Senaste nytt

Boka resor med 2 snart utgående vouchers

Hej!

Var tvungen att avboka min First till Tokyo då landet inte öppnat upp än. Nu har jag 2 vouchers som går ut i år och blir lite desperat att boka nått.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Los Angeles / Bangkok / Tokyo / Bali / något annat som är långt bort
  3. När vill/behöver du resa ut? Tidigast April 2022 då jag får nya semesterdagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Spelar ingen roll
  5. Hur länge vill du vara borta? 5 -14 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? I Business class eller First
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) Har 440k eurobonuspoäng och 2 utgående vouchers
  10. Vad är det viktigaste för dig? "Värde", alltså en bra business eller First samt en trevlig destination
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Spelar ingen roll

Tillägg: Är idag inte vaccinerad, varken jag eller sambon. Så vi skulle antingen behöva åka nånstans där PCR-test duger, annars vaccinerar vi oss.

Har drömt om Lufthansa First, Singapore Airlines etc men det känns rätt avlägset idag. Kanske man kan knipa en First till Tokyo i slutet på nästa år och hoppas den lyckas denna gång. Har ni tips är jag tacksam.

Utan att kunna tipsa om destination - vad man än bokar i slutet av nästa år blir ju en chansning, men något måste man ju chansa på.

Men jag skulle tipsa om att ni vaccinerar er snarast. Utan att säga något om vikten av vaccinet i sig, då tror jag vi kan räkna med att många länder kommer ställa krav på 3 doser om inte jättelång tid. Och om ni inte har någon dos alls så tar det idag 6 månader att komma till 3 doser. Så den processen måste nog igång redan nu om ni ska kunna resa till ställen med sådana krav I sommar och därefter..

Utan att kunna tipsa om destination - vad man än bokar i slutet av nästa år blir ju en chansning, men något måste man ju chansa på.

Men jag skulle tipsa om att ni vaccinerar er snarast. Utan att säga något om vikten av vaccinet i sig, då tror jag vi kan räkna med att många länder kommer ställa krav på 3 doser om inte jättelång tid. Och om ni inte har någon dos alls så tar det idag 6 månader att komma till 3 doser. Så den processen måste nog igång redan nu om ni ska kunna resa till ställen med sådana krav I sommar och därefter..

Tack för det, ska ta och starta det snarast isåfall.

Tror tyvärr du får mycket svårt att hitta utresa i första halvan av 2022 som ovaccinerad (just pga. alla, i princip, kravställer på fullvaccinerad)

Så steg 1 börja vaccinera er. När dos 2 finns där i juni -22 kan ni åka.

Det finns en hel del att hitta via StarAlliance nu när bokningen är öppen via webben igen. SFO i sept -22 med SAS t.ex

Tror tyvärr du får mycket svårt att hitta utresa i första halvan av 2022 som ovaccinerad (just pga. alla, i princip, kravställer på fullvaccinerad)

Så steg 1 börja vaccinera er. När dos 2 finns där i juni -22 kan ni åka.

Det finns en hel del att hitta via StarAlliance nu när bokningen är öppen via webben igen. SFO i sept -22 med SAS t.ex

Om man ska hårddra det, är det idag så att de flesta destinationer kräver full vaccinering och inte bara PCR-test?

Mexiko är väl ett land utan vaccinations- eller test-krav:
Travel to Mexico during Covid-19: What you need to know before you go | CNN Travel

Däremot tror jag det blir svårt att ta sig dit med flygbolag samt via vissa länder utan vaccination. Länder som är "enklast" är väl Mexiko samt vissa andra länder i Latinamerika som t.ex. Costa Rica. I Afrika har väl Kenya och Tanzania varit relativt enkla också.

Tyvärr tror jag att det kommer vara rejält begränsat i ganska lång tid framöver för alla som väljer att inte vaccinera sig.

Om man ska hårddra det, är det idag så att de flesta destinationer kräver full vaccinering och inte bara PCR-test?

I princip alla länder höjer successivt kraven för inresa. Och nya, strängare regler införs oftast med kort eller ingen varsel alls. Länder där det dög med antigentest i går, kräver PCR-text i dag. Där PCR var krav i går, är vaccinationsbevis OCH PCR-test ett krav i dag. Och sedan har vi möjligheten att röra sig fritt på resmålet. Var i Tyskland i förra veckan - utan covidpass hade rörligheten varit begränsad (även om reglerna varierar från delstat till delstat). Allt fler länder kräver full vaccination för att få besöka köpcenter, restauranger, museer, åka kollektivt etc. Så rådet blir: antingen fullt vaccinerad eller stanna hemma.

Det är ju också en extra chansning att boka något som i dagsläget inte kräver vaccination då det kan ändras när som innan er resa. Att vaccinera sig är ju inget man fixar med kort varsel heller.

I dagsläget så har i alla fall Seychellerna och Maldiverna inga krav på vaccination.

Är det inte så att 2 doser idag är fullvaccinerad? Om jag fattat rätt så tar det iaf inte ett halvår att få till det. Så om jag bokar nått i vår, sommar eller höst så hinner jag fixa det men det är klart att allt ändras ju hela tiden och det kanske krävs fler doser sen m.m..

Är det inte så att 2 doser idag är fullvaccinerad? Om jag fattat rätt så tar det iaf inte ett halvår att få till det. Så om jag bokar nått i vår, sommar eller höst så hinner jag fixa det men det är klart att allt ändras ju hela tiden och det kanske krävs fler doser sen m.m..

Med lite flyt i planeringen tar det inte mer än 6-7 veckor att gå från ovaccinerad till två doser + 14 dagar om man vill.

Toppen