Senaste nytt

Behöver tips gällande SAS Eurobonus brytpunk, Mastercard och Amex

Immortalis

Medlem
Hej!

Har haft SEB MasterCard de senaste 15 åren, och nu e jag trött på att inte få något tillbaks när man använder detta kreditkort, och har nu hamnat i denna djungel och skall prova att se vart det leder nånstans att samla SAS Eurobonuspoäng.

Jag har ett SAS Eurobonuskort med brytpunk 1 Okt 2018 - 30 Sep 2019.

Jag har nu i slutet på april skaffat mig ett SAS Eurobonus MasterCard Premium.

Som jag förstår det så får jag 1000 baspoäng varje månad jag använder kortet, och med start fr.o.m april då jag har börjat använda detta?

Sedan undrar jag vad som händer med baspoängen när den nya perioden den 1 Okt 2019 startar, försvinner de 6000 baspoängen och de börjar räknas nya poäng fr.o.m detta datum?

Om jag skaffar ett Amex Premium antar jag att det enda jag behöver hålla reda på är från det datum jag får detta kort och ett år framåt och att jag då under denna tid skall se till att komma upp i 150.000 i spend för att få min 2-4-1, right?

Jag undrar också hur man skall tänka om man överväger ett Amex Elite, när är det mest fördelaktigt att skaffa detta och de 20.000 baspoäng som man får när man signar upp sig på detta gentemot min brytpunkt på mitt SAS Eurobonuskort?? Finns det även något mer fördelaktig tid att signa upp sig på ett Amex Premium gentemot min brytpunkt på mitt SAS Eurobonuskort?

Har försökt läsa lite trådar men blir inte helt klok på hur jag på bästa sätt får till det så fördelaktigt som möjligt?

Tackar på förhand för eventuella svar/tips

/ Ny i Eurobonusdjungeln....

Last edited:
1. Ja, du börjar på noll när det gäller status from 1/10 (oaktat var du får baspoängen från)
2. Amex Premium går på kalenderår så det är bra att ha det redo 1/1. Om du tror du hinner nå en spend på 150k innan 31/12-2019 så kan du skaffa redan nu, annars vänta till december.
3. Det får ngn Amex Elite-innehavare svara på :)

Hej! Välkommen till BC :)

Som jag förstår det så får jag 1000 baspoäng varje månad jag använder kortet, och med start fr.o.m april då jag har börjat använda detta?

Stämmer. Varje månad du har minst en transaktion på kontot.

Sedan undrar jag vad som händer med baspoängen när den nya perioden den 1 Okt 2019 startar, försvinner de 6000 baspoängen och de börjar räknas nya poäng fr.o.m detta datum?

Baspoängen försvinner. Så på detta intjäningsår hos Eurobonus kommer du enbart kunna få ihop 6000 baspoäng från ditt Mastercard. Nästa år kan hinner du få ihop 12 000 baspoäng under förutsättning att du har kortet hela intjäningsåret och att du har minst en transaktion på kortet varje månad.

Om jag skaffar ett Amex Premium antar jag att det enda jag behöver hålla reda på är från det datum jag får detta kort och ett år framåt och att jag då under denna tid skall se till att komma upp i 150.000 i spend för att få min 2-4-1, right?

Nej. Spenderingen om 150 000 SEK för att uppnå en 2-4-1 är kalenderår. Med andra ord - införskaffar du dig ett premium idag så har du cirka 8 månader på dig att uppnå spenderingen.

Jag undrar också hur man skall tänka om man överväger ett Amex Elite, när är det mest fördelaktigt att skaffa detta och de 20.000 baspoäng som man får när man signar upp sig på detta gentemot min brytpunkt på mitt SAS Eurobonuskort??]Finns det även något mer fördelaktig tid att signa upp sig på ett Amex Premium gentemot min brytpunkt på mitt SAS Eurobonuskort?

Det spelar egentligen ingen roll när du skaffar det under intjäningsperioden. Det viktiga är bara att inte skaffa det allt för nära slutet av din period. I en perfekt värld ska de 20 000 poängen komma in på samma datum varje år. Men i verkligheten så skiftar det lite. Så ifall du har "ditt datum" nära ditt Eurobonus-intjäningsårsdatum, så riskerar du att poängen kommer in på fel sida brydatumet.

Det spelar egentligen ingen roll när du skaffar det under intjäningsperioden. Det viktiga är bara att inte skaffa det allt för nära slutet av din period. I en perfekt värld ska de 20 000 poängen komma in på samma datum varje år. Men i verkligheten så skiftar det lite. Så ifall du har "ditt datum" nära ditt Eurobonus-intjäningsårsdatum, så riskerar du att poängen kommer in på fel sida brydatumet.
Borde det inte vara bäst att skaffa det tidigt (med viss marginal till brytdatum) för att ev uppnå EBG så fort som möjligt? T ex i december, då blir det bra med tanke på spend/kalenderår också.

Edit. Amex Elite alltså
Edit 2. Utgår från @Immortalis kvalificeringsperiod

Ok, då vet jag. Då skaffar jag mao Amex nånstans mellan november-årsskiftet så behöver jag inte oroa mig att baspoängen trillar in i september.

Tusen tack!

Borde det inte vara bäst att skaffa det tidigt (med viss marginal till brytdatum) för att ev uppnå EBG så fort som möjligt? T ex i december, då blir det bra med tanke på spend/kalenderår också.

Edit. Amex Elite alltså
Edit 2. Utgår från @Immortalis kvalificeringsperiod

Ja, förutsatt att @Immortalis inte är EBG+ ännu så kan det vara fördelaktigt första året såklart. Därefter spelar det egentligen inte större roll.

Detta behöver förvisso inte alltid vara negativt. Har och förväntas man ha ett resmönster som aldrig ger Guld så kan det istället vara taktiskt att skaffa Amex Elite i slutet på sin period. Då har man en liten chans att man får 20 000 statuspoäng två gånger under samma intjäningsperiod t.ex. 2/10-19 och 29/9-20. Det gör ju att man väldigt lätt kan bli Guld just det året. Hur ofta detta sker låter jag dock vara osagt. :)

Ja, förutsatt att @Immortalis inte är EBG+ ännu så kan det vara fördelaktigt första året såklart. Därefter spelar det egentligen inte större roll.

Jag skulle säga att det spelar roll varje gång man vill kvalificera/återkvalificera sig till en högre status vilket ju kan ske rätt ofta om man ändrar sitt resmönster.

Jag skulle ansöka om Amex Elite i mitten av oktober om jag hade brytdatum 1 oktober.

Tack för alla svar och inputs!

Är det möjligt att börja nu med att teckna upp sig på Amex Premium och få 12.000 extrapoäng i samband med en invite, och senare i oktober återigen teckna upp sig på Amex Elite och få 20.000 baspoäng samt 18.000 extrapoäng i samma veva som man säger upp sitt Amex Premium?

Tack för alla svar och inputs!

Är det möjligt att börja nu med att teckna upp sig på Amex Premium och få 12.000 extrapoäng i samband med en invite, och senare i oktober återigen teckna upp sig på Amex Elite och få 20.000 baspoäng samt 18.000 extrapoäng i samma veva som man säger upp sitt Amex Premium?

Inte enligt villkoren.
Du kan ju teckna Elite i oktober men räkna inte med ytterligare 18.000 extrapoäng.

upload_2019-4-29_21-56-52.png

Attachments

• upload_2019-4-29_21-56-11.png
    upload_2019-4-29_21-56-11.png
    272,7 KB · Visningar: 401
Toppen