Senaste nytt

Behålla Amex Premium eller inte, efter 2-4-1

HerrBot

Medlem
Ny på forumet och gräver febrilt i havet av fantastisk information. Mycket jag inte visste att jag inte visste...

En sak är jag osäker på, även efter sökningar. Jag har idag det till synes klassiska ingångsupplägget Amex Premium + MC EB Premium. Nu är jag snart, efter bara några månader, klar för min 2-4-1-voucher.

Frågan jag ställer mig är om det är lönt att behålla Amex Premium efter att vouchern trillat in? Jag tar bara hem omkring 100k EB-poäng om året så det är inte lönt att uppgradera för att få en till (vilket jag skulle klara med aktuell spend). Och EB-bonusen verkar vara densamma på båda kort (15%).

Missar jag något uppenbart här? Kan de svartlista mig så jag inte kan göra samma sak nästa år om jag lämnar skeppet? Försvinner vouchern om jag lämnar?

Insikter från experterna sökes.

Ny på forumet och gräver febrilt i havet av fantastisk information. Mycket jag inte visste att jag inte visste...

En sak är jag osäker på, även efter sökningar. Jag har idag det till synes klassiska ingångsupplägget Amex Premium + MC EB Premium. Nu är jag snart, efter bara några månader, klar för min 2-4-1-voucher.

Frågan jag ställer mig är om det är lönt att behålla Amex Premium efter att vouchern trillat in? Jag tar bara hem omkring 100k EB-poäng om året så det är inte lönt att uppgradera för att få en till (vilket jag skulle klara med aktuell spend). Och EB-bonusen verkar vara densamma på båda kort (15%).

Missar jag något uppenbart här? Kan de svartlista mig så jag inte kan göra samma sak nästa år om jag lämnar skeppet? Försvinner vouchern om jag lämnar?

Med Elite får du 20 EB-poäng/100 kr, sedan har du ju 20K EB-statuspoäng/år och en bättre försäkring, förutom den extra vouchern vid 300K spend!

Intjänad voucher behåller du oavsett om du säger upp kortet. AmEx kommer aldrig att svartlista dig för att signa upp för ett nytt kort, det som kan hända är att du inte får bonusen vid sign-up på nytt nästa år.
Mitt råd är att jämföra reseförsäkringen du får genom SAS MC premium och AmEx SAS Premium och avgöra om det är värt pengarna eller ej.

Kanske uppenbart men lätt att missa, se till att du inte har bokat några resor på kortet du säger upp. Lite oklar vad din spend består i. Du vill ju att kortet du har bokat en resa med är giltig under själva resan för reseförsäkringens skull.

Kanske uppenbart men lätt att missa, se till att du inte har bokat några resor på kortet du säger upp. Lite oklar vad din spend består i. Du vill ju att kortet du har bokat en resa med är giltig under själva resan för reseförsäkringens skull.

Har man bara en bra hemförsäkring så tycker jag absolut att man bör väga in vinsten i att säga upp ett Amex-kort för att maximera poängintjäningen i framtiden i beslutet huruvida man bör säga upp det eller inte inför en resa.

Axa i all ära men det är ju inte som att man står utan reseförsäkring om man inte köper resan med ett Amex-kort. En stor majoritet utanför detta forumet reser t.ex. utan försäkringsskydd från Axa genom American Express.

Har man bara en bra hemförsäkring så tycker jag absolut att man bör väga in vinsten i att säga upp ett Amex-kort för att maximera poängintjäningen i framtiden i beslutet huruvida man bör säga upp det eller inte inför en resa.

Axa i all ära men det är ju inte som att man står utan reseförsäkring om man inte köper resan med ett Amex-kort. En stor majoritet utanför detta forumet reser t.ex. utan försäkringsskydd från Axa genom American Express.
Med betoning på bra hemförsäkring i sådana fall. Avbeställningsskydd är t.ex. ofta ett tillägg till hemförsäkringen.

Men absolut, det går ju att teckna ett sådant tillägg eller för den delen köpa en helt separat reseförsäkring. Ville mest uppmärksamma det eftersom jag själv varit nära på att råka avsluta ett kort innan alla resor bokade med det faktiskt genomförts.

Edit, däremot inget speciellt med just Amex i detta avseende menar jag! Random kort från Coop har också en reseförsäkring och samma problematik kan uppstå där.

Så det är försäkringen jag ska hålla ögonen på? Ska kolla upp hur det ser ut med hemförsäkringen och faktiskt kolla vad det är Amex erbjuder där (har inte tittat närmare).

Inga inbokade resor så det är grönt. Och att uppgradera till Elite känns inte motiverat med tanke på att jag inte behöver en 2-4-1 till.

Tack för bra input!

Avbeställningsskydd är t.ex. ofta ett tillägg till hemförsäkringen.
Avbeställningsskydd, i meningen att man får ersättning från försäkringen om man blir sjuk och inte kan resa - det ingår standardmässigt i de flesta svenska hemförsäkringar. Oftast är beloppet begränsat, lägger man till ”Resplus, Hemförsäkring stor” eller liknande ökar oftast det försäkrade beloppet.

Eländet från ”Hedvig” ska man specifikt akta sig för, särskilt som de inte ersätter bonusresor alls! Specifikt undantag för poängresor. Därför bör man inte ha dem som hemförsäkringsbolag.

Eländet från ”Hedvig” ska man specifikt akta sig för, särskilt som de inte ersätter bonusresor alls! Specifikt undantag för poängresor. Därför bör man inte ha dem som hemförsäkringsbolag.

Stämmer bra, hamnade på sjukhus i Thailand senast och Hedvig ville inte ersätta flyget. Länsförsäkringar gör det i alla fall.
Kan tillägga lite OT här om Amex försäkring under sjukhusvistelsen i Thailand. Hade elite och allt dom sa var din hemförsäkring täcker skadan så vi gör inget. Lagom kul när man inte fick tag på sos international och sjukhuset ville ha försäkringsgaranti innan behandling...

Min poäng till TS: bry dig inte allt för mycket om kortets försäkringar.

• Gilla
Reactions: Gus
Stämmer bra, hamnade på sjukhus i Thailand senast och Hedvig ville inte ersätta flyget. Länsförsäkringar gör det i alla fall.
Kan tillägga lite OT här om Amex försäkring under sjukhusvistelsen i Thailand. Hade elite och allt dom sa var din hemförsäkring täcker skadan så vi gör inget. Lagom kul när man inte fick tag på sos international och sjukhuset ville ha försäkringsgaranti innan behandling...

Min poäng till TS: bry dig inte allt för mycket om kortets försäkringar.
INTE fick tag på SOS International? Låter märkligt... Är du säker på att du hade rätt telefonnummer?

Vad gäller medicinsk behandling så är det i allmänhet hemförsäkringen som är bäst. Det är andra moment runt omkring som kortförsäkringen är stark på!

Toppen