Efter att ha läst genom detta ett par gånger så känns det som fyra frågor i en tråd. Alla i sig själva är väl ganska intressanta, men det blir kanske lite rörigt att ha alla i samma tråd. Men vi gör ett försök
1. Runt personskydd om passet skall innehålla mer information om oss?
2. Hur länge blir de pandemiska begränsningar som Covid-pass och testning på plats?
3. Återkommer affärsresande till pre-pandemin?
4. Hur kommer affärsresande kopplas till ESG?
Not: för ni som inte vet vad ESG är så står det för Environmental, social and corporate governance:
Environmental, social and corporate governance - Wikipedia
Gällande 1, så länge det underlättar resande och att personkänslig information kan skyddas ser jag inget problem. Jag skämtar ofta med utlänningar att i Sverige kan man knappast gå och kissa på en offentlig toalett utan att uppge personnumret. Så jag upplever att svenskar har en ganska hög tilltro till dessa system. Min erfarenhet från Tyskland är lite annorlunda. Där är det känsligt att associera människor med en siffra, något man kan förstå tittar man på historien. Sen är stulna pass, och särskilt svenska pass ett problem något som har lätt till lagändringar:
Åtgärder mot missbruk av svenska pass | lagen.nu Därmed kan mer information om oss vara nödvändigt för att säkerhetsställa att stulna pass blir oanvändbara.
Gällande 2, så har vi kanske tur. Jag är fortfarande inte epidemiolog eller virolog, men om omikron nu är sista andetaget så har vi haft tur. Jag tror att vaccinkrav och/eller testkrav kommer ligga kvar så länge vi är en pandemisk fas. Det kan vara så att Europa är första region som lämnar detta bakom sig eftersom faserna har börjat här. Men jag tror inte kraven tas bort i närtid. Vill man resa under 2022 så kommer det nog kräva ett vaccinpass, genomgången infektion och/eller test, också inom Europa. Jag skulle tro inresedokument är det första som åker. Men att detta hamnar på samma nivå som länder med gula febern vaccin som inresekrav tror jag inte vi kommer se i längden om inte viruset tar ett varv till med andra förmågor. Det har trots allt legat steget före oss flera gånger.
Gällande affärsresande överlag så är väl t.ex. CEO Ed Bastien på Delta väldigt positiv att detta skall komma tillbaka på samma nivå:
Delta CEO Ed Bastian: 'We need those offices to get reopened’ for business travel to recover
US business-travel rebound still months away: Delta CEO | News | Flight Global
Delta CEO Ed Bastian Bets on Business Travel: Higher Prices for Better Service - WSJ
Om jag tittar på mina kontakter som jag har talat med i USA så ser jag en stor skillnad på storföretag och mindre företag. En kille högt upp på en av storbankerna som är United Global Service använder bara deras privatjetar för tillfälle. En annan som är i ledningsgruppen för ett av världens största techbolag jobbar hemma och har inte rest i tjänsten på två år och har knappt varit på kontoret under dessa två år. Jag har en annan konsult som enbart jobbar med Fortune 500 kunder som säger till att om kunderna vill ses på plats så får de skicka privatjeten för att hämta upp honom, eller betala för NextJet.
Däremot mina kunder/kontakter inom mindre bolag (typiskt riskkapital Serie B/C) reser som vanligt nu.
Sen är frågan om det blir ESG eller resultaträkningen som driver frågan. Jag var anställd på storföretag (Fortune 50) både under dot.com krisen och finanskrisen. Resor, särskilt för interna syften är det första som åker. Jag tror också det finns en geografisk skillnad där amerikanska bolag inte ser på resande så mycket ur ett ESG perspektiv, medan särskilt skandinaviska bolag gör det. Det har delvis med distans att göra kan jag tänka mig.
Sen om ESG är en marknadsföringsgrej eller inte: jag talade med en person inom corportate communications på ett stort tech bolag i fredags som kunde härleda inkrementella $3mrd i intäkter under 2021 till deras ESG. Det säger en del att det är mer än jippo.