Senaste nytt

Boka 2-4-1 Stockholm - Bangkok - Bästa rutten?

inka

Medlem
Ska boka en tur och retur businessresa för två Stockholm - Bangkok med min 2-4-1 Amex voucher.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm Arlanda
  2. Var är din destination? Bangkok
  3. När vill/behöver du resa ut? Februari 2022 (även utresa i januari el mars kan funka)
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast Mars/April 2022
  5. Hur länge vill du vara borta? Utresedatum och hemresedatumet är flexibla, vill vara borta ca 4 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Vilket bolag har den bästa businessklassen till Bangkok som man kan boka med 2-4-1 vouchern?
  9. Vad är din budget? Använda Amex voucher 2-4-1 (Visst är det fortsatt 165 000 Eurobonuspoäng som gäller?)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord
  11. Vill du stanna ngn annanstans utöver destinationen? Nej
Några övriga frågor:
- Problemen med att boka 2-4-1 med "nya Tallin", gäller det även om man ska boka en simpel resa Stockholm Arlanda - Bangkok och hem samma väg dvs Bangkok - Stockholm Arlanda?

- Var är det bästa stället att söka tillgängliga Star Alliance awardsresor?

- Ngn som hört om onlineverktyget, om den kommer öppnas igen inom kort?

- Och så slutligen en "dum" fråga, undrar vad är orsaken att ni är så många som vill boka awardsresor leg per leg (gärna många leg)? :)

Tar tacksamt emot tips på förslag på resrutt och svar på mina frågor ovan. Stort tack på förhand :)

- Var är det bästa stället att söka tillgängliga Star Alliance awardsresor?
Awardfares, United brukar jag nyttja

- Ngn som hört om onlineverktyget, om den kommer öppnas igen inom kort?
Många som vill veta, ingen vet

- Och så slutligen en "dum" fråga, undrar vad är orsaken att ni är så många som vill boka awardsresor leg per leg (gärna många leg)? :)
Pga att få in exempelvis en firststräcka som inte syns om man söker ARNBKK (om First är låt säga mellan ZRHSIN)

Tar tacksamt emot tips på förslag på resrutt och svar på mina frågor ovan. Stort tack på förhand :)
Tycker inte det är någon som sticker ut i Business, beror på vad som är viktigast
Snabb resa? Bäst lounge? Bäst tider? Bästa ombordprodukt?

Bäst upplevelse ombord är ju när du är taggad på semester och har rimliga förväntningar och är utsövd :)
Jag hade siktat på Thai A350! (då jag tycker om deras businessmat)

*A tillgänglighet till BKK på "enkla" rutter är mycket dålig på sistone. Man får antingen ha is i magen och vänta 90 dagar inpå för att komma åt TGs awardplatser eller så får man boka till KUL/SIN och lösa anslutning på revenue.

Vilket bolag har den bästa businessklassen till Bangkok som man kan boka med 2-4-1 vouchern?
Thai - direktflyg från ARN, stabil produkt och service
EVA air - har några flyg från Europa som stannar i Bangkok på vägen till Taiwan, bäst service
Singapore airlines - kanonbra, men går inte att boka nu
Lufthansa/Swiss/Austrian/LOT - sak samma. För mig som ensamflygare väljer jag inte dessa, men är man 2 spelar det inte lika stor roll.
ANA/Asiana - om man är ok med omvägen så får man garanterat bra service här
SAS - jättebra säte och service, men inte så kul att flyga najs till (t.ex) PEK för ett mediokert 5h flyg vidare till BKK

Om jag fick välja fritt så skulle jag nog gärna försöka flyga Eva Air. Har än så länge bara flugit dem inom Asien, men har varit väldigt nöjd med dessa flighter, så skulle gärna testa dem på long haul.

Jag skulle säga att det finns två anledningar. Dels så är det ju många här som ser själva resan som en minst lika stor del av upplevelsen som tiden på destinationen och därmed också har starka åsikter om man som ger bäst upplevelse vad gäller komfort, ombordservice, lounger, etc. Då har man ofta en hyfsat bra idé kring hur man vill åka för att maximera den upplevelsen, och dessa alternativ dyker inte alltid upp när agenten söker "hela vägen". Den andra anledningen handlar om att det, även om man inte är jättekräsen över vem man åker med osv, ibland kan vara lite svårt att hitta tillgänglighet i premiumkabiner dit man vill åka på de datum man vill åka. Även där finns det större möjlighet att hitta någon möjlig rutt om man gör sin hemläxa och kollar upp tillgänglighet leg för leg än om det bara söks start-destination (man kan t.ex. kanske tänka sig längre layovers än vad verktyget gärna ger osv).

I båda dessa fall så handlar det väl om att leg för leg-sökning ger mer kontroll över hur man använder sina poäng och hur man kan resa.

Tack för alla era svar, Eva Air låter spännanade, har aldrig åkt med dem tidigare. Gällande utreseort om man vill åka från ett ställe med bra lounge, vad tycker ni jag ska välja då?

Samma fråga med Thai A350 till Bankok, vilken utreseort med bra lounge?

Tack :)

London Heathrow har bra lounger med bl.a. Singapore airlines, United Airlines & Air Canada.
Du får dock räkna med högre skatter än om du åker tex via Frankfurt.
Är tveksam om Thai kommer öppna upp Arlanda som destination igen så en mellanlandning lär behövas oavsett.
Lycka till och trevlig resa när det blir dax

London Heathrow har bra lounger med bl.a. Singapore airlines, United Airlines & Air Canada.
Du får dock räkna med högre skatter än om du åker tex via Frankfurt.
Är tveksam om Thai kommer öppna upp Arlanda som destination igen så en mellanlandning lär behövas oavsett.
Lycka till och trevlig resa när det blir dax
Tack Carl! Ja gällandeThai har inte Arlanda varit ett alternativ även om de haft Arlanda som destination, vill åka A350 :), men då vet jag att London Heathrow är att fördra gällande lounger.

När det gäller skatter, hur pass mycket mer drar det i väg där tro? Ngn skillnad mot tidigare när man mellanlandar i UK, icke EU-land?

Suck, har sökt och sökt tillgänglighet via United och Air Canada men verkar supersvårt att hitta awards något med Eva Air (datum i jan/feb/mar 2022) så får nog ge upp :(

Brukar Eva Air släppa på fler businessplatser närmare avresa?

Hur är det gällande Thai, är det svårt att hitta platser när de släpper sina awards, 90 dagar innan avresa?

Såg att Etihad Airways är SAS Eurobonuspartner, men dem får man inte boka 2-4-1 med, eller hur?

Vilken business class är annars att rekommendera av de europeiska flygbolagen?

Tack! :)

Last edited:
Vilken business class är annars att rekommendera av de europeiska flygbolagen?

Det jag hittade när jag skulle boka var Austrian och Swiss. Så jag bokade Austrian ut och Swiss hem. Hade gärna fått till Eva Air, men det känns svårt att vara kräsen i dessa tider.

Toppen