Senaste nytt

Biomteriska pass, ESG och QR-koder -Hur kommer vi kunna resa i framtiden?

På kort tid har många företag kommit att lägga allt mer fokus på ESG och kring vikten av att ha en bra rating på detta område. Mått och rating används i marknadsföringssyfte allt flitigare.
Samtidigt införs ganska många nya parametrar för EU-medborgarna i rask takt utan att det egentligen röner någon större uppmärksamhet eller är föremål för diskussion. Bl a har vi sedan årsskiftet infört nya pass med mer biometrisk data än tidigare och därtill har ju EU infört en ny standard för covidpass med QR-koder.
Att flygresor inte ger pluspoäng på klimatområdet är ju inget nytt och jag kanske har missat någon tråd men saknar lite en diskussion om hur vi som reser flitigt kan komma att påverkas av alla dessa pågående förändringar på lite längre sikt.
Vad tror ni? Hur går diskussionerna på era arbetsplatser kring resande? Kommer vi att få en reglering i framtiden?

Jag hänger inte med på vad du frågar när du vill koppla ESG ("environmental, social and governance") i allehanda företags och organisationers marknadsföring till utökat användande av Q.R.-koder och biometriska data och andra tekniska moderniteter? Dina övriga inlägg på BC gör att jag tror att du är emot Q.R.-koder o.s.v. och tycker att alla covid-regleringar i alla länder har varit fel. Men menar du att företag och organisationer i vår del av världen, via sin ESG-verksamhet, på något sätt skulle börja stödja vissa åsikter som kommer från bl.a. Trumpanhängare, Nordiska motståndsrörelsen och New Age-folk? :confused: Där förstår jag inte logiken alls och misstänker därför att jag tolkar ditt inlägg på fel sätt.

Jag förstår heller inte riktigt vilka regleringar du menar. Olika rese- och miljöpolicies har väl alla stora företag och organisationer sedan ett tvåsiffrigt antal år. Dessa har väl aldrig baserats på "diskussioner" på arbetsplatsen utan kommit nerdimpande från HR- och corporate bullshit-sfären? :D Eller syftar du på lagstiftningsidéer motsvarande det brittiska utredningsförslaget om progressiv skatt på flygresande och förbud mot flygbonusprogram? Jag har för mig att just det förslaget (som samlat damm sedan det lades fram) inte skulle gälla jobbresande.
A few frequent flyers 'dominate air travel' - BBC News
UK Climate Researchers Call to Ban Frequent Flyer Rewards Programs

För övrigt otroligt praktiskt att EU införde en standard för covidpass! Har haft stor nytta av det i Storbritannien och USA, d.v.s. även utanför EU.

Verkar som att du medvetet misstolkar och försöker misstänkliggöra mig istället för att se frågeställningen."Trumpanhängare NMR och New Age folk"? Vad har det med resande eller för den delen frågan att göra? Eller med mig?
Läs frågan och svara om du vill. Annars föreslår jag att du går ut och tar en nypa luft.

Verkar som att du medvetet misstolkar och försöker misstänkliggöra mig istället för att se frågeställningen."Trumpanhängare NMR och New Age folk"? Vad har det med resande eller för den delen frågan att göra? Eller med mig?
Läs frågan och svara om du vill. Annars föreslår jag att du går ut och tar en nypa luft.
Jag har läst din fråga flera gånger och förstår den inte. Nu har jag läst den igen och förstår den fortfarande inte. Det kan bero på dig eller på mig. Det betyder att jag inte är rätt person att avgöra vilket av dessa två alternativ som är det rätta. Om det finns fler än jag som läser på samma sätt så skulle din fråga förmodligen må bra av ett förtydligande.

"Trumpanhängare, Nordiska motståndsrörelsen och New Age-folk" är alltså min sammanfattning av några av de som är tongivande bland motståndare till alla covid-regleringar.

Har under hela yrkeslivet arbetat på uppdrag för vad som mer eller mindre skulle klassas som 'gröna'/'miljö'-företag och/eller projekt.

