Senaste nytt

Bagage på Shinkansen i Japan

Det har tyvärr blivit vanligare att turister tar med stora väskor på shinkansen. Du får kanske inte en tillsägelse, men det är otroligt osmidigt att göra så. De flesta som reser med shinkansen förväntar sig att kunna gå ombord och omedelbart gå till sin plats - inte bli fast bakom någon som kånkar baggage, spärrar gången och på ett farligt sätt svingar en väska.

I grön vagn är det lite mindre tyck, så det finns lite mer tid att mecka med baggage, men i praktiken är det samma sak där. Resenärerna förväntar sig att kunna stiga av och stiga på ohindrat under den minuten tåget står på stationen.


På vissa tåg finns det en minimal avdelning för baggage i änden, men det är typ 3 väskor som får plats totalt.


Min personliga uppfattning är att när man är i Japan så försöker man anpassa sig så mycket som möjligt till hur det fungerar där. Så för mig gäller att normalt handbaggage tas med på tåget och stora resväskor skickar man separat.
Håller med att man ska anpassa sig.
Planen är sen tidigare att skicka väskorna med transport. Verkar smidigare än att konka dom själv när man inte vet exakt vart man ska överallt. Kostnaden är inte mycket tycker jag för att slippa kånka på 2x25 kg utöver allt annat.
 

Treo

Medlem
Som sagt är det mycket värt att slippa kånka bagaget och smidigt samt klart prisvärt att skicka med ”Svarta Katten” IMHO.

Åtminstone på Hiltonkedjans hotell kan man dessutom fixa allt via concierge och få Hilton Honors-poäng för transportkostnaderna också ;)
 
Som sagt är det mycket värt att slippa kånka bagaget och smidigt samt klart prisvärt att skicka med ”Svarta Katten” IMHO.

Åtminstone på Hiltonkedjans hotell kan man dessutom fixa allt via concierge och få Hilton Honors-poäng för transportkostnaderna också ;)
Okej, nu blir det troligen ingen av dom större bolagen, vi är så sällan på hotell.
Bara någon gång per år, så jag har ingen status och känns inte lönt att börja skaffa någon då vi e för sällan på hotell 1-2/år
 

Homer

Medlem
Det har införts restriktioner för bagage på en del linjer, skedde redan i maj 2020.


When boarding the Shinkansen, the following regulations apply:

You may bring up to two pieces of baggage on board free of charge. For each bag the total of the length, width and height must not exceed 250 centimetres, the length must not exceed two meters and the weight must be no more than 30 kilograms.

Luggage pieces less than 160 cm (sum of height x length x width) can be brought aboard without prior reservation. For luggage pieces between 160 cm – 250 centimetres, a prior reservation is required, which can be made for free. In case no reservation is made, then a 1.000yen fine will be charged, and your luggage may be moved by the train conductor.

Luggage over 250 centimetres may not be brought on the train, and will need alternative transportation.




1676304668987.png

1676304697884.png


1676304480049.png


1676304507723.png


1676304442558.png
 
Toppen