BusinessClass.se tar en förhandstitt på Lufthansas nya A-Plus pir i Frankfurt

<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> - Är F loungen öppen redan? EDIT: Sorry - ser att den öppnar 10 okt.</blockquote>

Korrekt! Den öppnar den 10 oktober samtidigt som första klass loungen i A-piren (ovanför A26 loungerna) stänger.<br />

<br />

<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> - Hur ser du på val av F lounge på FRA vid utresa (tex från Sverige), när man ska vidare till en non-shengen destination? <br />

<br />

FCL i B, Nya FCL i A plus eller FCT? </blockquote>

Det beror lite på hur mycket tid man har. Jag skulle gärna göra ett besök i A-Plus loungen eftersom den kommer vara precis ny. Men jag håller med Lufthansa om att det inte är en optimal lounge att använda eftersom den ligger före passkontroll (och säkerhetskontroll om man ska till t.ex. USA). Det blir inte den avkopplande upplevelse som det är tänkt att det ska vara. Lufthansa poängterade speciellt att det unika med deras första klass upplägg är att hela ansvaret läggs över på flygbolaget, de håller koll på och tar ansvar för att man kommer med sitt flyg. Men det får man inte om man använder A-Plus piren och reser utanför Schengen.<br />

<br />

Går flyget från nya A-Plus piren till en destination utanför Schengen gör det ingen skillnad om man besöker första klass terminalen eller första klass loungen i B-piren eftersom man får limousinetransfer vilket som.<br />

<br />

Går flyget från B-piren eller C-piren beror det väl lite på hur mycket tid man har och vad man föredrar mellan första klass terminalen och loungen i B-piren.<br />

<br />

<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> Alla är väl ganska lika i design - är det något som gör att man vill välja nya FCL i A plus istället för FCT (bortsett från distansen till FCT)?</blockquote>

Det är i stort sätt samma design i samtliga lounger och ungefär samma faciliteter.
 
<blockquote><strong>Henrik Strömberg;81020 wrote:</strong> Hej Jacob,<br />

<br />

vet du om även AC kommer använda A-plus när den öppnar? Ankommer med dem från YYZ den 27e Oktober.</blockquote>

Svårt att säga. Det pratades om att USA-flyg skulle ges prioritet så skulle instinktivt gissa att Air Canada flyg får parkera någon annanstans.
 
<blockquote><strong>011430121;81061 wrote:</strong> <span style="font-family: Times New Roman"><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"></span></span></span><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"><span style="font-family: Calibri">Detta betyder väl att SAS inte längre kommer att behövaparkera ute på &#8221;plattan&#8221; eller vid gaterna I B piren och man slipper att åka hissa och rullband?<br />

</span></span></span></blockquote>

Betydligt färre flyg kommer behöva göra det i alla fall. Men det är bara för interkontinentala flyg som siffran är 100%, för flyg inom Europa kommer fortfarande en del av flygen tvingas parkera på plattan, men det är färre än förr.<br />

<br />

Jag pratade med kvinnan som från Lufthansas sida är ansvarig för allokering av parkeringsplatserna och frågade just hur de väljer vilka plan som får parkera vid terminalen. Prioriteten ser ut ungefär så här: 1. Interkontinentala flyg, 2. "Shuttleflyg" (t.ex. Berlin, Hamburg), 3. Flyg med en stor andel transferpassagerare där påverkan bli särskild stor om flyget får en parkeringsplats på plattan.<br />

<br />

Planeringen görs långt i förväg, hon skulle nu påbörja planeringen för sommaren 2013. Dock är det alltid bara en grovplanering, en koordineringsperson gör sedan det praktiska jobbet och saker som väder, förseningar och tekniska arbeten kan tvinga koordinatorn att frångå planeringen.
 
<blockquote><strong>j-n;117918 wrote:</strong> Kan berätta att man INTE blir hämtad och skjutsad till planet från First Class Loungen. <br />

Man blir endast hämtas om planet är parkerat ute på plattan. <br />

Så även om planet står parkerat längst ut på piren så får man gå.</blockquote>

Tack för uppdateringen. Det här var alltså info som jag personligen fick av den kvinna som är ansvarig för hela loungestrukturen i Frankfurt, så mer förstahandsinfo går nog inte att få, jag malde på med frågor tills jag var helt införstådd på hur det skulle fungera. Men det är möjligt att de reviderat upplägget efteråt, det kanske blev för komplext och krävande?
 
Back
Top