Nu kommer jag här och förstör denna fina dolce vita stämningen.

IMHO att bo på ett hotel i NYC är bortkastade pengar. Varför? Delvis på grund av följande:
Local and state tax on accommodations is 14.25% plus a bed tax of between $2 and $6 per night and another tax of $1.50 per unit
Och nu pratar vi om Manhattan där trådlös internet kan kosta extra och man måste ge dricks varenda steg du gör. En kompis bodde nyligen på Manhattan Centre hotel på Rockefeller center för typ 100 dollar om natten. Ganska centralt, trångt och s.k. boutique hotel. Men han brydde sig inte så mkt eftersom där han bara sov 6-7 timmar, resten av tiden var han ute.
Själv jag brukar använda AirBnB ganska mycket, det brukar vara mer värde där och man får en annan upplevelse.
Planera det så här, om nu hotelvistelsen ska vara en del av upplevelsen sen någon ubermodern eller anrik hotel rekommenderas. Vill du bo mitt i smeten och är du villig att spendera lite då är Gansevoort ett bra hotel. Vill du spara pengar då kan hoteller i Long Island City eller nära Wall Street vara ett bra alternativ.
Jag skulle helst undvika turistfällor som Times Square, Tribeca, Park Ave, runt om FN och i Downtown. Men det finns några bra hoteller med underbar läge, t.ex. The Ritz-Carlton i Battery Park.
Ändå rekommenderar jag att hitta en sublet/airbnb och leva riktiga NYC livet på UES eller UWS och spendera pengarna väl på drinkar, jazzbarer, musical och dricks(NYC lever på det). Underskatta inte Downtown Brooklyn och DUMBO, det är bara 10-15 mins från Downtown Manhattan.
Eftersom det ligger så långt fram i tiden så skulle jag göra som AHO säger, boka ett OK hotel(t.ex. klaustrofobisk men modern och rolig The Pod hotel, men inte om du är över 180cm lång) med möjlighet att avboka och sen försöka hitta något bättre. Hotwire och Priceline är helt OK, men glöm inte att skatten tillkommer. Ett tag bodde jag så att på morgonen visste inte jag vart jag går på kvällen, men hade alltid backup plan i form av en hotelbokning. Jag träffade massor med människor och hade kul under den tiden. No strings attached.