Jag upplever att det från företagens/kundernas sida aldrig varit något ifrågasättande av flygandet i tjänsten. Varken tidigare eller nu. Iaf inte när det gäller oss som jobbar med boots-on-the-ground-grejer (ursäkta vaga uttryck men behöver inte outa i onödan).

Jag tror att alla som har helhetsbilden av de 'gröna'/'miljö'-projekt jag jobbar med är väl medvetna om att miljöpåverkan från mina flygningar är väldigt små jämfört med den positiva effekten från själva projekten.

Att SAS klimatkompenserar alla Eurobonus-resor tycker jag personligen är väldigt positivt men jag är osäker på om någon annan kopplad till våra projekt har använt det som en 'ursäkt'/argument för att försvara jobb-resorna.

Men nu jobbar inte jag med corporate governance-grejer heller. Om jag däremot hade gjort det hade jag nog dragit klimatkompenseringskortet vid behov (a'la "Alla flygningar klimatkompenseras till 100%" etc). (*)

Däremot har jag träffat branschkollegor som personligen ifrågasätter sitt flygande och (tror jag!) väljer uppdrag därefter (korta(re) avstånd, alternativt använda fritid före/efter uppdraget för att kunna åka tåg istället för flyg).

Vad jag har noterat att det ifrågasätts mer är flygresor som bara har syftet att sitta och prata i ett mötesrum i några timmar. Dock har det mest varit med perspektivet att det är ineffektivt i och med att restiden vida överstiger den effektiva mötestiden ("Vi tar det på Teams istället"). Vi får se om denna inställning håller i sig eller ej när fler och fler länder försöker gå över till post-covid.

På kort tid har många företag kommit att lägga allt mer fokus på ESG och kring vikten av att ha en bra rating på detta område. Mått och rating används i marknadsföringssyfte allt flitigare.

Jag noterar att mina uppdragsgivare har topp-noteringar för den typen av rating trots mina (och kollegors) flygningar så det verkar inte påverka (än). :)

Vad tror ni? Hur går diskussionerna på era arbetsplatser kring resande? Kommer vi att få en reglering i framtiden?

Diskussion på arbetsplats som jag skrev ovan. Personligen har jag svårt att se hårda regleringar i närtid för att begränsa flygresor i yrket. Speciellt i Norden med stora avstånd. Men vem vet.

(*) Disclaimer: undertecknad har finansiella incitament att framställa klimatkompensering i positivt dager ;):p

Efter att ha läst genom detta ett par gånger så känns det som fyra frågor i en tråd. Alla i sig själva är väl ganska intressanta, men det blir kanske lite rörigt att ha alla i samma tråd. Men vi gör ett försök
1. Runt personskydd om passet skall innehålla mer information om oss?
2. Hur länge blir de pandemiska begränsningar som Covid-pass och testning på plats?
3. Återkommer affärsresande till pre-pandemin?
4. Hur kommer affärsresande kopplas till ESG?

Not: för ni som inte vet vad ESG är så står det för Environmental, social and corporate governance:
Environmental, social and corporate governance - Wikipedia

Gällande 1, så länge det underlättar resande och att personkänslig information kan skyddas ser jag inget problem. Jag skämtar ofta med utlänningar att i Sverige kan man knappast gå och kissa på en offentlig toalett utan att uppge personnumret. Så jag upplever att svenskar har en ganska hög tilltro till dessa system. Min erfarenhet från Tyskland är lite annorlunda. Där är det känsligt att associera människor med en siffra, något man kan förstå tittar man på historien. Sen är stulna pass, och särskilt svenska pass ett problem något som har lätt till lagändringar: Åtgärder mot missbruk av svenska pass | lagen.nu Därmed kan mer information om oss vara nödvändigt för att säkerhetsställa att stulna pass blir oanvändbara.

