Senaste nytt

Brandten goes Eurobonus Diamond..... eller?

Brandten

Medlem
God afton flygvänner, flygnördar och över snittet intresserade!

Vill jag:
Kunna logga in och se vad det är för prylar i Goodie Bag?
Fika gratis oavsett hur jag flyger?
Ge bort ett EBG till FruBrandten (eller MiniBrandten - hehe)?
Flyga och hoppas på en CU?
Kunna gå på SAS Diamond eventet?
Boka bonusresa utan avgift?
Kunna kliva in i loungen på ankomst?

Ja tänk att jag vill det och när jag nu ligger på 60046 baspoäng (ej inräknade Amex Elite som trillar in 17/1) så finns det ingen anledning att inte skrapa ihop de sista 9954 poängen som behövs innan 31/1 då min period slutar.

Jo, jag kan köpa poängen.
TRÅÅÅÅKIGT!

Jag skulle kunna växla lite extrapoäng.
TRÅÅÅÅKIGT!

Jag kan skaffa ett till Amex.
TRÅÅÅÅKIGT!

Har ett möte i London 20/1 på förmiddagen så skulle ju kunnga kliva på SAS direktflyg och därmed få ihop 3750 friska poäng. 6204 poäng kvar.
TRÅÅÅÅKIGT!

Så istället för att ställa massor med frågor om allt möjligt i alla andra trådar här på forumet så startar jag en egen liten projekttråd för det här.

Började kika på diverse söksidor och även om det oftast är bra priser så ser man ju aldrig bokningsklassen vilket i det här läget är ganska avgörande som ni förstår. Kollade därför direkt på Lufthansa och hittade lite olika alternativ för runt 3000kr.

Det som är kul med det alternativet är att:
- Jag inte testat Swiss business i europa förut.
- Jag inte varit på GVA förut.
- De fått ett par CS300 som jag aldrig flugit med.

Så ett alternativ skulle ju kunna vara att flyga (Business P = 750 x 2).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I samma sökning visade det sig dock att Lufthansa också hade flygningar via MUC eller FRA (Business P = 750 x 2). Har dock flugit Lufthansa business en hel del så just det momentet känns lite tråligt. MEN - kom ju på att Lufthansa öppnat sin nya Panorama Lounge som hade varit schysst att testa! Finns connection med 1,5h upp till 6h så jag väljer i så fall 6h för att kunna utforska ordentligt.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Nackdelen med allt dravvel ovan är att om jag flyger LX dit med allt vad det innebär av nyheter att lägga till min BTBL så har tyvärr inte LH någon flygning hem på söndag 20/1 med mer än 1,5h connection så då försvinner Panorama Lounge möjligheten helt.

Så nu kommer trådens första frågor:
- Någon som testat Swiss i Europa och kan ge lite uppdaterad information för/nackdelar mot Lufthansa?

- Någon som hunnit testa nya loungen i FRA och kan säga om det går att hänga där 3-4h på lördag eftermiddag?

Last edited:
Det ena utesluter väl inte det andra, du kommer efter din Swissresa fortfarande behöva flyga ihop 6954p. Gör en resa till! Och plocka in nya loungen på den resan. Se det som ett (familje)äventyr - fika i Frankfurt, övernattning i Marseille, Fika i München ==> Trevlig helg!

Swiss har i princip bara fördelar gentemot Lufthansa.

Från Stockholm är det varm mat, gardin och finfika (champagne).

Nackdelen är att swiss har en sämre tidtabell för att få ihop anslutningar.
Tiderna (dit) spelar ingen roll då hela lördagen är resdag.
Det ena utesluter väl inte det andra, du kommer efter din Swissresa fortfarande behöva flyga ihop 6954p. Gör en resa till! Och plocka in nya loungen på den resan. Se det som ett (familje)äventyr - fika i Frankfurt, övernattning i Marseille, Fika i München ==> Trevlig helg!
Sant! :)
Swiss har en trevlig lounge i Terminal E Senator med goda singel malts:)
Dricker inte brunt tyvärr men kör jag LH dit och LX hem hinner jag ju kika lite iallafall.

Någon som vet om jag som Star Alliance Gold (flyger Lufthansa Business) kan gästa en EBS som ankommer FRA Lufthansa ekonomi till nya loungen?

Dricker inte brunt tyvärr men kör jag Lufthansa dit och LX hem hinner jag ju kika lite iallafall.

Någon som vet om jag som Star Alliance Gold (flyger Lufthansa Business) kan gästa en EBS som ankommer FRA Lufthansa ekonomi till nya loungen?
ja, den nya panorama (samt övriga guldlounger) har väl samma vanliga regler, dvs en gold kan gästa en, oavsett status på den som ska gästas.
de behöver väl ha ett star alliance boarding kort bara?

Boka bonusresa utan avgift?

Bara upplysningsvis så verkar detta inte stämma, utan är lite roulette-varning på den biten. Fick vackert betala 450 + 150 kr per person som EBD vid senaste 2-4-1-bokningen.

Men lycka till i jakten på EBD. Ska bli spännande att följa. :D Själv kommer jag sakna 503 poäng, så blir nog den tråkiga vägen att köpa dessa poäng den här gången. :)

Bara upplysningsvis så verkar detta inte stämma, utan är lite roulette-varning på den biten. Fick vackert betala 450 + 150 kr per person som EBD vid senaste 2-4-1-bokningen.
Tack för info. Vet inte riktigt vad i min lista jag prioriterar högst utan är nog lite av allt så ska bli spännande.

Men lycka till i jakten på EBD. Ska bli spännande att följa. :D Själv kommer jag sakna 503 poäng, så blir nog den tråkiga vägen att köpa dessa poäng den här gången. :)
Det är ju bara att flyga t/r Chicago eller annan destination i USA så är du ett steg närmare de 500 poängen (ref kass intjäning hos SAS).

Så nu kommer trådens första frågor:
- Någon som testat Swiss i Europa och kan ge lite uppdaterad information för/nackdelar mot Lufthansa?
- Någon som hunnit testa nya loungen i FRA och kan säga om det går att hänga där 3-4h på lördag eftermiddag?

Svar på fråga 1 är ja och jag instämmer med @fcx . Stabilare leverans av för mänskligheten livsavgörande detaljer som t.ex. stängd gardin än LH. Svar på fråga 2 är nej men jag tänkte testa loungen i FRA den den 20/1 :)

Har däremot en motfråga - är det kostnaden som är anledningen till att du letar resa i P? Finns resor att boka i klass D med Lufthansa, vilket ju ska ge 2 x 2 x 2000 poäng, för drygt 6k SEK. Har inte kollat med Swiss men det kanske finns där också. Mellan tummen och pekfingret dubbelt så dyrt som P (när jag jämförde med Lufthansas hemsida) men mer än dubbelt så många poäng. Bokningen måste dock ringas in, lyckades inte hitta den på lh.com utan bara på ITA Matrix. 8000 poäng når visserligen inte riktigt hela vägen fram men kanske tillräckligt nära för att kunna göra ett köp av de sista stackars statuspoängen uthärdligt...

Attachments

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    97,2 KB · Visningar: 439
Toppen