Senaste nytt

Boka flygbiljett och betala med Amex Elite eller Skandiabanken VISA kreditkort?

Maja

Medlem
Har nyligen anslutit mig till Amex Elite och blir fundersam över vilket kort jag ska använda vid nästa bokning av flygbiljetter (med SAS).

Vet att jag får mer EB-poäng vid betalning med Amex, men fick det till att vid bagageförsening så var Skandia bättre direkt när man landar t.ex.

Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till: a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst, b)Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,

vs.

Om den försäkrades incheckade bagage inte lämnas ut efter färdmedlets ankomst till resemålet utanför hemlandet, lämnas ersättning med 2 000kr per försäkrad. Högsta ersättningsbelopp är 8 000 kr per kort vid ett och samma förseningstillfälle. Om den försäkrade inte återfått bagaget inom 24 timmar efter färdmedlets ankomst till resmål utanför hemlandet lämnas ersättning med ytterligare 3 000 kr per försäkrad. Högsta ersättningsbelopp är 12 000 kr per kort vid ett och samma förseningstillfälle.

Visst, det är mer hos Amex totalt, men längre väntan innan man får ut någon ersättning. Har ofta haft försenat bagage som har anlänt efter 24h men lång tidigare än 48h som Amex har för att nästa gräns ska kicka in.

Är det någon som har bättre koll än vad jag har gällande förseningar och ersättning där?

Vet att jag via Skandia har självriskskydd för bl.a. hemförsäkring, hyrbil etc. som jag ej kan finna hos Amex, eller är det bara jag som är helt blind?

Hur bör jag tänka här? Tips och råd mottages tacksamt vilket kort jag bör kreditera resan till! :)

Triggar ingen 2-4-1 genom att kreditera resan till Amex så alla sådana argument kan vi stryka på en gång. ;)

• Gilla
Reactions: Gus
Visst, det är mer hos Amex totalt, men längre väntan innan man får ut någon ersättning. Har ofta haft försenat bagage som har anlänt efter 24h men lång tidigare än 48h som Amex har för att nästa gräns ska kicka in.

Jag misstänker att båda vill se kvitton på nödvändiga utlägg och hur mycket behöver du egentligen på 48h?

Sist en väska kom bort för min del kunde jag utan problem handla allt jag behövde, inkl en ny kostym på AmEx försäkring.

Jag misstänker att båda vill se kvitton på nödvändiga utlägg och hur mycket behöver du egentligen på 48h?

Sist en väska kom bort för min del kunde jag utan problem handla allt jag behövde, inkl en ny kostym på AmEx försäkring.
Det må vara, men hur är läget i övrigt mellan försäkringarna? Vad är det som gör att det är så självklart att betala med AmEx som jag tolkade dig nu?

Att jag har en bra relation med AmEx och att de alltid fungerat bra när saker strulat för mig. Alla har inte den erfarenheten, men för mig har det funkar bra.

Att jag har en bra relation med AmEx och att de alltid fungerat bra när saker strulat för mig. Alla har inte den erfarenheten, men för mig har det funkar bra.
Ok, det är värt mycket!

Jag är ny kund hos AmEx så skulle inte säga att jag har någon relation värd att nämna än så länge. Dock långvarig kund hos Skandia och har en bra relation till dem då allting alltid har fungerat med dem när det strulat för oss.

Övriga villkor som är värda att jämföras? Tips?

Övriga villkor som är värda att jämföras? Tips?
Du får göra din egna bedömning baserat på dina behov. Själv har jag förutom försäkringen genom kreditkort en utökad reseförsäkring genom hemförsäkringen för att få ett heltäckande skydd. Men allt hänger på vad man ska ha försäkringen till.

Du får göra din egna bedömning baserat på dina behov. Själv har jag förutom försäkringen genom kreditkort en utökad reseförsäkring genom hemförsäkringen för att få ett heltäckande skydd. Men allt hänger på vad man ska ha försäkringen till.
Har försökt läsa igenom Folksams utökade reseförsäkring och vid en snabbläsning nu så hittar jag inget som inte täcks närmare av någon av kortförsäkringarna.

Antingen är jag väldigt blind och trött just nu, eller så har ni andra bättre reseförsäkringar via era hemförsäkringar än vad Folksam erbjuder i detta fall.

• Gilla
Reactions: Gus
Det är egentligen flygbolagets ansvar i enlighet med Montrealkonventionen. Maxbelopp är där c:a 13.000 SEK per person (inte per väska) och det finns ingen begränsning i antal timmars försening innan du får ersättning. Så detta är själva juridiska ramen. Sedan har kortbolagen avtal med försäkringsbolag som övertar ersättningsanspråk hos flygbolaget. Så om du inte skulle få ersättning av kortutgivarens försäkringsbolag så kan du kräva ersättning av flygbolaget. Kanske inte det smidigaste, men iaf en möjlighet.

Flygbolagets ansvar - SAS
Alt
www.srf-org.se -Montrealkonventionen
"Bagage förseningar
När det gäller bagageförseningar är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1131 SDR och motsvarar ungefär 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK."

Toppen