Senaste nytt

Bokningsråd för inrikes i Kina

Flying Finn

Medlem
På basis av mitt senaste inlägg i TP run -tråden i BA-forumet, så är jag ute efter biljetter för HKG/SZX-CTU-HKG/SZX. Jag har läst de gamla trådarna om bl.a. Qunar och jag får samma priser med både Qunar, Ctrip och Matrix. (470-490 € i Y med nästan alla, förutom China Eastern, vars tidtabell är inte den bästa). Har även kollat upp vad för fares det finns att hitta med Expertflyer.

Min fråga är närmast finns det orsak att vänta till sommaren eller hösten med att boka t.ex. två enkla biljetter från Shenzhen (SZX) till Chengdu (CTU) och tillbaka, eller är det sannolikt att det kommer någon rea för inrikesekonomibiljetter i Kina? Singles Day är lite onödigt nära mitt resedatum i december troligen?

Jag föredrar att ta mig över gränsen till fastlandet och flyga inrikes i Kina, då det ser ut att bli billigare och det finns flera flygalternativ från/till SZX. Timingen för bokningen är nu det som jag grubblar över. :) Dessutom så ser man mera när man besöker även Shenzhen. Eventuellt blir det även en natt i staden.

Lägger in en prisanomali som jag även kom under fund med:

KA.jpg
CA.jpg

CX/KA kostar mera än prick samma flyg som codeshare från CA. :confused:

P.S. Fick kikna av skratt då jag läste tråden "Berättelse om hur det är att flyga inrikes i Kina" med @Dr. Miles. :D

Last edited:
Jag brukar alltid boka Kina inrikes via Ctrip, normalt brukar jag betala USD 100-120/enkel + skatt till CTU från HKG alt SZX. Brukar boka 3-4 veckor innan avresa. Vet inte om det är något speciellt med dina datum som drar upp priserna.

Jag brukar alltid boka Kina inrikes via Ctrip, normalt brukar jag betala USD 100-120/enkel + skatt till CTU från HKG alt SZX. Brukar boka 3-4 veckor innan avresa. Vet inte om det är något speciellt med dina datum som drar upp priserna.

Okej, jag återkommer då troligen med en bokning först på hösten i så fall. Bra att veta vad priset brukar vara. :)

Det tycks vara så att de billiga priserna med CZ kräver bokning i Kina (kollade fare rules), men Ctrip vill inte få fram sådana priser på nätet.

Jag har funderat på att flyga CX HKG-CTU-HKG istället, men då behöver jag ett L-visum med två passeringar över gränsen till Kina. Har någon av er ansökt om ett sådant som turist?

Det tycks vara så att de billiga priserna med CZ kräver bokning i Kina (kollade fare rules), men Ctrip vill inte få fram sådana priser på nätet.
Prova att gå in i Ctrips kinesiska webbsidan, sedan välj engelska som språk.
Då ska det gå att boka inrikesbiljett med inrikesrabatt. (det har jag gjort många gånger)

Prova att gå in i Ctrips kinesiska webbsidan, sedan välj engelska som språk.
Då ska det gå att boka inrikesbiljett med inrikesrabatt. (det har jag gjort många gånger)

Har gjort precis så (.cn och så både English (HK) och kinesiska), men ~3660 yuan är alltid resultatet för en t/r i ekonomi. När jag nu studerade närmare med EF, så tycks flera bokningsklasser för t.ex. MU vara tomma på SZX-CTU. Undrar om det billigaste bokningsklasserna öppnas först närmare avgången?

Kronans värde gör domestic biljetter dyrare. Jag kommer ihåg då business domestic kostade 700kr dvs 100kr mer än ekonomi.... nu är vi på 2000kr för economi.

Jag kollade nu via CTRIP SZX-CTU, ut 6/12 MU5320 tillbaka 12/12 MU5319, hamnade på USD 335,00 inkl skatter.
Tror som sagt att du är lite tidigt ute. Kolla priser för samma resa i Maj-Juni så är dom helt normala (USD 110-120 enkel)

Toppen