Senaste nytt

Blir det problem med dubbelbokning?

barhom

Ny medlem
Bokade 8personer+spädbarn ARN-AMS i Juli via RCG med SAS GO LIGHT.
Insåg först efteråt att det inte längre ingick bagage om man är *A GOLD samt att inget bagage ingår för spädbarn i GO LIGHT.

Sällskapet behöver 3st incheckad bagage á 295kr -> 885kr

Köpte istället en till biljett (via sas.se denna gången) för 450kr för 1pax+spädbarn med SAS GO där det ingår 1 kolli + 1kolli (spädbarn) + 1 kolli *A GOLD.

Tror någon det blir problem nu när det finns dubbelbokning för 2st passagerare med samma namn (mig + spädbarn) på samma flight?
 

Glenn E

Medlem
Även om biljetten inte går att avboka borde det gå att stryka personer från den första bokningen. Då borde man dessutom få tillbaka lite skatter.
Jag avbokade nyligen en SAS GO inrikes biljett fast bara för 1 person och fick 183 kronor tillbaka.
 

mcleif

Medlem
Det er ikke tilladt at have dobbeltbooking. SAS kommer at annullere den ene af bookingerne, så jeg vil anbefale, at du kontakter SAS og får den første billet annulleret og for refundering af skatterne (muligvis mod gebyr).
 

Cremant

Medlem
För ca 20 år sedan skulle jag resa från Arlanda till Luleå en tidig lördagsmorgon och flyget var fullbokat - returen var samma dag på eftermiddagen.

Dagen innan upptäckte jag att min fullpris-biljett var avbokad så jag ringde SAS och fick svaret att jag hade en dubbelbokning...!?

Efter lite diskussion kom vi fram till att det nog var så att det fanns ytterligare en bokning med samma namn - dvs två olika passagerare med samma namn. Jag fick veta det aldrig hänt och passagerarlistan får inte ha två passagerare med samma namn...!?

Det löste sig på så sätt att de fick skriva in ett av mina andranamn...

Någon som varit med om något liknande?
 

fcx

Medlem
För ca 20 år sedan skulle jag resa från Arlanda till Luleå en tidig lördagsmorgon och flyget var fullbokat - returen var samma dag på eftermiddagen.

Dagen innan upptäckte jag att min fullpris-biljett var avbokad så jag ringde SAS och fick svaret att jag hade en dubbelbokning...!?

Efter lite diskussion kom vi fram till att det nog var så att det fanns ytterligare en bokning med samma namn - dvs två olika passagerare med samma namn. Jag fick veta det aldrig hänt och passagerarlistan får inte ha två passagerare med samma namn...!?

Det löste sig på så sätt att de fick skriva in ett av mina andranamn...

Någon som varit med om något liknande?

Karl och Johansson är sveriges två vanligaste namn, och det finns runt 11000 svenskar som heter Karl Johansson, dvs drygt 0,1% av befolkningen. Det är en låg, men inte obetydlig, sannolikhet att det finns flera med just det namnet ombord på samma plan.
 

henke12

Medlem
Någon sån regel finns inte!

Däremot stämmer det att biljetter kan avbokas automatiskt om systemet misstänker dubbelbokning.
Brukar hamna i biljettkassors ”köer” för manuell hantering. Men om ingen jobbar i kön brukar automatisk avbokning ske



För ca 20 år sedan skulle jag resa från Arlanda till Luleå en tidig lördagsmorgon och flyget var fullbokat - returen var samma dag på eftermiddagen.

Dagen innan upptäckte jag att min fullpris-biljett var avbokad så jag ringde SAS och fick svaret att jag hade en dubbelbokning...!?

Efter lite diskussion kom vi fram till att det nog var så att det fanns ytterligare en bokning med samma namn - dvs två olika passagerare med samma namn. Jag fick veta det aldrig hänt och passagerarlistan får inte ha två passagerare med samma namn...!?

Det löste sig på så sätt att de fick skriva in ett av mina andranamn...

Någon som varit med om något liknande?
e
 

barhom

Ny medlem
Tack för informationen.
Avbokade nu de biljetterna för de passagerarna som inte hade väska.
Synd att man inte kan uppgradera go light till go smart.
 

ZZZebra

Medlem
För ca 20 år sedan skulle jag resa från Arlanda till Luleå en tidig lördagsmorgon och flyget var fullbokat - returen var samma dag på eftermiddagen.

Dagen innan upptäckte jag att min fullpris-biljett var avbokad så jag ringde SAS och fick svaret att jag hade en dubbelbokning...!?

Efter lite diskussion kom vi fram till att det nog var så att det fanns ytterligare en bokning med samma namn - dvs två olika passagerare med samma namn. Jag fick veta det aldrig hänt och passagerarlistan får inte ha två passagerare med samma namn...!?

Det löste sig på så sätt att de fick skriva in ett av mina andranamn...

Någon som varit med om något liknande?

Vi var ett större gäng som skulle ut och åka (ca 20 pers) där två av passagerarna hade samma vanliga för- och efternamn. När vi stod på Arlanda så fanns det bara en av dem kvar i bokningen. Efter dubbelkollande och uppvisande av bokningsbekräftelse för personalen så kom det någon supervisor som kunde hitta i systemet att den ena hade blivit avbokad. Dock sa de inget om förbud utan mer att de trodde att det blivit en oavsiktligt dubbelbokning från vår sida.

Kruxet var att det redan var en överbokad kärra så även om ny biljett ställdes ut så fanns det inga platser. Men de löste det bra och blev föreslagna att några skulle ta en alternativ routing som innebar försening på ca 2 timmar. Vi som tog det fick då även ersättning för nekad ombordstigning (gissar jag att det var).
 

SvartMjolk

Medlem
Vi hade problem i USA med exakt samma sak. Min bror och pappa har samma förstanamn, men tilltalsnamnen är olika. I Sverige är detta vanligt, men i USA vill de ju ofta (alltid?) ha förstanamnet på biljetten. Min bror och pappa fick alltså samma namn i bokningen. Det blev massa problem vid incheckningen. Till slut så ringde de någon myndighet som intygade att svenskar inte skriver sina namn på samma sätt och vi fick flyga med allihopa. :)
 

Thornado

Medlem
Vi hade problem i USA med exakt samma sak. Min bror och pappa har samma förstanamn, men tilltalsnamnen är olika. I Sverige är detta vanligt, men i USA vill de ju ofta (alltid?) ha förstanamnet på biljetten. Min bror och pappa fick alltså samma namn i bokningen. Det blev massa problem vid incheckningen. Till slut så ringde de någon myndighet som intygade att svenskar inte skriver sina namn på samma sätt och vi fick flyga med allihopa. :)

Det där är lite förvånande, då min uppfattning är att det inte är helt ovanligt i USA att äldsta sonen får samma namn som fadern (med suffixet Jr, men hör det verkligen till det formella namnet så att det kommer med på biljetten), t.ex. en viss president och hans son.

Edit: Alltså, jag förstår att problemet i ert fall var att tilltalsnamnen kom på andra plats, men jag menar att det borde inte vara helt ovanligt i USA med flera passagerare i samma familj med samma namn.
 
Toppen