Senaste nytt

Baggage ved Back-to-Back?

pep

Medlem
Jeg har en rejse i September med AF/KQ paa 2 forskellige billetter: Ruten er CPH-CDG-ZRH (turnaround)-CDG-NBO-JNB. Jeg skal noedvendigvis til ZRH paa vejen af hensyn til positionering for min KQ-billet. Turnaround in ZRH er med samme fly som det jeg ankommer med. Jeg har 70 Minutter og kan sagtens naa det. Men hvad med bagagen? Kan jeg mon checke den ind i CPH til JNB via Paris uden at den faar den risikable tur/retur til ZRH? Nogen som har erfaring eller raad?
 
Last edited:

airac

Medlem
Kreativ tanke, om du har tillräckligt med tid på CDG på vägen till ZRH, shortchecka bagaget, plocka ut det i CDG och checka det vidare på nästa biljett, så att bagaget hoppar över två segment…

Inom star alliance har jag kort checkad bagage för att få ut det vid längre lay-over och också checkat in ytterligare bagage under pågående resa.

Kruxet med ZRH är väl att det är utanför Schengen, så du måste i teorin tulla bagaget in och ur Schweiz.
 

pep

Medlem
Kreativ tanke, om du har tillräckligt med tid på CDG på vägen till ZRH, shortchecka bagaget, plocka ut det i CDG och checka det vidare på nästa biljett, så att bagaget hoppar över två segment… Kruxet med ZRH är väl att det är utanför Schengen, så du måste i teorin tulla bagaget in och ur Schweiz.
Tak for godt raad! Du har forstået det helt rigtigt. Desværre har Kenya Airways i Paris næppe et aabent check-in counter 6 timer før deres afgang til NBO? Jeg vil forsøge at komme tidligt til CPH og bede AF-personalet om at checke det ind til NBO uden om CDG-ZRH-CDG. Hvis de kun vil checke det ind til ZRH er jeg nok på den! Kan ikke nå at fiske baggage ud og gen-inchecke den. Selv on ZRH er en af Europas mest effektive lufthavne...Jo, Schweiz er med i Schengen!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har svårt att se någon incheckningagent trixa med bagagget på ett sätt som skulle kunna tolkas att du och baggaget flyger olika vägar. Skulle tro att airacs förslag med short checking är möjlig men att få baggaget att åka CPH-CDG-NBO-JNB tror jag inte kommer lyckas. Helt enkelt för att "computer says no" och få agenter kommer vilja försöka komma runt det. Men vem vet... ;)
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
Jag har svårt att se någon incheckningagent trixa med bagagget på ett sätt som skulle kunna tolkas att du och baggaget flyger olika vägar. Skulle tro att airacs förslag med short checking är möjlig men att få baggaget att åka CPH-CDG-NBO-JNB tror jag inte kommer lyckas. Helt enkelt för att "computer says no" och få agenter kommer vilja försöka komma runt det. Men vem vet... ;)
Præcis, jeg har samme opfattelse. Det vil strande paa om jeg kan re-checke in bagagen i CDG....men hos hvem?
 
Toppen