Senaste nytt

Biljettpriser satta av AI (dynamiska priser på invidnivå)

intuition

Medlem
Delta har sagt att man helt ska sluta med publicerade priser och redan i slutet av året har som mål att sätta 20% av sina biljettpriser med hjälp av AI (eller rättare Big Data, deep learning, övervakning/spårning och förhandlingsövertag). Och inte bara baserat på generella faktorer som bokningsläge, konkurrentpriser, säsongsmönster, historik osv utan på individuell data. Och det är naturligtvis inte bara Delta utan något som hela industrin labbar med.
Delta säger iofs att man inte alls sätter priser på individnivå. Fetcherr (som Delta och ett antal andra bolag använder) säger att man bara använder tillgänglig "market data" men samtidigt att man realtid använder all data för att göra individuella prissättningar och att man lagrar varje prisbeslut och anpassar prismotorn därefter.

Vad betyder det egentligen?
Helt klart att "öppna" källor som ditt individuella online-beteende påverkar ditt pris. Dynamisk prissättning är ju inte nytt, men det är lätt att missa att det här är på en helt annan nivå. Det är inte som en riktad google-annons för den som hänger på flygforum utan att sudda sina cookies. Det är inte heller prissättning baserat på vad individen har råd att betala utan baserat på individens förhandlingsläge.
Exempel som det talas om är om din linkedin-profil nyligen ändrats till jobbsökande eller någon vän/släktings sociala media indikerar svår sjukdom/dödsfall. Då bedöms du desperat nog för att betala vad som helst för flygresan du söker på.

Ska bli kul att se om/när ett inlägg på BC av typen "Hjälp! Jag behöver 5000 poäng innan 31 mars för att förnya" leder till att alla dina priser på SAS ökar med 30% ;)

En summering finns t.ex. här

Fetcherr menar själva att "the only way is up" - alla flygbolag kommer tjäna mer pengar på individuell prissättning och räknar med att först ta över hela flygbranschen och sedan allt inom gäst och service - medan vissa i branschen tror det bara leder till att själva flygbiljetten blir billigare (och ännu mer intäkter ska komma från ancillary)

Jag är skeptisk till att det är särskilt revolutionerande för jag utgår ifrån att bolagen kommer fortsätta försöka maximera sina vinster. Det som kan skilja, och som jag menar redan finns där, är vetskapen om att din sökhistorik kommer användas mot dig.
Jag kan ta mig själv som konkret exempel. Det finns inte många spår av mig ute på nätet och mitt namn är likadant som ett par andra som har en tydligare profil på "sociala medier". Hur ska de koppla ihop mig med den som försöker boka?
Det flygbolaget kan gå på är vad som finns via cookies, dvs att jag hänger här och på Flyertalk, men sen då?
Hur hjälper det dem när jag surfar halva tiden på min jobbdator utan att vara inloggad på flygforum och halva tiden hemma?

Visst, absolut. För den del av BC som gör allt via sin arbetsgivares mobil när man är ute och säljer så är man ju såklart övervakad så någon av dem kanske skulle komma med något inspel hur de ser på saken?

Grymt, det kommer garanterat att utvecklas en AI som kollar hur din profil skall konfigureras och vad du skall posta på forum under ditt riktiga namn naturligtvis, för att få det lägsta priset. Jag är inte säker på att det inte går att manipulera ett sådant system för att spåra resemönster behövs access till andra bolags kunddata vilket inte är kompatibelt med diverse datalagringsdirektiv.

...
Jag kan ta mig själv som konkret exempel. Det finns inte många spår av mig ute på nätet och mitt namn är likadant som ett par andra som har en tydligare profil på "sociala medier". Hur ska de koppla ihop mig med den som försöker boka?
Det flygbolaget kan gå på är vad som finns via cookies, dvs att jag hänger här och på Flyertalk, men sen då?

Det finns väl iofs browser fingerprinting och andra tekniker som kopplar samman dina aktiviteter på nätet? Att man har generiska handles på sajter betyder inte att det inte går att koppla samman flygbokningar med inlägg på SoMe och forum gjorda från din dator. Cookies är inte grejen här. Inte att de läser av något värde i din browser och kategoriserar dig till visst kundsegment utan att man i realtid har en prissättning baserat på väldigt många fler parametrar.

Grymt, det kommer garanterat att utvecklas en AI som kollar hur din profil skall konfigureras och vad du skall posta på forum under ditt riktiga namn naturligtvis, för att få det lägsta priset. Jag är inte säker på att det inte går att manipulera ett sådant system för att spåra resemönster behövs access till andra bolags kunddata vilket inte är kompatibelt med diverse datalagringsdirektiv.

