Maja
Medlem
Har nyligen anslutit mig till Amex Elite och blir fundersam över vilket kort jag ska använda vid nästa bokning av flygbiljetter (med SAS).
Vet att jag får mer EB-poäng vid betalning med Amex, men fick det till att vid bagageförsening så var Skandia bättre direkt när man landar t.ex.
vs.
Visst, det är mer hos Amex totalt, men längre väntan innan man får ut någon ersättning. Har ofta haft försenat bagage som har anlänt efter 24h men lång tidigare än 48h som Amex har för att nästa gräns ska kicka in.
Är det någon som har bättre koll än vad jag har gällande förseningar och ersättning där?
Vet att jag via Skandia har självriskskydd för bl.a. hemförsäkring, hyrbil etc. som jag ej kan finna hos Amex, eller är det bara jag som är helt blind?
Hur bör jag tänka här? Tips och råd mottages tacksamt vilket kort jag bör kreditera resan till!
Triggar ingen 2-4-1 genom att kreditera resan till Amex så alla sådana argument kan vi stryka på en gång.
Vet att jag får mer EB-poäng vid betalning med Amex, men fick det till att vid bagageförsening så var Skandia bättre direkt när man landar t.ex.
Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till: a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst, b)Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
vs.
Om den försäkrades incheckade bagage inte lämnas ut efter färdmedlets ankomst till resemålet utanför hemlandet, lämnas ersättning med 2 000kr per försäkrad. Högsta ersättningsbelopp är 8 000 kr per kort vid ett och samma förseningstillfälle. Om den försäkrade inte återfått bagaget inom 24 timmar efter färdmedlets ankomst till resmål utanför hemlandet lämnas ersättning med ytterligare 3 000 kr per försäkrad. Högsta ersättningsbelopp är 12 000 kr per kort vid ett och samma förseningstillfälle.
Visst, det är mer hos Amex totalt, men längre väntan innan man får ut någon ersättning. Har ofta haft försenat bagage som har anlänt efter 24h men lång tidigare än 48h som Amex har för att nästa gräns ska kicka in.
Är det någon som har bättre koll än vad jag har gällande förseningar och ersättning där?
Vet att jag via Skandia har självriskskydd för bl.a. hemförsäkring, hyrbil etc. som jag ej kan finna hos Amex, eller är det bara jag som är helt blind?
Hur bör jag tänka här? Tips och råd mottages tacksamt vilket kort jag bör kreditera resan till!
Triggar ingen 2-4-1 genom att kreditera resan till Amex så alla sådana argument kan vi stryka på en gång.