Senaste nytt

Boka Standard dit och Flex hem (för att kunna boka om hemresan senare)?

foo

Ny medlem
Hej,

Vi ska åka hela familjen (4 personer) till Sydkorea i februari 2026 och vill sedan åka tillbaka till Sverige i februari 2027. Men eftersom man bara kan boka biljetter max ett år i förväg tänkte vi boka ditresan i Standard och hemresan i Flex. Först lägger vi hemresan i november 2026 (ett år från nu) och sedan bokar om till februari 2027 nästa år.

Fungerar det att boka om hemresan utan avgift eftersom den är bokad i Flex eller måste hela resan vara bokad i Flex för att det ska vara tillåtet?

(Och bonusfråga, visst borde det vara värt att vänta till Black Friday nu på fredag för att se om det kommer lite billigare biljetter?)

Tack för hjälpen! :)

Tror inte det där går, man kan inte flytta en hemresa framåt hur som helst.

Skulle inte räkna med att det blir superpriser, oftast så gäller kampanjer bara ca ett halvår framåt i tiden och inte ett år.

Tror inte det där går, man kan inte flytta en hemresa framåt hur som helst.

Skulle inte räkna med att det blir superpriser, oftast så gäller kampanjer bara ca ett halvår framåt i tiden och inte ett år.
Aha, finns det en gräns för hur långt fram man kan boka om en flygresa? Gäller ett år från ditresan och så man man ändå inte senare boka om hemresan till något datum senare än så? Det var något sådant jag var orolig för också...

Och tack, då behöver vi inte ha så stora förväntningar på någon Black Friday-rea!

Aha, finns det en gräns för hur långt fram man kan boka om en flygresa? Gäller ett år från ditresan och så man man ändå inte senare boka om hemresan till något datum senare än så? Det var något sådant jag var orolig för också...

Och tack, då behöver vi inte ha så stora förväntningar på någon Black Friday-rea!
Tror inte du över huvud taget kan boka om hemresa även om den delen är köpt som flex (men kan ha fel i detta).

Men om man får göra som du vill kan man ju teoretiskt flytta fram en hemresa flera år, och mig veterligen får man inte göra så.

Ja det finns begränsningar hur långt fram det går att boka en resa.

• Gilla
Reactions: foo
Flygbiljetter är normalt giltiga endast 12 månader från det att de har ställts ut.

Så här står det i SAS villkor:
4.4.1 Except as otherwise provided in the Ticket, in these Conditions of Carriage, or in applicable Tariffs, (which may limit the validity of a Ticket, in which case the limitation will be shown on the Ticket), a Ticket is valid for: (a) One year from the date of issue; or (b) Subject to the first travel occurring within one year from the date of issue, one year from the date of first travel under the Ticket.

(a) tolkar jag som att du måste flyga inom ett år från det att biljetten ställts ut, men (b) betyder att du måste flyga senast ett år efter första segment?

Jag är inte expert här och vet inte hur hårda SAS är på det. Sen kan man ju skapa nya biljetter vid ändringar tex.

Kanske kontakta SAS och fråga? (informera sen här om svaret!)

Flygbiljetter är normalt giltiga endast 12 månader från det att de har ställts ut.

Så här står det i SAS villkor:

(a) tolkar jag som att du måste flyga inom ett år från det att biljetten ställts ut, men (b) betyder att du måste flyga senast ett år efter första segment?

Jag är inte expert här och vet inte hur hårda SAS är på det. Sen kan man ju skapa nya biljetter vid ändringar tex.

Kanske kontakta SAS och fråga? (informera sen här om svaret!)
Tack! Att läsa villkoren var ju en bra idé såklart! (b) låter ju som att biljetten är giltig i ett år från första segmentet...

Men jag ska ringa SAS och se om de kan svara på mina frågor. Jag uppdaterar här efter det!

Reglerna går att läsa genom till exempel Ita matrix eller även SAS själv. Biljettpriser kan ha både min och max vistelse. Min pratas om mer ofta. x nätter eller natten lör-sön är typiska gränser på billigaste biljetter. Jag kollade i all hast på ARN-ICN på SAS i ExpertFlyer och dagens priser verkar inte ha korta max stay (ofta 3-6M när det finns). Sedan kommer priserna att ändras under din ”resa”, det är också något att tänka på. Om tariffen du köper nu inte finns om ett halvt år så tvingas du köpa upp dig till nästa i bokningsklassen du har eller billigaste tillgängliga bokningsklass.

Toppen