Senaste nytt

Bokningstips för resa med Eurobonuspoäng

Pratt & Whitney

Ny medlem
Hej!

Jag är intresserad av att nyttja mina ca 70k insparade EB-poäng samt min 2-4-1 voucher på en resa till Buenos Aires eller Tokyo. Min tanke är att resa från Arlanda med en eller flera kompisar (som får nöja sig med sina egna biljetter i ekonomi).

Jag kan tänka mig att göra resan någon gång under 2019 och vistelsen bör vara 2-3 veckor.

Det jag undrar är alltså hur jag maximerar mina insparade poäng samt voucher för resan.
Ska jag vänta på att jag har fler poäng att nyttja?
Går det att boka business/first med någon månads framförhållning?
Vilket flyg, flygbolag och rutter är bäst?
Vad skulle ev skatter landa på?
Görs bokning via Tallinn eller på SAS webb?

Jag skapade detta kontot idag. Så säg till om jag gjort något galet / missat något i inlägget.

Stort tack!

Hej!

Jag är intresserad av att nyttja mina ca 70k insparade EB-poäng samt min 2-4-1 voucher på en resa till Buenos Aires eller Tokyo. Min tanke är att resa från Arlanda med en eller flera kompisar (som får nöja sig med sina egna biljetter i ekonomi).

Jag kan tänka mig att göra resan någon gång under 2019 och vistelsen bör vara 2-3 veckor.

Det jag undrar är alltså hur jag maximerar mina insparade poäng samt voucher för resan.
Ska jag vänta på att jag har fler poäng att nyttja?
Går det att boka business/first med någon månads framförhållning?
Vilket flyg, flygbolag och rutter är bäst?
Vad skulle ev skatter landa på?
Görs bokning via Tallinn eller på SAS webb?

Jag skapade detta kontot idag. Så säg till om jag gjort något galet / missat något i inlägget.

Stort tack!
Välkommen hit!!

Just nu räcker dina poäng bara till Nordamerika eller mellanösternregionen så du får spara lite till för att komma till Asien / Sydamerika i Business

Om TS åker på en ren SAS-award så räcker ju poängen även för att ta sig till Asien. Nu är ju Tokyo inte den lättaste destinationen att hitta awards till i business med SAS, men datumen verkar ju vara rätt så flexibla, så kanske inte omöjligt.

Tack för era svar! Jag kan tänka mig att resa en flight ekonomi och en business. Det borde inte vara omöjligt?
Kikade på Uniteds hemsida via länken och såg att Stockholm - Tokyo ligger på 45k för ekonomi och 75k för business. Är jag ute och cyklar då?

Alltså skulle jag hamna på 60k med min voucher för en sådan flight konfiguration?

Tack för era svar! Jag kan tänka mig att resa en flight ekonomi och en business. Det borde inte vara omöjligt?
Kikade på Uniteds hemsida via länken och såg att Stockholm - Tokyo ligger på 45k för ekonomi och 75k för business. Är jag ute och cyklar då?

Alltså skulle jag hamna på 60k med min voucher för en sådan flight konfiguration?

Ja, det är unitedpoäng och sådana har du inte. Kolla på SAs poängtabeller för star alliance istället

Poängtabeller | SAS

Ja, du är ute och cycklar.
Poängpriserna du ser på Uniteds sida gäller för Uniteds medlemmar som betalar med Uniteds miles. SAS har egna poängpriser i sina tabeller på sin hemsida.

Ja, du är ute och cyklar litegrann. ;)
Du kan använda Uniteds hemsida för att leta tillgänglighet, men de poängsummor som står där är dock inte relevanta då de bara gäller om du ska boka med miles från Uniteds bonusprogram. Du kan hitta de poängtabeller som gäller för Eurobonus här:
Point charts | SAS

För en resa till Tokyo i economy + business så blir det 45k + 82.5k = 127.5k (så 63750 poäng med en Amex-voucher).
Om du enbart åker med SAS så kostar det dock som sagt var 100k (50k med voucher) även om du åker business båda vägarna.

Det förklarar siffrorna på SAS webb. Tack!

Kan man på något vis använda den bokningstjänst som SAS tillhandahåller?
Hur maximerar jag chansen att hitta en SAS business båda vägarna? Ringer jag Tallinn och frågar?
Verkar bara vara dassiga bolag som trafikerar rutten (LOT, Air China etc) bland de bolag som visas på SAS webb. Är det smartare att flyga från tex Frankfurt? Antar att det inte går att välja och vraka hur som helst.

Hur maximerar jag chansen att hitta en SAS business båda vägarna?

Här finns en lista på vad som är tillgängligt i Business med SAS just nu

SAS business award availability - Travelhacks

Som du ser är Tokyo rätt tunt.
CPH-NRT
2 business seats on 2 flights
2019-01-18: 1
2019-01-30: 1
NRT-CPH
16 business seats on 11 flights
2018-12-11: 1
2018-12-13: 1
2018-12-15: 1
2018-12-20: 1
2018-12-21: 1
2018-12-22: 1
2018-12-27: 2
2019-01-18: 2
2019-02-19: 2
2019-10-31: 2
2019-11-01: 2

Dessa går åt direkt när de släpps 330 dagar innan avgång. Ofta tillkommer några platser 90-120 dagar innan avgång

Toppen