Senaste nytt

Boka via "online-resebyrå" vs boka via flygbolaget direkt?

Volatyle

Medlem
Hej,

Funderat lite kring detta (hittade några gamla trådar, men egentligen inget konkret vad skillnaden kan tänkas vara kring rättigheter osv).
Jag tittar på höstlovsresa och har hittat ett bra alternativ med en kombination av Swiss och Lufthansa ner till värmen. Denna resa går fint att boka antingen via lufthansas hemsida, eller Swiss hemsida och jag får då på kronan samma pris.

Jag har mig veterligen alltid bokat alla resor via flygbolagens hemsidor, men just i det här fallet blev jag lite nyfiken på hur det ser ut på omkringliggande datum och använde mig då av siten Momondo som söker hos flera flygbolag/online-resebyråer.

Noterar då att på exakt samma datum, med exakt samma flyg (swiss och lufthansa) går det att köpa biljetterna cirka 10-15% billigare om jag bokar via t.ex ticket.se eller flygcity.se.

Detta handlar om renodlade basic ekonomibiljetter, utan bagage eller ombokningsmöjligheter - det vill säga, helt låsta biljetter - så jag ser egentligen inte riktigt att jag någonsin kommer ha "kontakt" med resebyrån i det här fallet. Skulle vi vilja ändra eller avboka är vi ju rökta, oavsett om vi köper via en resebyrå eller via flygbolaget - då vi medvetet väljer den billigaste biljetttypen.

Sen kan naturligtvis andra saker hända, inställda flyg och liknande - men i det fallet gäller väl (EU) 261/2004 oavsett, ett claim jag sedermera kommer göra mot flygbolaget oavsett hur jag köpt biljetten. Eller är jag fel ute?

Givet biljetttypen (ej återbetalningsbar, ej ändringsbar) - skulle ni säga att det är värt den "rabatten" jag får via en online resebyrå, eller kan den typen av bokning rentav föra mig sig en rad nackdelar - varvid det kan vara värt att betala 10-15% extra för att boka via flygbolagets hemsida?

Allt gott,
Vol

Jag skulle personligen nog undvika att boka via on-line reserbyrå (beror iofs lite på vilka pengar vi pratar om) även om jag gjort det några gånger förr om åren. Anledningen till det är att om det skiter sig någonstans så kommer Lufthansa/Swiss och on-line resebyrån peka på varandra för att hjälpa dig

Men det är som sagt min personliga åsikt

Hej,

Funderat lite kring detta (hittade några gamla trådar, men egentligen inget konkret vad skillnaden kan tänkas vara kring rättigheter osv).
Jag tittar på höstlovsresa och har hittat ett bra alternativ med en kombination av Swiss och Lufthansa ner till värmen. Denna resa går fint att boka antingen via lufthansas hemsida, eller Swiss hemsida och jag får då på kronan samma pris.

Jag har mig veterligen alltid bokat alla resor via flygbolagens hemsidor, men just i det här fallet blev jag lite nyfiken på hur det ser ut på omkringliggande datum och använde mig då av siten Momondo som söker hos flera flygbolag/online-resebyråer.

Noterar då att på exakt samma datum, med exakt samma flyg (swiss och lufthansa) går det att köpa biljetterna cirka 10-15% billigare om jag bokar via t.ex ticket.se eller flygcity.se.

Detta handlar om renodlade basic ekonomibiljetter, utan bagage eller ombokningsmöjligheter - det vill säga, helt låsta biljetter - så jag ser egentligen inte riktigt att jag någonsin kommer ha "kontakt" med resebyrån i det här fallet. Skulle vi vilja ändra eller avboka är vi ju rökta, oavsett om vi köper via en resebyrå eller via flygbolaget - då vi medvetet väljer den billigaste biljetttypen.

Sen kan naturligtvis andra saker hända, inställda flyg och liknande - men i det fallet gäller väl (EU) 261/2004 oavsett, ett claim jag sedermera kommer göra mot flygbolaget oavsett hur jag köpt biljetten. Eller är jag fel ute?

Givet biljetttypen (ej återbetalningsbar, ej ändringsbar) - skulle ni säga att det är värt den "rabatten" jag får via en online resebyrå, eller kan den typen av bokning rentav föra mig sig en rad nackdelar - varvid det kan vara värt att betala 10-15% extra för att boka via flygbolagets hemsida?

Allt gott,
Vol

Budord #5

Fråga de som väntar på ersättning från flygbolagen och har bokat vi on-line byrå hur lätt det är att få ersättningen
Vissa flygbolag rör inte i vissa bokningar som är gjorda via on-line byrå.

