Senaste nytt

Behöver era proffstips om Amex Platinum

micaelp

Ny medlem
Förra året gjorde jag bort mig rejält. Var lite lat och slarvig, så jag skaffade Norwegians kreditkort. Anledningen var att jag har en lägenhet i Alicante och ofta flyger från Gardermoen, där Norwegian har bra flyg dit.

Men jag läste inte på reglerna tillräckligt noggrant.

För att få tillgång till lounger och annat har jag kört med Revolut Ultra.

När jag nyligen skulle kolla hur mycket poäng jag samlat ihop blev jag rätt paff – och irriterad på mig själv. Norwegian har en maxgräns på 100 000 NOK, och med 0,5 % i cashpoints-insamling var det ett riktigt dåligt val för mig. Dumstruten tilldelas härmed…

Denna gång läste jag på lite bättre.
Med tanke på att jag spenderar minimum 1 miljon utomlands och i Sverige runt 500 000.
Då blev valet Amex Platinum Plus

Flyger mest till Alicante.

Har ni några bra tips på hur jag ska göra framöver?

Om du inte redan har guldkort hos SAS och är sugen på det kan Amex Elite vara ett bra komplement. Lägger du hälften av din spend där är du uppe i 45000 eurobonuspoäng med de nya reglerna.
Plus att du ju får två vouchers.

Hade utan tvekan kört Platinum Points Plus och samlat Avios med den spenden. Större flexibilitet och bättre tillgänglighet på bonusresor än med Eurobonus.

Du bör dra in ca 9-10 miljoner MR per år med din spend vilket motsvarar 450-500k Avios.

Ett alternativ kan annars vara att lägga din spend i Sverige på ett Elite och spenden utomlands på Platinum. Skulle ge ca 8 miljoner MR samt 100k EB + 2 st 2-4-1 per år.

Själv kör jag Elite men det beror främst på att jag har för låg spend för att dra in tillräckligt med poäng genom Platinum. Samt för att det är så lätt att dra in billiga poäng från andra källor än spend med Eurobonus.

Last edited:
Hade utan tvekan kört Platinum Points Plus och samlat Avios med den spenden. Större flexibilitet och bättre tillgänglighet på bonusresor än med Eurobonus.

Du bör dra in ca 9-10 miljoner MR per år med din spend vilket motsvarar 450-500k Avios.

Ett alternativ kan annars vara att lägga din spend i Sverige på ett Elite och spenden utomlands på Platinum. Skulle ge ca 8 miljoner MR samt 100k EB + 2 st 2-4-1 per år.

Själv kör jag Elite men det beror främst på att jag har för låg spend för att dra in tillräckligt med poäng genom Platinum. Samt för att det är så lätt att dra in billiga poäng från andra källor än spend med Eurobonus.
För en som är helt oinsatt i MR och Avios, vad motsvarar 450k-500k i form av möjliga resor?

Lite oklart vad du behöver hjälp med. Points plus låter ju väldigt bra med din spend, är ju nästan så du borde ha ett Elite för att få in 2-4-1 vouchers också för extra flexibilitet.

Lite oklart vad du behöver hjälp med. Points plus låter ju väldigt bra med din spend, är ju nästan så du borde ha ett Elite för att få
Tycker jag minns att ca 4-5m MR ger biz för 2pers varsom.

Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt tidigare.

Jag vill helt enkelt få hjälp med att hitta den bästa kombinationen av kort och lojalitetsprogram utifrån mitt spenderingsmönster och mina resvanor. Det kan vara värt att nämna att jag reser till Tyskland ett par gånger i månaden, men Lufthansas Miles-program inte ger särskilt mycket tillbaka.

Skulle det vara en bättre strategi att börja flyga med ett annat flygbolag till Tyskland för att maximera mina poäng och förmåner på ett mer effektivt sätt?

Toppen