Gällande 2, så har vi kanske tur. Jag är fortfarande inte epidemiolog eller virolog, men om omikron nu är sista andetaget så har vi haft tur. Jag tror att vaccinkrav och/eller testkrav kommer ligga kvar så länge vi är en pandemisk fas. Det kan vara så att Europa är första region som lämnar detta bakom sig eftersom faserna har börjat här. Men jag tror inte kraven tas bort i närtid. Vill man resa under 2022 så kommer det nog kräva ett vaccinpass, genomgången infektion och/eller test, också inom Europa. Jag skulle tro inresedokument är det första som åker. Men att detta hamnar på samma nivå som länder med gula febern vaccin som inresekrav tror jag inte vi kommer se i längden om inte viruset tar ett varv till med andra förmågor. Det har trots allt legat steget före oss flera gånger.

Gällande affärsresande överlag så är väl t.ex. CEO Ed Bastien på Delta väldigt positiv att detta skall komma tillbaka på samma nivå:
Delta CEO Ed Bastian: 'We need those offices to get reopened’ for business travel to recover
US business-travel rebound still months away: Delta CEO | News | Flight Global
Delta CEO Ed Bastian Bets on Business Travel: Higher Prices for Better Service - WSJ

Om jag tittar på mina kontakter som jag har talat med i USA så ser jag en stor skillnad på storföretag och mindre företag. En kille högt upp på en av storbankerna som är United Global Service använder bara deras privatjetar för tillfälle. En annan som är i ledningsgruppen för ett av världens största techbolag jobbar hemma och har inte rest i tjänsten på två år och har knappt varit på kontoret under dessa två år. Jag har en annan konsult som enbart jobbar med Fortune 500 kunder som säger till att om kunderna vill ses på plats så får de skicka privatjeten för att hämta upp honom, eller betala för NextJet.

Däremot mina kunder/kontakter inom mindre bolag (typiskt riskkapital Serie B/C) reser som vanligt nu.

Sen är frågan om det blir ESG eller resultaträkningen som driver frågan. Jag var anställd på storföretag (Fortune 50) både under dot.com krisen och finanskrisen. Resor, särskilt för interna syften är det första som åker. Jag tror också det finns en geografisk skillnad där amerikanska bolag inte ser på resande så mycket ur ett ESG perspektiv, medan särskilt skandinaviska bolag gör det. Det har delvis med distans att göra kan jag tänka mig.

Sen om ESG är en marknadsföringsgrej eller inte: jag talade med en person inom corportate communications på ett stort tech bolag i fredags som kunde härleda inkrementella $3mrd i intäkter under 2021 till deras ESG. Det säger en del att det är mer än jippo.

Jag tycker frågan är oerhört luddig, förstår egentligen inte vad som efterfrågas. Tycker mig se i tråden att det inte bara är jag. Jag skall göra ett försök att svara på frågan vad vi diskuterar på mitt jobb.

Hur diskussionerna går på min arbetsplats gällande vaccinpass är att alla är för det till 100%. Alla har rätt till att avstå vaccinering, men man måste också då inse att man inte kan göra allt som de som vaccinerat sig kan. Vi brukar också diskutera att vissa som avstår vaccinering av ideologiska skäl då skriker diskriminering, då brukar vi på jobbet säga att det är ungefär som när en 25-åring vägrar ta körkort och sen tycker det är diskriminerande att hen inte får köra bil på allmän väg.

Så går diskussionerna på mitt jobb!

Har under hela yrkeslivet arbetat på uppdrag för vad som mer eller mindre skulle klassas som 'gröna'/'miljö'-företag och/eller projekt.

Jag upplever att det från företagens/kundernas sida aldrig varit något ifrågasättande av flygandet i tjänsten. Varken tidigare eller nu. Iaf inte när det gäller oss som jobbar med boots-on-the-ground-grejer (ursäkta vaga uttryck men behöver inte outa i onödan).

Jag tror att alla som har helhetsbilden av de 'gröna'/'miljö'-projekt jag jobbar med är väl medvetna om att miljöpåverkan från mina flygningar är väldigt små jämfört med den positiva effekten från själva projekten.

