Senaste nytt

Billigare biljett - skippa sista flyget?

Hej!

Jag har läste om att vill man resa så billigt som möjligt ex. GOT - CDG, så kan man ibland komma billigare undan genom att boka ex. GOT - CDG - MAD (förutsatt att man då inte ha incheckat bagage).

Min fråga är hur detta är möjligt att det blir billigare? Är det för att flygbolagen får betala för avgående passagerare och kanske lite mindre för transit-passagerare?

Det blir billigare, men du bryter mot villkoren i din flygbiljett. Och flygbolagen börjar tuffa till sig och driva in skillnaden i fare. Lufthansa har ju stämt några passagerare men jag vet inte hur det gått. Tror det kommer sluta med att flygbolagen helt enkelt bara stänger av passagerare som sätter detta i system.

Det blir billigare, men du bryter mot villkoren i din flygbiljett. Och flygbolagen börjar tuffa till sig och driva in skillnaden i fare. Lufthansa har ju stämt några passagerare men jag vet inte hur det gått. Tror det kommer sluta med att flygbolagen helt enkelt bara stänger av passagerare som sätter detta i system.

Jo jag har läst om stämning med, tror det var United. Men det jag är mest intresserad av är ekonomin bakom detta som gör det möjligt.

Men det jag är mest intresserad av är ekonomin bakom detta som gör det möjligt.
Ett företag tar så mycket betalt som kunderna är beredda att betala, detta oavsett kostnaderna för flygbolaget. Alltså: kan ett flygbolag ta ut (dvs kunderna är beredda att betala) exvis 2.000 SEK för en flygresa Goteborg-Parid, medan kunderna kanske är snålare på Göteborg-Madrid (via Paris) och beredda att betala 1.800 SEK, så blir det så.

Ekonomin bakom detta? Det är relativt enkelt - Revenue management

Om vi använder din rutt som exempel. GOT-CDG samt GOT-CDG-MAD.

Flygbolaget justerar priserna så att GOT-CDG är dyrare att flyga eftersom de tror att kunderna är beredda att betala mer för en direktflyg till CDG, än att flyga med mellanlandning. Detsamma gäller då GOT-CDG-MAD, fast omvänt förstås. Detta är bara en av mängder med olika parametrar som flygbolagen använder sig av för att prissätta biljetterna.

Jo jag har läst om stämning med, tror det var United. Men det jag är mest intresserad av är ekonomin bakom detta som gör det möjligt.

Här kan du läsa mer: Why It's Sometimes Cheaper to Fly with a Fake Layover - VICE

I korthet handlar det om att distansen man flyger bara är en del av prissättningen, annat som påverkar är tidpunkten du flyger, om det är ett direktflyg, hur många pax bolaget räknar med etc. Faktorer som är attraktiva höjer priserna (direktflyg är nästan alltid dyrare än flyg med byten) och sånt som är negativt sänker priser (långa byten etc).

Detta gör att det skapas en komplex beräkning för priset där det då ibland kan bli billigare att boka flyg längre bort.

Jag har bokat en resa Umeå - Arlanda där två enkel var billigare än en ToR på samma datum. Hur går den prissättningen ihop och bryter jag mot några regler genom den bokningen?

Jag har bokat en resa Umeå - Arlanda där två enkel var billigare än en ToR på samma datum. Hur går den prissättningen ihop och bryter jag mot några regler genom den bokningen?
Nej inget regelbrott eftersom SAS säljer enkla biljetter.

Ifall nedresan skulle bli så sen att du missar hemresan så kan det ha betydelse, men eftersom allt är SAS så brukar de vara schyssta.

Nej inget regelbrott eftersom SAS säljer enkla biljetter.

Ifall nedresan skulle bli så sen att du missar hemresan så kan det ha betydelse, men eftersom allt är SAS så brukar de vara schyssta.
Reser ner lördag morgon och hem söndag eftermiddag så är nog svårt att bli så försenad ;)

Toppen