Senaste nytt

Brödkniven i guldloungen på Arlanda T5

i013145

Medlem
Passerar guldloungen T5 på Arlanda några gånger i månaden och kommer på mig själv att tänka att det är en annorlunda brödkniv som används på buffen. Har hela tiden trott att designen är framtagen av någon smart person med typ 400 poäng industridesign i bagaget. Idag tittade jag dock lite närmre och konstaterade att kniven i själva verket verkar vara en avbruten traditionell brödkniv. Hur länge har egentligen detta defekta inslag funnits bland frallor och rågbröd? Någon som vet?
IMG_2329.jpg

Någon som har någon ytterligare info att kasta över denna märkliga historia (undvek medvetet att använda uttrycket "kniviga".

Passerar guldloungen T5 på Arlanda några gånger i månaden och kommer på mig själv att tänka att det är en annorlunda brödkniv som används på buffen. Har hela tiden trott att designen är framtagen av någon smart person med typ 400 poäng industridesign i bagaget. Idag tittade jag dock lite närmre och konstaterade att kniven i själva verket verkar vara en avbruten traditionell brödkniv. Hur länge har egentligen detta defekta inslag funnits bland frallor och rågbröd? Någon som vet?Visa bifogad bild 123998

Någon som har någon ytterligare info att kasta över denna märkliga historia (undvek medvetet att använda uttrycket "kniviga".
Ren gissning från min sida - den av avbruten/avsågad med flit så att den inte ska kunna användas som vapen.

Ren gissning från min sida - den av avbruten/avsågad med flit så att den inte ska kunna användas som vapen.

På samma tema har det slagit mig att man har ganska rejäla bestick på en del flygplatsrestauranger, dvs efter security. Så någon kan bli av med sin nagelsax i security men sedan ev sno med sig en steak knife från restaurangen. Men i och för sig går det ju att köpa med sig glasbuteljer från duty free... :confused:

Passerar guldloungen T5 på Arlanda några gånger i månaden och kommer på mig själv att tänka att det är en annorlunda brödkniv som används på buffen. Har hela tiden trott att designen är framtagen av någon smart person med typ 400 poäng industridesign i bagaget. Idag tittade jag dock lite närmre och konstaterade att kniven i själva verket verkar vara en avbruten traditionell brödkniv. Hur länge har egentligen detta defekta inslag funnits bland frallor och rågbröd? Någon som vet?Visa bifogad bild 123998

Sedan i början av sommaren 2020, jag fick en introduktion av chefen från SAS lounger om kniven när han säkrade den.

Han berättade även om nya loungen på T4 men han hade ingen gissning när den skulle öppna och detta är 1 1/2 år sedan!

Knivblad innanför zonen får bara vara max 6 cm långa enligt säkerhetsreglerna. Detta fick jag lära mig av en noggrann kontrollant på OSD i oktober. Min Victorinox fickkniv som passerat genom på ARN, LPI, AMS hundra gånger mättes på OSD till 6,1 cm och togs i beslag... Jaja
Det är en bild på en sax vid säkerhetskontrollen på BER och vid bladet står det max 6cm

Toppen