Senaste nytt

Blir det här för tight för transfer i Oslo och vilket eget ansvar har man?

joa

Medlem
Kollar på lite bonusbiljetter till Miami.
Datummässigt skulle denna passa bra, men förslaget jag får är lite väl tight eller? Reser med gumman, en femåring och en tvååring. Aldrig bytt i Oslo. Också ska ju bagaget med (ett specialbagage dessutom).
Sedan undrar jag vilket ansvar man har om det blir en liten försening från ARN? Borde man fatta att man inte skall boka så här tight eller ligger hela ansvaret på SAS?

upload_2016-11-23_21-38-10.png
 

mjulven

Medlem
Hela ansvaret ligger på SAS. Du kan behöva gå igenom en säkerhetskontroll på vägen i Oslo (jag fick det vid liknande transfer förra veckan) men det är relativt bra med tid. Dessutom kommer du inte vara ensam om denna flight på planet till Oslo varav det förmodligen kommer vänta in er om ni bara är något sena. Kolla i tråden nedan för mer info om likartad transfer och hur du går till väga.

Transfer Oslo, från Stockholmsplanet till New York? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

jsn

Medlem
Som @mjulven säger så ligger ansvaret i detta fall hos SAS, så länge du kan boka hela resan på samma biljett / genomgående biljett så är det upp till flygbolaget att se till att du kommer fram. Om du däremot bokar varje del på egna biljetter så är det ditt ansvar att du hinner med dina anslutningar.
 

mha321

Medlem
Ansvaret ligger på SAS, men man får ju vikta in hur viktigt det är att vara framme i tid. Om jag t.ex. hade ett viktigt möte i Miami inte alltför långt efter landning, så skulle jag inte chansa ändå. SAS får fixa det, sure, men det blir ju mitt ansvar att försöka boka om och flytta möten osv.

Samma sak om du verkligen behöver baggaget direkt vid ankomst, så kan det vara lite av en chansning. Kan du vara utan det en stund så är det SAS ansvar att få fram det naturligtvis, men det kan ta en stund.
 

JohanA

Medlem
Ansvaret ligger på SAS men det betyder inte att du kan göra stopp för blöjbyte och annat... är det tight gå direkt till gate och byt blöja ombord. :)
 

Canadien

Medlem
Det är ju en passkontroll också. Senast jag reste tog den 15 min p g a några "ovanliga" pass som stod längst fram och tjôtade.
 

Samosaguas

Medlem
Jag gjorde precis samma korta transfer vid en resa från Stockholm till Miami via Oslo för 10 dagar sen. Vi var 30 minuter sena från Stockholm men planet till Miami väntade in oss eftersom det var 30 personer på planet från Stockholm som skulle med planet till Miami. Det visade sig också att ett annat inrikesplan från Molde var sent in till Oslo.

Framme i Miami var dock våra väskor inte med planet, men ett specialbaggage i form av en barnvagn kom dock fram. Väskorna dök upp ett dygn senare.
 

Flyer722

Medlem
Fick min flygning ändrad från 1 timme till 15minuter transfer i oslo, ska vidare inrikes. Kommer detta att funka eller ska man skrota bokningen?
 
Toppen