Jag var där i Februari och var oerhört imponerad. Men då hade jag å andra sidan guidad tur nere på marken genom stora delar av fabriken samt fick plåta fritt utom på 787 linan. Sen avslutade vi ju med att ta emot en sprillans ny 777-300 i BAs färger, med ceremoni, tilltugg, presenter samt invigning av maskinen. För att sedan flyga maskinen med 38 andra utvalda till Cardiff och BAMC (British Airways Maintenance Cardiff).
Vi blev även bjudna till Museum of Flight vilket var suveränt. Det finns även ett museum hos Boeing, suverän shop samt kanske en av världens coolaste spotting platser på taket av "Future of Flight" som huserar shoppen, Future of Flight samt Delivery Center.
Klart du ska besöka dessa!
Min resa dit började på Menzies Loungen ARN T5 en tidig söndag morgon. Sällan har jag varit så uppspelt inför en resa:
Intressant teori om framtida Heathrow i FT:
Till LHR:
Ensam i Club Europe
Full English obligatorisk:
Och definitivt Champagne. Flygvärdinnan ursäktade sig så mycket då Champagnen inte hunnit bli kall. Genialisk work-around. Service eller?
Påtår, please madam.
Alltid lika hänförande inflygning över London:
LHR T5:
Vår BA värd hade instruerat oss åtta utvalda VIP gäster att samlas i Concorde Room. Fine by me:
Rosa Bolly...
Club World till Seattle:
Boeing visade prov på hospitality och hämtade oss på SEATAC. Egen Boeing buss till Fairmont. Like:
Middag på kvällen och sedan tidig start med Boeing chaufför till Museum of Flight:
Nummer fyra. Skrot eller privat bruk. För tung för kommersiell trafik:
AWACS!
Boeing transport till Fairmont för att hämta väskor och sedan upp mot Everett:
748-i. YES!!
748 cargo:
Big place...
777-300 linan:
JAL 787'or inväntar delar:
Future of Flight/Delivery Center. Stängt under några timmar för allmänheten då som ni kan se utanför står det en 777-300 som väntar på att invigas utav Concorde m.fl.
Numera mitt plan för alltid:
Boeing VP + BA Director of Operations samtalar samt byter papper mot flygplan:
Tack, vi tar den!
eeer, excuse me I can't find 10K?
Unik safety briefing utav dagens kapten Tim, även Director of Safety på BA:
Hello!? 1K is also missing, what is this?
Landat på Cardiff:
Good bye G-STBF. Parkerades direkt efter mot en brygga där BA Engineering lastar in och monterar Club World samt First, några dagar senare ferry flight till LHR och in main fleet och dagligt bruk:
Japp, det var en resa och upplevelse utöver det vanliga.