Thornado
Medlem
Hej!
Kort version: Behöver man registrera passinformation (APIS) innan en resa från Paris till Bangkok (med Thai)?
Bakgrund:
Är lite förvirrad och undrar om det är SAS nya (underbara) hemsida eller Tallinn som spelar mig ett spratt.
Som har nämnts tidigare så har jag bokat en award åt min syster och hennes nyblivne man för deras bröllopsresa till Thailand (GOT-CPH-CDG-BKK-HKT) och när jag nu var inne och kollade på bokningen på sas.se så dyker det upp en arg röd banner högst upp som säger "Your booking seems to be missing valid documents for your travel extras. Please contact SAS Sales and Service for help."
Ringer vanliga SAS kundtjänst och mannen där låter bekymrad över att det inte finns någon APIS/passinformation inlagd och att det egentligen ska göras 72 timmar innan avfärd (nu ca 40 timmar kvar). Han menar också på att det är Amex/Tallinn som har gjort fel och att detta borde ha lagts in vid bokning av dem. Går inte att lägga in själv på nya hemsidan (surprise... här återkommer han efter ett tag och konstaterar att "nej, det går inte på nya, men sas.no borde funka"), och sas.no hänvisar till den jag bokat resan genom.
Ringer till Tallinn för att lägga in detta men där tycker de att det inte alls behövs. "Bara om du reser till USA eller flyger över Ryssland", vilket jag är medveten om, men kollar man på gcmaps.com så verkar iaf kortaste rutten från Paris till Bangkok korsa de södraste delarna av Ryssland. Jag undrar om det inte går att lägga in ändå, men de insisterar att det inte behövs, att systemet skulle säga till om det behövdes, och att fler kollegor där håller med och dessutom har rest till Thailand 10+ gånger (fast kanske inte från Paris) utan APIS.
Jag inser att en mycket rimlig förklaring till detta helt enkelt är att SAS nya hemsida är trasig på ytterligare ett sätt och ger mig den arga bannern felaktigt och egentligen litar jag mer på kundtjänst i Tallinn än den svenska, men skulle ändå vilja ha ytterligare några utlåtanden.
Kort version: Behöver man registrera passinformation (APIS) innan en resa från Paris till Bangkok (med Thai)?
Bakgrund:
Är lite förvirrad och undrar om det är SAS nya (underbara) hemsida eller Tallinn som spelar mig ett spratt.
Som har nämnts tidigare så har jag bokat en award åt min syster och hennes nyblivne man för deras bröllopsresa till Thailand (GOT-CPH-CDG-BKK-HKT) och när jag nu var inne och kollade på bokningen på sas.se så dyker det upp en arg röd banner högst upp som säger "Your booking seems to be missing valid documents for your travel extras. Please contact SAS Sales and Service for help."
Ringer vanliga SAS kundtjänst och mannen där låter bekymrad över att det inte finns någon APIS/passinformation inlagd och att det egentligen ska göras 72 timmar innan avfärd (nu ca 40 timmar kvar). Han menar också på att det är Amex/Tallinn som har gjort fel och att detta borde ha lagts in vid bokning av dem. Går inte att lägga in själv på nya hemsidan (surprise... här återkommer han efter ett tag och konstaterar att "nej, det går inte på nya, men sas.no borde funka"), och sas.no hänvisar till den jag bokat resan genom.
Ringer till Tallinn för att lägga in detta men där tycker de att det inte alls behövs. "Bara om du reser till USA eller flyger över Ryssland", vilket jag är medveten om, men kollar man på gcmaps.com så verkar iaf kortaste rutten från Paris till Bangkok korsa de södraste delarna av Ryssland. Jag undrar om det inte går att lägga in ändå, men de insisterar att det inte behövs, att systemet skulle säga till om det behövdes, och att fler kollegor där håller med och dessutom har rest till Thailand 10+ gånger (fast kanske inte från Paris) utan APIS.
Jag inser att en mycket rimlig förklaring till detta helt enkelt är att SAS nya hemsida är trasig på ytterligare ett sätt och ger mig den arga bannern felaktigt och egentligen litar jag mer på kundtjänst i Tallinn än den svenska, men skulle ändå vilja ha ytterligare några utlåtanden.