Senaste nytt

Boka flygbiljett under giltighetstiden av ett PCR-test

Mectagon

Ny medlem
Befinner mig just nu utomlands och ska flyga tillbaka till Sverige på torsdag för att sedan flyga vidare till ett annat land nästa vecka. Då det land jag befinner mig i idag inte finns på det andra landets ''green list'' som jag ska flyga till behöver jag inneha ett giltigt PCR-test.

Ett PCR-test är giltigt i 72 h och man kan få resultatet/intyget hemskickat eller att upphämtning sker på plats på kliniken. Vad som gör situationen knepig är att klinikerna i Stockholm inte kan garantera att man får svar inom 1-3 dagar på grund av att laboratorierna behöver prioritera sjukare patienter.

Bokar jag en flygbiljett och resultatet försenas förfaller biljetten, och väntar jag med att boka en biljett tills resultatet kommer riskerar jag att det inte finns några tillgängliga flyg inom resultatets giltighet. Jag kan heller inte vänta på resultatet hur länge som helst då jag har datum att passa.

Hur ska jag tänka? Har jag missat något?

What shall I do?
 

ekf

Medlem
Bokar jag en flygbiljett och resultatet försenas förfaller biljetten, och väntar jag med att boka en biljett tills resultatet kommer riskerar jag att det inte finns några tillgängliga flyg inom resultatets giltighet. Jag kan heller inte vänta på resultatet hur länge som helst då jag har datum att passa.
Boka en flexibel biljett som du kan avboka ifall du inte får svar i tid. Om du vill säkra upp så bokar du ytterligare en biljett någon dag senare, som du avbokar ifall du får svar i tid till avresa på den första biljetten.
 

John Rambo

Medlem
I nyttjade i dagarna flygplatsdoktorn på Kastrup
Airport Doctor CPH Vilket funkade klockrent.

Vi gick först till Corona testtältet utanför Kastrup där alla kan testa sig gratis. De kunde dock inte lösa intyg. Vi bokade därav en tid hos airdoctor, vilken löste alla testerna, och skrev ett intyg om negativt test på plats. Visst pricy med 1300dkk, men värt det då det behövdes för ett jobb.

Så passerar du en flygplats med airdoctor eller motsvarande så kan du kanske lösa det den vägen?
 

flybob

Medlem
I nyttjade i dagarna flygplatsdoktorn på Kastrup
Airport Doctor CPH Vilket funkade klockrent.

Vi gick först till Corona testtältet utanför Kastrup där alla kan testa sig gratis. De kunde dock inte lösa intyg. Vi bokade därav en tid hos airdoctor, vilken löste alla testerna, och skrev ett intyg om negativt test på plats. Visst pricy med 1300dkk, men värt det då det behövdes för ett jobb.

Så passerar du en flygplats med airdoctor eller motsvarande så kan du kanske lösa det den vägen?
Hur lång tid tog det att få provsvar samt intyg?
 
Toppen