Att SAS klimatkompenserar alla Eurobonus-resor tycker jag personligen är väldigt positivt men jag är osäker på om någon annan kopplad till våra projekt har använt det som en 'ursäkt'/argument för att försvara jobb-resorna.

Men nu jobbar inte jag med corporate governance-grejer heller. Om jag däremot hade gjort det hade jag nog dragit klimatkompenseringskortet vid behov (a'la "Alla flygningar klimatkompenseras till 100%" etc). (*)

Däremot har jag träffat branschkollegor som personligen ifrågasätter sitt flygande och (tror jag!) väljer uppdrag därefter (korta(re) avstånd, alternativt använda fritid före/efter uppdraget för att kunna åka tåg istället för flyg).

Vad jag har noterat att det ifrågasätts mer är flygresor som bara har syftet att sitta och prata i ett mötesrum i några timmar. Dock har det mest varit med perspektivet att det är ineffektivt i och med att restiden vida överstiger den effektiva mötestiden ("Vi tar det på Teams istället"). Vi får se om denna inställning håller i sig eller ej när fler och fler länder försöker gå över till post-covid.

Jag noterar att mina uppdragsgivare har topp-noteringar för den typen av rating trots mina (och kollegors) flygningar så det verkar inte påverka (än). :)

Diskussion på arbetsplats som jag skrev ovan. Personligen har jag svårt att se hårda regleringar i närtid för att begränsa flygresor i yrket. Speciellt i Norden med stora avstånd. Men vem vet.

(*) Disclaimer: undertecknad har finansiella incitament att framställa klimatkompensering i positivt dager ;):p

Bra inlägg! Tack!
Det var delvis dom här frågorna som är intressanta att höra eftersom dom "gröna frågorna" tar en allt större plats. Sen återstår att se om det kommer fortsätta på den vägen.
Innan pandemin var det väl mest dom som hade Zoom som hade börjat men nu är det ju alltmer Teams och Meet och nu kör man ju tom det om man sitter i samma byggnad i vissa fall. Det är en stor kontrast mot tio år sedan då det i alla fall på mina jobb har flugits inom nordeuropa för sammanträden som man med enkelhet i dag kör på Teams etc. Inget snack om att flygandet har och kommer att minska bara av enkelheten med gruppmöten online som faktiskt drivits fram mycket av pandemin.
Så bara där har vi färre resenärer.

• Gilla
Reactions: hco
Efter att ha läst genom detta ett par gånger så känns det som fyra frågor i en tråd. Alla i sig själva är väl ganska intressanta, men det blir kanske lite rörigt att ha alla i samma tråd. Men vi gör ett försök
1. Runt personskydd om passet skall innehålla mer information om oss?
2. Hur länge blir de pandemiska begränsningar som Covid-pass och testning på plats?
3. Återkommer affärsresande till pre-pandemin?
4. Hur kommer affärsresande kopplas till ESG?

Not: för ni som inte vet vad ESG är så står det för Environmental, social and corporate governance:
Environmental, social and corporate governance - Wikipedia

Gällande 1, så länge det underlättar resande och att personkänslig information kan skyddas ser jag inget problem. Jag skämtar ofta med utlänningar att i Sverige kan man knappast gå och kissa på en offentlig toalett utan att uppge personnumret. Så jag upplever att svenskar har en ganska hög tilltro till dessa system. Min erfarenhet från Tyskland är lite annorlunda. Där är det känsligt att associera människor med en siffra, något man kan förstå tittar man på historien. Sen är stulna pass, och särskilt svenska pass ett problem något som har lätt till lagändringar: Åtgärder mot missbruk av svenska pass | lagen.nu Därmed kan mer information om oss vara nödvändigt för att säkerhetsställa att stulna pass blir oanvändbara.

