Senaste nytt

Bränder i Australien

Gus

Medlem
Vi är på väg till Australien (Jakarta nu). Landar i Brisbane och flyger hem från Sydney, ska vara borta i totalt en månad. Planen är att vi ska besöka Brisbane, Adelaide (vingårdar och kanske Kangaroo Island) och Sydney. Inget förutom hemresan från Sydney är bokat ännu.

Någon som har information angående de bränder som pågår i landet just nu? @ACervin bor väl i Brisbane? Och @JochenS är där nu? Tips på hur vi ska ska lägga upp resan? Perth verkar vara en trevlig stad annars, men ligger ganska många flygtimmar bort.

Följer frågan noga då även jag ska dit.

Vad jag har kunnat läsa mig till så har det lugnat sig en del de senaste dagarna, men en ny värmebölja närmar sig och bränderna växer till sig igen.

Vi är på väg till Australien (Jakarta nu). Landar i Brisbane och flyger hem från Sydney, ska vara borta i totalt en månad. Planen är att vi ska besöka Brisbane, Adelaide (vingårdar och kanske Kangaroo Island) och Sydney. Inget förutom hemresan från Sydney är bokat ännu.

Någon som har information angående de bränder som pågår i landet just nu? @ACervin bor väl i Brisbane? Och @JochenS är där nu? Tips på hur vi ska ska lägga upp resan? Perth verkar vara en trevlig stad annars, men ligger ganska många flygtimmar bort.
Vi kommer till Brisbane på måndag. Det vi noterat i planeringen är viss risk för avstängda vägar. Nu verkar Pacific Highway (Brisbane till Sydney) öppen, men det är mycket bränder i närheten av vägen. Stängs den finns inga vettiga alternativ. Om jag minns rätt stängdes Princess Highway strax söder om Sydney en kortare period före Jul. Vår plan att bila Brisbane till Sydney lade vi därför ner och flyger istället eftersom utresan redan är bokad från Sydney.

Nu blir det bara tre dagar för oss i Sydney, till skillnad från våra 3 planerade veckor från början. Yrkesmässigt har jag viss insikt i luftmiljöområdet utan att vara en expert, och vad jag sett så verkar luften inte särskilt trevlig för längre vistelser med småbarn även om det finns bra dagar. PM2.5 som är problemet går ju ut direkt i blodet till skillnad från PM10 som vi har problem med hemma pga dubbdäck. Det varmare vädret borde dock lätta upp luften lite eftersom problemen med luften varit värst i samband med inversion vid kall luft. Men då brinner det ju desto mer istället. Nu har det ju varit dålig luft så länge att inomhusluften i vanliga hus och lägenheter borde ha hyffsat höga PM2.5 nivårer, men utan att varken synas eller lukta särskilt mycket. Nyare hotell med AC borde klara sig bättre. Jämför man med Jakarta så verkar prognosen de kommande dagarna för Sydney likartad med luften i Jakarta senaste dagarna. Dåliga dagar är det 2-3 ggr värre. Jag kör "Air Quality" appen som har tillgång till alla uppkopplade sensorer i Australien och också har prognos några dagar framåt.

Hoppas ni får till resan bra.

Jag flyger ner till Perth imorgon kväll från Singapore för att fira nyår där.
Är det också bränder i Western Australia eller är det bara NSW som är påverkat?

Jag flyger ner till Perth imorgon kväll från Singapore för att fira nyår där.
Är det också bränder i Western Australia eller är det bara NSW som är påverkat?

MyFireWatch Map Service - Current Alerts around Australia - bushfire information

MyFireWatch provides bushfire location information in a quickly accessible form, designed for general public use.
It is the result of a research collaboration between Landgate (The Western Australian Land Information Authority) and Edith Cowan University.

Toppen