Redaksjonen
Medlem

Det er ikke første gang BusinessClass klyver inn i en Airbus A350. Vi var ombord allerede i fjor sommer under Airbus worldtour og var også med når premierekunden Qatar Airways fikk sin første leveranse. Men det er ikke ofte man får mulighet til å være ombord nesten alene, guidet av ansvarlig testpilot som bevisst har fløyet inni tordenvær og stormer, testet å fly med is på vingene og startet flyet i et basseng med vann. Det er ikke den ting han ikke vet om Airbus A350.
Nåja, helt alene er jeg ikke, men vi er en liten gruppe personer som går ombird i flyet parkert ved Blagnacs flyplass utenfor Toulouse, hovedsenteret for Airbus. Ombord er foruten testpiloten Franck Chapman også en sikkerhetsvakt som holder et øye med oss.
Egentlig er det ikke mye nytt med besøket. Jeg var ombord i samme fly tidligere, et av de fem Airbus produserte for testflygninger og senere som var på promotur rundt om i verden. Men det å få et fly nesten helt for seg selv på denne måten er nærmest unikt. Ved mediaevents pleier det å være flere hundre mennesker til stede som skal gjennom flyet på få timer. Denne gang kunne alt demonstreres i fred og ro med supre fotomuligheter.

Airbus A350 på Toulouse Blagnac flygplass
Airbus A350
Airbus A350 er verdens nyeste passasjerfly og ble satt i trafikk i januar i år. Den regnes ofte som Airbus tilsvar til Boeings Dreamliner men i følge Franck Chapmansammenlignes den best med Boeings 777-300ER. Qatar Airways blev premierekunde i januar 2015 og senere i år setter Vietnam Airlines og Finnair flyet i trafikk.
Kabinen
Det offisielle navnet på flyet er A350 XWB hvor XWB står for Extra Wide Body - en ekstra bred flykropp. Mens mange flyselskap har åtte seter i bredden på øknomiklasse går det på Airbus A350 å plassere ni seter i bredden uten at det påvirker setebredden og den plassen hver passasjer får.
Faktum er at det praktisk går å få plass til hele 10 seter i bredden, men da blir det trangt. De selskapene som velger dette alternativet kompenserer med litt mer benplass. Ingen av de tre premierekundene har valgt dette alternativet, i alle tilfeller er det 3-3-3 i konfigurasjon som gjelder.

Kabinen i business class
Airbus A350 finnes i to versjoner. 900-versjonen har plass for 315 passasjerer og den litt lengre 1000-versionen har plass for 369 passasjerer. Det nøyaktige antallet passasjerer er naturligvis opp til hvert flyselskap å bestemme.

Kabinen i economy class
Airbus testfly har man utstyrt med to klasser – economy class og business class, sistnevnte er oppdelt i to kabiner. Setene i både economy og business er versjoner som benyttes av flere flyselskap.
Setene kommer alltid fra en ekstern produsent og det finnes flere leverandører og modeller å velge mellom. Skjermene derimot, de kommner fra Airbus og det finnes noen modller å velge mellom. Med eller uten HD. Widescreen eller ikke. Airbus står også for grunnstrukturen i underholdningssystemet og annen teknologi mens eksterne produsenter leverer software. For underholdnngssystemet er det Panasonic og Thales som idag er de vanligeste leverandørene.
Det ferdige setet er dermed et samarbeidsprosjekt mellom ulike selskap.

Et av testsetene i business class
Kabinbelysning
Hele flyet er utstyrt med avansert kabinbelysning med «mood lighting» som kan skape ulike effekter og intryck. Dette kan flyselskape selv påvirke, man kan eksempelvis få en lyssetting som matcher setene i kabinen, flyselskapets logo eller flyselskapets signaturfarge. Systemet skal håndtere 16,7 millioner farger, hvilket skal være alle farger som finnes.
Her er noen eksempler:

Kabinbelysning på Airbus A350

Kabinbelysning på Airbus A350

Kabinbelysning på Airbus A350

Kabinbelysning på Airbus A350

Belysning i alle regnbuens farger.
Hvilerom for besetnigen - crew rest
Flyet er utrustet med to såkalte «crew rests» hvor besetningen kan hvile under flygningen når de har pause.

Hvilerommet for pilotene.
Lengst frem finnes crew rest for pilotene med to senger og en stol.

Hvilestol for pilotene med tilhørende skjerm og fjernkontroll
Lengst bak i flyet finnes crew rest for kabinbesetningen med tre senger.

Hvilerom for kabinbestningen på Airbus A350
Vi passet på å krype inn i et av hvilerommene for å teste komforten. En trapp leder opp fra kabinen og det er småtrangt å ta seg frem. Sengene er naturligvis noe harde, men ellers er det koselig der oppe. Det finnes også gardiner å dra for. En kul detalj er skjermen som finnes ved hver seng som er koblet til flyets underholdningssystem hvilket gjør at også besetningen kan se på film når de har pause. Det finnes til og med en fjernkontroll på veggen man kan ta løs.

Hvilerom for kabinpersonalet, med egen skjerm.
Cockpit
Cockpiten bygger på samme teknologi som er benyttet i andre Airbusmaskiner . Nesten samtlige instrumenter vises på displayer og det intressante er at pilotene selv kan bestemme hva som skal vises på hvilken skjerm med mulighet å veksle skjermer mellom kapteinen og styrmannen.

Cockpit på Airbus A350
780 fly i orderboken
I desember 2014 hadde Airbus mottatt ordre på 780 Airbus A350-flygplan fra 40 kunder i 31 land, med alle tre flyselskapsallianser representert samt fem leasingselskap. Blant kundene finnes dessuten en privat kunde som har valgt å holde sin identitet skjult.
Les mer >>