Senaste nytt

Bröllopsresa med Star Alliance, möjliga destinationer/rutter tips

Resetokig

Medlem
Hej!

Min fästman och jag har börjat kolla på bröllopsresa för nästa år. Vi är väldigt flexibla och har därför svårt att bestämma oss för destination(er). Tanken är att vi ska åka direkt efter bröllopet i början av augusti, men kan också tänka oss vänta till hösten.

Lägger in mallen för att tydliggöra våra förutsättningar:
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Utanför Europa
  • När vill/behöver du resa ut? Augusti-November 2021
  • När vill/behöver du komma hem? --
  • Hur länge vill du vara borta? Ca. 2-3v
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Business och/eller first class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? Totalt ca. 300k eurobonus samt 2st 2-4-1
  • Vad är det viktigaste för dig? Fint väder och upplevelse
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna kombo av 2-3 destinationer
Vi har pratat om kombo Maldiverna och Asien, t.ex. Vietnam, men vill inte vara fast på en strand för många dagar. Upplevelse i Australien, safari i Afrika eller jorden runt förbi Hawaii skulle vara lika kul. Det vore bra om man kunde utnyttja 2-4-1 så bra det går, men förstår att det blir svårt att få till någon t/r med destinationer i olika regioner.

Har ni tips på någon drömrutt eller destinationer som passar bra aug-nov? Öppna för förslag!
Har ni tips på hur vi bäst kan utnyttja våra 2-4-1 när vi reser till olika regioner?


Räcker inte poängen/flygbolagen inom Star Alliance till så kan vi tänka oss betala för en flygbiljett. Budget för hotell är inget hinder för någon destination.

Tack!:D
 

Resetokig

Medlem
Bumbar egna tråden med ett tips som fler säkerligen har nytta av. Ringde SAS och frågade hur de beräknar poängpriset för en "annan resa" med en utresa till Asien och hemresa från USA. De ligger båda inom samma poängpris och SAS kundtjänst lyckades söka upp ARN-HND EWR-ARN för 60.000 i go. Bra grej för att optimera poängen vid en resa jorden runt!
 

Thornado

Medlem
Bumbar egna tråden med ett tips som fler säkerligen har nytta av. Ringde SAS och frågade hur de beräknar poängpriset för en "annan resa" med en utresa till Asien och hemresa från USA. De ligger båda inom samma poängpris och SAS kundtjänst lyckades söka upp ARN-HND EWR-ARN för 60.000 i go. Bra grej för att optimera poängen vid en resa jorden runt!

Spännande, hade varit intressant att se om det faktiskt hade gått att boka den där också eller om systemet hade satt stopp. Såvitt jag kan minnas så vet jag inte om någon som lyckats boka en sån där, och rent generellt så brukar väl regeln för open-jaw (åtminstone för awards hos Eurobonus, kanske mer allmänt) vara att "gapet" (dvs HND-EWR i detta fall) inte får vara längre än ut- eller hemresan (och i detta fall så är ju HND-EWR längre än både ARN-EWR och HND-ARN).
 

Carl

Medlem
Låter lite märkligt. Det borde bli 2 x 36.000 poäng för en sådan resa då dom bör bokas som separata bokningar.
Jag kanske har fel och kundtjänst rätt. Den här gången
 

Tonton

Medlem
Låter lite märkligt. Det borde bli 2 x 36.000 poäng för en sådan resa då dom bör bokas som separata bokningar.
Jag kanske har fel och kundtjänst rätt. Den här gången

Generell regel vid open jaw - för att kunna boka det på en biljett:

Sträcka B-C får inte vara längre än den enskilda sträckan på antingen A-B eller A-C.

jaw-1.png
 
Last edited:

augu12345

Medlem
Kan rekommendera Sydafrika med Ethiopian - två veckor runt CPT via ADD och sedan hem från JNB efter en safari i norra Sydafrika eller Botswana. Flyger du business är Ethiopian toppen med bra mat och sköna stolar i nya plan (Dreamliner, A350) i varje leg. Flygplatsen i ADD är sisådär, men business-resenärer får bo gratis över dagen på flygbolagets hotell en kort transfer därifrån. Själv flög jag ARN-FRA-ADD-JNB-CPT ned men bokar du i tid kan du nog flyga ARN-ADD-CPT ned. I november är det senvår där och du slipper turistanstormningen i Dec-Jan.
 

Senator

Moderator
Kan rekommendera Sydafrika med Ethiopian - två veckor runt CPT via ADD och sedan hem från JNB efter en safari i norra Sydafrika eller Botswana. Flyger du business är Ethiopian toppen med bra mat och sköna stolar i nya plan (Dreamliner, A350) i varje leg. Flygplatsen i ADD är sisådär, men business-resenärer får bo gratis över dagen på flygbolagets hotell en kort transfer därifrån. Själv flög jag ARN-FRA-ADD-JNB-CPT ned men bokar du i tid kan du nog flyga ARN-ADD-CPT ned. I november är det senvår där och du slipper turistanstormningen i Dec-Jan.

Stor tumme upp för Sydafrika som destination. Personligen undviker jag Ethiopian om möjligt både på grund av hopplös transit i ADD, hemsk flygplats, gräslig mat och dålig service. Fina nya flygplan med konstig inredning i Business.
 

Resetokig

Medlem
Kan rekommendera Sydafrika med Ethiopian - två veckor runt CPT via ADD och sedan hem från JNB efter en safari i norra Sydafrika eller Botswana. Flyger du business är Ethiopian toppen med bra mat och sköna stolar i nya plan (Dreamliner, A350) i varje leg. Flygplatsen i ADD är sisådär, men business-resenärer får bo gratis över dagen på flygbolagets hotell en kort transfer därifrån. Själv flög jag ARN-FRA-ADD-JNB-CPT ned men bokar du i tid kan du nog flyga ARN-ADD-CPT ned. I november är det senvår där och du slipper turistanstormningen i Dec-Jan.
Bra inspo, tack!
 
Toppen