Huruvida det är värt pengarna kan bara du svara på.
Risken är, som nämnts ovan, att om någonting strular under själva resan (inställda flyg, ombokningar gjorda av flygbolagen, hotellbokningar pga flyttade avgångar, ...) så kommer ingen hjälpa dig. OTA och flygbolagen kommer peka på varandra och säga att det är den andres problem.
I min värld är det alltid eftersträvansvärt att försöka ha så få kontaktytor som möjligt, helst bara en. Sedan kan man som sagt chansa, men huruvida det är värt det kan bara du svara på.

Huruvida det är värt pengarna kan bara du svara på.
Risken är, som nämnts ovan, att om någonting strular under själva resan (inställda flyg, ombokningar gjorda av flygbolagen, hotellbokningar pga flyttade avgångar, ...) så kommer ingen hjälpa dig. OTA och flygbolagen kommer peka på varandra och säga att det är den andres problem.
I min värld är det alltid eftersträvansvärt att försöka ha så få kontaktytor som möjligt, helst bara en. Sedan kan man som sagt chansa, men huruvida det är värt det kan bara du svara på.
Nu var det längesedan jag bokade via OTA men bara resan har startat så är väl allt lugnt? Då brukar väl flygbolaget hjälpa till på samma sätt som om biljetterna var köpta direkt hos flygbolaget?

Jag kan tänka mig att boka via OTA på direktflyg. Sker en tidtabellsändring så är det inte hela världen. Men om resan har byten så kanske man inte hinner med sitt nästa plan och då kan det uppstå krångel.

Jag brukar nästan alltid boka via resebyråer och har en del erfarenheter.

Under corona blev en hel del flyg inställda och när flygbolagen gjorde återbetalningar så tog resebyrån ut en avgift för att behandla återbetalningen och i vissa fall blev det inga pengar kvar till mig efter avgifterna.

Jag bokade en resa till Bangkok med Turkish Airlines och det blev en tidtabellsändring på 40 minuter. No big deal tänkte jag och gjorde ingenting. 24 timmar innan avgång kunde jag inte checka in online för segmentet med ändrade flygtider hade inte bekräftats. Jag kontaktade Turkish Airlines och sa att jag accepterade deras tidtabellsändring, men det dög inte, resebyrån skulle bekräfta den. Jag ringde då resebyrån och bad dem bekräfta biljetten och det tog dem 30 sekunder och sedan sa de att nu är det klart. Jag kunde fortfarande inte checka in så jag kontaktade Turkish Airlines igen och de sa att biljetten fortfarande inte var bekräftad. Jag ringde resebyrån igen och pratade med en annan person och han kunde se i datasystemet att de hade bekräftat biljetten. Det hela slutade med att en hjälpsam incheckningsagent ändrade biljetten när den fysiska (ej online) incheckningen hade öppnat. Det var inte så kul att in i det sista inte veta om jag skulle få följa med flyget eller ej.

SAS med alla deras ändringar till 737-700 var inte så roliga, ville man bli ombokad till något annat än vad de valde by default kunde man ibland vänta en timme i telefonkö och när man kom fram sa de bara att jag skulle kontakta resebyrån istället.

Så länge alla flyg går enligt plan och inget ändras är det hur lugnt som helst att boka via onlineresebyråer.
Men den dagen något ändras i en bokning eller något händer så sitter man ritkigt dåligt till då ens speaking partner är resebyrån som då ska fixa allt och inte flygbolaget (så länge resan inte är påbörjad). Det är upp till var och en hur man vill göra för att spara några hundra eller tusen kronor om det är värt risken.

Personligen vill jag ha ett så bra skydd som möjligt om saker träffar fläkten. Det innebär att jag har en bra reseförsäkring och nästan uteslutande bokar direkt med flygbolagen. Men är priset så pass mycket billigare via en OTA och resan i sig inte är kritisk kan jag boka via OTA också, allt beroende på vilken risk jag vill ta.

Många resebyråer lockar med låga priser och när man sen kommit igenom alla steg så är det massor med kreditkortsavgifter och liknande som lagts på och så vips är priset nästan detsamma som hos flygbolagen.

Med det sagt är det ibland rejält mycket billigare och svårt att försvara att boka hos flygbolagen. Bokar man hos välrenommerad resebyrå är risken ganska liten att inte få service. Och ibland är resebyrå bästa valet exempelvis när man har en komplicerad bokning.

Vidare är det inte alltid sant längre att flygbolagen alltid viftar bort en. De amerikanska bolagen tar ofta ut en avgift på 30-50 dollar för att ta kontroll över en bokning. De har fattat att det inte ligger i deras intresse att antagonisera sina kunder på en teknikalitet.

Och som sagt, när resan väl börjar är man ändå i flygbolagets händer.

Toppen