Gällande 2, så har vi kanske tur. Jag är fortfarande inte epidemiolog eller virolog, men om omikron nu är sista andetaget så har vi haft tur. Jag tror att vaccinkrav och/eller testkrav kommer ligga kvar så länge vi är en pandemisk fas. Det kan vara så att Europa är första region som lämnar detta bakom sig eftersom faserna har börjat här. Men jag tror inte kraven tas bort i närtid. Vill man resa under 2022 så kommer det nog kräva ett vaccinpass, genomgången infektion och/eller test, också inom Europa. Jag skulle tro inresedokument är det första som åker. Men att detta hamnar på samma nivå som länder med gula febern vaccin som inresekrav tror jag inte vi kommer se i längden om inte viruset tar ett varv till med andra förmågor. Det har trots allt legat steget före oss flera gånger.

Gällande affärsresande överlag så är väl t.ex. CEO Ed Bastien på Delta väldigt positiv att detta skall komma tillbaka på samma nivå:
Delta CEO Ed Bastian: 'We need those offices to get reopened’ for business travel to recover
US business-travel rebound still months away: Delta CEO | News | Flight Global
Delta CEO Ed Bastian Bets on Business Travel: Higher Prices for Better Service - WSJ

Om jag tittar på mina kontakter som jag har talat med i USA så ser jag en stor skillnad på storföretag och mindre företag. En kille högt upp på en av storbankerna som är United Global Service använder bara deras privatjetar för tillfälle. En annan som är i ledningsgruppen för ett av världens största techbolag jobbar hemma och har inte rest i tjänsten på två år och har knappt varit på kontoret under dessa två år. Jag har en annan konsult som enbart jobbar med Fortune 500 kunder som säger till att om kunderna vill ses på plats så får de skicka privatjeten för att hämta upp honom, eller betala för NextJet.

Däremot mina kunder/kontakter inom mindre bolag (typiskt riskkapital Serie B/C) reser som vanligt nu.

Sen är frågan om det blir ESG eller resultaträkningen som driver frågan. Jag var anställd på storföretag (Fortune 50) både under dot.com krisen och finanskrisen. Resor, särskilt för interna syften är det första som åker. Jag tror också det finns en geografisk skillnad där amerikanska bolag inte ser på resande så mycket ur ett ESG perspektiv, medan särskilt skandinaviska bolag gör det. Det har delvis med distans att göra kan jag tänka mig.

Sen om ESG är en marknadsföringsgrej eller inte: jag talade med en person inom corportate communications på ett stort tech bolag i fredags som kunde härleda inkrementella $3mrd i intäkter under 2021 till deras ESG. Det säger en del att det är mer än jippo.

Ja det var ju bra att du fick lite struktur på frågeställningen. Tack!
1) Svensk passhantering har ju varit och är ett stort problem under många år så ur säkerhetsaspekten är det bara att hålla med till 100%
Jag vet att det blev nya pass med utökad biometrisk information from årsskiftet. Pratade igår med en person som just fått ett nytt pass men kunde inte riktigt förstå exakt vad som är nytt. Någon som vet?
2) Det är enorma skillnader i världen just nu där vissa länder inte har några krav alls på inresa medans det knappt går att komma in i andra och där vi i Sverige och Danmark har släppt helt på inresekrav. Känns ju märkligt när samtidigt Tyskland betraktar Sverige som ett högriskland. Håller helt med dig om din prognos för 2022. Men vad händer sen...?
3-4) Jag tolkar ditt svar som "inget ljus i tunneln än" men att det ändå finns positiva prognoser. Bra men återstår att se helt enkelt. En förutsättning för att också privatresandet ska kunna komma tillbaka är ju att affärsresenärerna betalar för dom dyrare stolarna.
ESG är knappast att betrakta som ett jippo och det tror jag inte heller att dom större företagen gör. En del företag kan säkert härleda intäkter och det är kanske lättare i vissa branscher och svårare i andra. Medvetenheten och att det nu mäts mer konkret än tidigare borde dock konkretisera resandet för många på ett annat sätt än tidigare. Så därför är det här är mycket intressant inför framtiden och i mina ögon kommer detta tveklöst leda till ändrat resebeteende.

Toppen