Senaste nytt

Brussels Airlines - vilka bokningsklasser för respektive kabinklass?

olo

Medlem
Brussels Airlines har fyra kabinklasser ombord: Check&Go, Light&Relax, Flex&Fast och Bizz&Class - på europaflighter. För Bizz&Class gäller P, Z, J, D, C som bokningsklass.

Vilka bokningsklasser innebär Flex&Fast?

Vid provbokningar får jag att M verkar innebära Flex&Fast, men att H innebär på samma flight Light&Relax - båda är ganska dyra bokningsklasser.
Innebär M alltid Flex&Fast?
Hur är det med B och Y?

Fyra kabinklasser? Det där är väl snarare produktnamn än kabinklasser.
Kaninen är uppdelad på dessa produktnamn, så då får det väl ses som kabinklasser, även möjligen Check&Go och Light&Relax är samma klass.
Men min fråga handlade främst om hur jag på bokningsklass säkerställer att jag får en biljett i Flex&Fast istället för Light&Relax, då det är olika kabinklasser, på samma sätt som att Go och Plus är olika på SAS.

Kaninen är uppdelad på dessa produktnamn, så då får det väl ses som kabinklasser, även möjligen Check&Go och Light&Relax är samma klass.
Men min fråga handlade främst om hur jag på bokningsklass säkerställer att jag får en biljett i Flex&Fast istället för Light&Relax, då det är olika kabinklasser, på samma sätt som att Go och Plus är olika på SAS.
Du får nog göra lite testbokningar och kolla vad du får för bokningsklasser.

Men jag skulle tippa på att det är Y,B och kanske H som är Flex&Fast. De borde vara de högsta bokningsklasserna i economy (vilket är vad Flex&Fast verkar vara). Tittar man på Seatguru (hittade tyvärr ingen bättre referens, men det borde finnas) så ser Brussels Airlines ut att ha enklass och tvåklass maskiner för shorthaul. Dvs, det är max två kabinklasser. Att vissa säten i en kabin är reserverade för en viss biljettyp gör det inte till en egen kabinklass.

Tittar man på bokningsklasses som används på sträckan Stockholm-Bryssel ser man följande

NRCLRTM0 SN N Round-Trip 512(SEK) E
c.png

KRCLRTM0 SN K Round-Trip 710(SEK) E
c.png

LRCLRTM0 SN L Round-Trip 821(SEK) E
c.png

ERCLRTM0 SN E Round-Trip 969(SEK) E
c.png

MFFXRTW1 SN M Round-Trip 1000(SEK) E V / -- 20
c.png

TRCLRTM0 SN T Round-Trip 1303(SEK) E
c.png

SRCLRTM0 SN S Round-Trip 1692(SEK) E
c.png

MFFXRTD0 SN M Round-Trip 1900(SEK) E 07
c.png

WRCLRTM0 SN W Round-Trip 2081(SEK) E
c.png

VRCLRTM0 SN V Round-Trip 2471(SEK) E
c.png

QRCLRTM0 SN Q Round-Trip 2860(SEK) E
c.png

MFFXRTM0 SN M Round-Trip 3200(SEK) E
c.png

HRCLRTM0 SN H Round-Trip 3305(SEK) E
c.png

URCLRTM0 SN U Round-Trip 3861(SEK) E
c.png

BFFXRTM0 SN B Round-Trip 4467(SEK) E
c.png

PFFBRTM0 SN P Round-Trip 5042(SEK) B
c.png

YFFXRTM0 SN Y Round-Trip 5579(SEK) E
c.png

ZFFBRTM0 SN Z Round-Trip 5579(SEK) B
c.png

DFFBRTM0 SN D Round-Trip 6895(SEK) B
c.png

CFFBRTM0 SN C Round-Trip 8008(SEK) B
c.png

JFFBRTM0 SN J Round-Trip 9583(SEK) B
c.png

Jag tror man kan gissa sig till att de priser som innehåller RCL i namnet är olika varianter av Check&Go samt Light&Relax och att man (precis på samma sätt som hos SAS) betalar ett tillägg fall man vill inkludera baggage. Men det är i grunden samma fare basis.

De som innehåller namnet FFX är således Flex&Fast i ekonomikabinen och FFB Flex&Fast men i Business-kabinen.

Huruvida SN har tre sektioner ombord (business, flex&fast ekonomi, check&go+light&relax ekonomi) låter jag vara osagt men jag tror åtminstone INTE de särskiljer på de två sistnämnda rent fysiskt ombord så fyra sektioner lär de inte ha om min gissning stämmer.

Listan ovan stämmer med iaktagelserna att M, B och Y är Flex&Fast och N, K, L, E, T, S, W, V, Q, H är antingen Check&Go eller Light&Relax.

Tittar man på Seatguru (hittade tyvärr ingen bättre referens, men det borde finnas) så ser Brussels Airlines ut att ha enklass och tvåklass maskiner för shorthaul. Dvs, det är max två kabinklasser. Att vissa säten i en kabin är reserverade för en viss biljettyp gör det inte till en egen kabinklass
Huruvida SN har tre sektioner ombord (business, flex&fast ekonomi, check&go+light&relax ekonomi) låter jag vara osagt men jag tror åtminstone INTE de särskiljer på de två sistnämnda rent fysiskt ombord så fyra sektioner lär de inte ha om min gissning stämmer.
Vid närmare eftertanke tror jag är skillnaden mellan Check&Go och Light&Relax är biljettregler men att det är samma kabinklass ombord som Lufthansa Eco och Eco Light.
Däremot är Flex&Fast och Buss&Class två andra. De är båda framför gardinen, där Flex&Fast påminner om SAS Plus medan Buss&Class är en business-produkt. Vid exempelvis frukosten får Business ett större urval och på (plast-)porslin, Flex får en låda liknande SAS och övriga ingenting, om de inte skall vidare interkontinentalt då en dryck ingår.
Skillnad är även att Flex&Fast ger 100% av miles, medan Buss oftast ger noll, då det ofta innebär P-klass.
Men jag skulle tippa på att det är Y,B och kanske H som är Flex&Fast.
Vid provbokningar verkar H vara dyraste Light&Relax, M verkar dock vara Flex&Fast.
Listan ovan stämmer med iaktagelserna att M, B och Y är Flex&Fast och N, K, L, E, T, S, W, V, Q, H är antingen Check&Go eller Light&Relax.
Tack! Det verkar även stämma med lite olika provbokningar. Tackar så mycket för genomgången av fares! :)

Baserat på några tester hos ExpertFlyer verkar det enbart vara första raden som är klassad som business och de efterföljande 3-4 raderna är ekonomiklass men markerade som premiumstolar. Antar att det skulle kunna vara flex-kabinen. Resten är vanlig ekonomi.

Toppen