Senaste nytt

Business; Finnair jämfört med Air France

ACervin

Medlem
Jagar en poängresa med Qantas, Brisbane-Köpenhamn. Qantas har nyligen lierat sig med Air France. Jag får ett antal alternativ via Hongkong eller Singapore. Bland annat med Qatar i 777 via Doha. Har mycket erfarenhet av Qatar ofta till det bättre. Trippelsjuan är dock om jag kommer ihåg rätt 2+2+2? Även BA dyker upp från Singapore, men jag är inte så förtjust i BA business som är lite trång. Men sedan dyker även Air France upp i deras 777 till Paris och Finnair från Hongkong som jag tror är en A350. Jag har ingen erfarenhet av varken Finnair eller Air France i business. Någon som kan dela med sig av erfarenheter?
 

intuition

Medlem
Finnair A350 är trång i business-class. Framförallt utrymmet för fötterna är högst begränsat. Har ingen erfarenhet av Air France så jag kan inte göra en jämförelse.
 

intuition

Medlem
PS om jag söker lite på nätet ser det ut som Air France har en liknande kabin som Finnair, dvs 1-2-1 med snedställda stolar där ben och fötter ska rymmas i en tunnel under nästa rads stol. Så jag antar att den kabinen har liknande problem för benen. Men en B777 är väl 28 cm bredare än en A350 inuti, så jag min spekulation är att utrymmet är bättre på Air France.
 

joakgarp

Medlem
Finnair A350 är trång i business-class. Framförallt utrymmet för fötterna är högst begränsat. Har ingen erfarenhet av Air France så jag kan inte göra en jämförelse.
Ja tyvärr är den byggd för kortväxta (asiater). Jag är dock en jätte på 199 cm... men mat, dryck och filmutbud är bra och höll hög kvalité. Hörlurar, kvalitén på display, sätets komfort, service från externa servicepersonal (icke Finnair-personal från HK) och framförallt benutrymmet bredd och längd är inte godkänt hos mig.
Sambon som är 160 cm vägrar dock byta ifrån Finnair så jag får dras med dem ändå plus vi har 200 000 finnair-poäng (= varsin T&R i Business-uppgradering från economy) på våra Finnair-konton tack vare Amex och diverse flygningar till Asien...men Finnairs Economy comfort har generösare benutrymmen än deras Business class, bara det är skrattretande ;)

Lite OT: Något som är bra med Finnair är att poängen behåller du för evigt så länge du har en aktivitet var 18e månad. Kan vara intjäning från tredjepart typ Nordic Choice exempelvis. Hos SAS förfaller poängen efter 3 år och det tycker jag är värdelöst och stressande.
 

samet

Medlem
men Finnairs Economy comfort har generösare benutrymmen än deras Business class, bara det är skrattretande ;)

Det får du gärna utveckla lite... för jag håller inte alls med.

A330
20200213_223328.jpg


A350
20200131_163119.jpg
 

joakgarp

Medlem
Nej, det är fel.
SAS EuroBonuspoäng är giltiga i fem år, för Diamond och Pandion saknar de utgångsdatum så länge du behåller nivån.
Ofan! Tack. Nu blev jag sugen på Sas igen...
Det får du gärna utveckla lite... för jag håller inte alls med.
Jag är dock en jätte på 199 cm... .
;-)
De där fläktramarna du har vid dina fötter är riktigt obekväma med när kanten på ramen går in i fötterna så man kan bara ha de rakt eller lutande till höger. Designmiss från Finnair.
 

samet

Medlem
Ofan! Tack. Nu blev jag sugen på Sas igen...


;-)
De där fläktramarna du har vid dina fötter är riktigt obekväma med när kanten på ramen går in i fötterna så man kan bara ha de rakt eller lutande till höger. Designmiss från Finnair.

Javisst, jag är 185cm å dessutom bred över skärten, så jag tycker inte heller det är bekvämt. Men betydligt bättre än Economy Comfort, där tyckte jag du överdrev lite.
 

Canadien

Medlem
Jag hade provat Air France om du är 175 eller längre. Dessutom kan maten på Finnair vara lite hit/miss. Har fått underliga finska "lådor" med väldigt lite businesskänsla hos dem. Dessutom inbillar jag mig att anslutningsflyget från ARN till CDG kommer erbjuda bättre service och komfort än Finnairs dito. Har åkt på AY operated by Norra ett par gånger när jag inte bokat själv.

Som skrivits ovan så kan man bara ligga på höger sida om man är sidsovare och har plats på högra sidan av planet, och vice versa. Trångt är ordet sade Bull.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Finnair A350 är trång i business-class. Framförallt utrymmet för fötterna är högst begränsat. Har ingen erfarenhet av Air France så jag kan inte göra en jämförelse.
Ja det är ju ett problem med deras nya BC, oavsett plan, tyvärr är dom inte ensamma om den stolen.

jag är 186 och ogillar Finnairs säten skarpt och den jobbiga skärmen som alltid är ivägen.

i oneworld finns det ju betydligt bättre bolag
 
Toppen