Även vänskapskrets registreras för att inte kusiner ska kunna beställa billiga biljetter åt dig

Hur hjälper det dem när jag surfar halva tiden på min jobbdator utan att vara inloggad på flygforum och halva tiden hemma?
Cookies, IP-adresser, dina apparaters MAC-adresser, ”fingeprinting” av dina webbläsare och hur du loggar in på sajter eller tjänster på olika maskiner.
Du behöver inte logga in på flygforum på jobbdatorn, räcker med att du loggar in vilken som helst tjänst eller site på både hemmadatorn och jobbdatorn för att båda maskinerna ska börja associeras med dig. Google, Microsofts tjänster, sociala medier, banker(?), ja vad som helst.
Har du någonsin tagit hem jobbdatorn och kopplat dig mot ditt hemma-WiFi? Då är din jobbdator igen starkt förknippad med din ”hemmaprofil”. Surfa BC hemma, så kan Delta ändå känna igen dig när du köper biljetter på jobbet.

Man ska inte underskatta hur komplett profilerade vi är av denna övervakningskapitalism. Det är en miljardindustri vars enda jobb är att veta vem vi är och vad vi vill, för att sedan sälja det till saker som denna. Rensa cookies är en rökridå för konsumenter så vi ska känna oss bättre. Så länge vi inte på samma gång gör det på alla våra webbkopplade maskiner (och alla webbläsare), byter ISP och byter mobil och operatör… så kommer vi vara profilerade.

Är man intresserad av industrin så kan man läsa Shoshana Zuboffs The Age of Surveillance Capitalism, som i princip myntade termen.
Kort och gott: Vi är f’d.

Kanske dags att börja gå till biblioteket och surfa på deras maskiner för att köpa flygbiljetter? Olika bibliotek varje gång! ;)

Cookies, IP-adresser, dina apparaters MAC-adresser, ”fingeprinting” av dina webbläsare och hur du loggar in på sajter eller tjänster på olika maskiner.
Du behöver inte logga in på flygforum på jobbdatorn, räcker med att du loggar in vilken som helst tjänst eller site på både hemmadatorn och jobbdatorn för att båda maskinerna ska börja associeras med dig. Google, Microsofts tjänster, sociala medier, banker(?), ja vad som helst.
Har du någonsin tagit hem jobbdatorn och kopplat dig mot ditt hemma-WiFi? Då är din jobbdator igen starkt förknippad med din ”hemmaprofil”. Surfa BC hemma, så kan Delta ändå känna igen dig när du köper biljetter på jobbet.

Man ska inte underskatta hur komplett profilerade vi är av denna övervakningskapitalism. Det är en miljardindustri vars enda jobb är att veta vem vi är och vad vi vill, för att sedan sälja det till saker som denna. Rensa cookies är en rökridå för konsumenter så vi ska känna oss bättre. Så länge vi inte på samma gång gör det på alla våra webbkopplade maskiner (och alla webbläsare), byter ISP och byter mobil och operatör… så kommer vi vara profilerade.

Är man intresserad av industrin så kan man läsa Shoshana Zuboffs The Age of Surveillance Capitalism, som i princip myntade termen.
Kort och gott: Vi är f’d.

Kanske dags att börja gå till biblioteket och surfa på deras maskiner för att köpa flygbiljetter? Olika bibliotek varje gång! ;)

Deep web kommer nu bli ett ställe att köpa droger, personlig data och dina billiga semesterbiljetter.

Tror flygbolagen kan få lite svårare att göra detta än andra delar av resebranschen. Men de kommer säkert att hitta på lösningar som gör att frekventa resenärer får betala mer än sällanresenärer.

Å andra sidan finns ju individuell prissättning redan, i alla fall vad gäller hotellbokningstjänster. Eller i vart fall kan de kategorisera sina kunder i olika segment på gruppnivå. Har själv t.e.x. två helt olika profiler på booking.com där priset kan skilja sig väsentligt mellan dem. En är av karaktären "priskänslig privatresenär" med färre bokningar och den andra är "prisokänslig affärsresenär" med många bokningar. Frun har också ett par stycken. Väldigt ofta får "prisokänslig affärsresenär" högre pris än "priskänslig privatresenär". Motsatsen förekommer inte. Nu i juli var det t.e.x. ett hotell i där "privatresenären" fick ca 10% lägre pris än "affäresenären", Bokningstjänsten drog helt enkelt ner sin marginal. De skrev :

"Om ditt kvitto och vad Booking.com betalar​

Booking.com betalade € 191,78 av den här bokningen. Om du får ett kvitto från boendet kommer inte detta belopp att synas. Totalpriset som framgår på kvittot kommer att vara € 1 933,91."

Vi har ju redan sett i usa att biljetter för en person är mycket dyrare än om du bokar två i samma bokning. Så detta är bara nästa steg.

Toppen