Senaste nytt

Borttappat - återfunnet?

Brandten

Medlem
Kommer passera BKK på vägen hem nästa vecka och blev informerad av god vän att man råkade glömma/tappa bort en iPad där i vintras. Vet att jag sett många efterlysningar här på forumet och tänkte det kanske kan vara smart att ha en samlingstråd?

Anmäl gärna tråden med bättre namn då jag har lite idétorka. Formatet på inläggen kanske kan standardiseras på något vis, typ:

Airport: BKK
eller
Flight: TG543
Item: iPad
Lost it where: Gate A29 terminal 1
eller
Can be found: Lost and found in Terminal 1

När någon passerar flygplatsen och har möjlighet att få med sig prylen kan man väl skriva något i tråden och köra vidare kontakt med ägaren via PM?

Vill lyfta en "varningens finger" för att helt aningslöst plocka upp något, via t.ex. ett "Lost & Found-kontor i udda land", för någons räkning.
Vem vet vad ett föremål har kunnat blivit preparerat med, i smugglingssyfte. Även ett till synes oskyldigt, men "desperat eftersökt gosedjur", eller en iPad kan ju ha nåt illegalt instoppat. Och på vissa flygplatser i fjärran land kan utresekontroll förekomma och dessa länder vill man ej fastna i...

Vill lyfta en "varningens finger" för att helt aningslöst plocka upp något, via t.ex. ett "Lost & Found-kontor i udda land", för någons räkning.
Vem vet vad ett föremål har kunnat blivit preparerat med, i smugglingssyfte. Även ett till synes oskyldigt, men "desperat eftersökt gosedjur", eller en iPad kan ju ha nåt illegalt instoppat. Och på vissa flygplatser i fjärran land kan utresekontroll förekomma och dessa länder vill man ej fastna i...
Good point!

Finns ju risk för detta även i resväskan man lånat ut till någon kompis, eller på hotellen man bor på under ett år eller när du ligger och sover på flyget eller.... Ja överallt. Även om man kanske ska vara mer försiktig att plocka med sig något från Colombia än någon annanstans.

Är man en vänlig själ kan man ju då vara behjälplig med att hämta på lost and found och sedan posta grejerna.

Då slipper man bära dem genom någon kontroll och slipper oroa sig för smuggling.

Är man en vänlig själ kan man ju då vara behjälplig med att hämta på lost and found och sedan posta grejerna.

Då slipper man bära dem genom någon kontroll och slipper oroa sig för smuggling.
Eller konstatera ”det finns där”. Så man vet om man saknar någonting som man inte har fått klarhet i om det finns på lost and found.

Om inte personalen redan gör det när dom plockar in det borttappade föremålet hade det ju varit bra om jag vid utlämnande kunde få det swabbat och röntgat av personalen under bådas översyn innan jag skriver på och tar med mig.

Ska undersöka det här lite närmare i Bangkok och fråga personalen där. :)

Brukar "Lost and found" finnas airside eller utanför...det kan ju avgöra risken en aning samt möjligehten för någon som är i transit att hämta upp godset...

• Gilla
Reactions: Gus
Jeg har desvaerre kun meget daarlige erfaringer hermed: Jeg glemte en "big wallet" i security i CGK for aar tilbage. Opdagede det efter flyet lettede. Kontaktede en Indonesisk ven for at foelge op: Han blev i lufthavnen bombarderet med spoergsmaal om detaljer, naermest som et forhoer. Total ydmygelse. Vil aldrig udsaette nogen for det igen.

Toppen