Senaste nytt

Business i TAP vs Turkish vs economy?

Marie Eklund

Ny medlem
Hej på er,

Vi bokade en resa i november som blev inställd och flyttar nu den till januari istället, GOT-CUN ToR med en 2-4-1 voucher. Det är första gången vi får åka business så vi vill gärna utnyttja möjligheten att uppleva det. Dock är vi osäkra på om det är värt så pass längre restid för att få åka business? Vi har inget emot att uppleva lite lounger på vägen dock är vi osäkra på hur länge man orkar sitta i samma plan.

Just nu bara dessa alternativ, så min fråga är: vilket hade ni valt? Alt. vänta och hoppas på något bättre?

Turkish business Boeing 787-9, long haulen lyfter 21:35
GOT-IST-CUN 26,5h restid varav 4h 20 min i Istanbul. Det som tar emot här är flyget i business IST-CUN som är på 18h 50 min inkl ett reseuppehåll i Mexico City där man sitter kvar i samma plan i 1,5h.

Portugalia/TAP business Airbus A330-900neo, long haulen lyfter 17:30
GOT-DUS-LIS-CUN 20h restid varav 2,5h mellan varje stopp (Lissabon och Dusseldorf). Har dock hört att TAP inte är det bästa valet?

Lufthansa economy Airbus A340-300
GOT-FRA-CUN restid 15h 45 min varav 2h stopp i Frankfurt. Helt klart smidigast men då får vi inte köra business då vi kör Economy hem (pga restiden, vi tänker att hem vill man snabbt).

Det beror vem som svarar här inne. :D En del hade sagt Turkish för att ni får så många timmar i Business då vilket skall ses som positivt. Turkish har bra mat samt att ni får 4 timmar i bra lounger på IST medans andra hade sagt LH. TAP ligger just nu på BC’s shit-list sedan en medlem råkade få sin biljett avbokad strax innan avgång som sabbade hela resan, dvs. TAP är värdelösa om det skiter sig. Sedan är frågan om ni reser med barn eller inte för då brukar snabbaste rutten vara att föredra. Vill ni ha en business upplevelse skulle jag nog kört på Turkish om valet stod mellan dessa två.

Turkish Airlines 787 är ganska nya plan med bra stol (om något instängd, på gott och ont). Loungen i Istanbul är fantastisk, njut av tiden där, ta en dusch och ät något gott. TK har även bra catering ombord från DO&CO.

Det beror vem som svarar här inne. :D En del hade sagt Turkish för att ni får så många timmar i Business då vilket skall ses som positivt. Turkish har bra mat samt att ni får 4 timmar i bra lounger på IST medans andra hade sagt LH. TAP ligger just nu på BC’s shit-list sedan en medlem råkade få sin biljett avbokad strax innan avgång som sabbade hela resan, dvs. TAP är värdelösa om det skiter sig. Sedan är frågan om ni reser med barn eller inte för då brukar snabbaste rutten vara att föredra. Vill ni ha en business upplevelse skulle jag nog kört på Turkish om valet stod mellan dessa två.

Vi åker utan barn, 2 personer. Ja jag har också förstått att TAP är värdelösa. Det vi funderar på är om man orkar att sitta i samma plan i nästan 19h, trots business?

Loungen i IST är i mitt tycke mycket bra med ordentliga duschrum osv. så hade inte haft några problem med att slå ihjäl fyra timmar där. Hade samma flight bokad förra året men ställde in pga. covid.

Toppen