Som sagt så använder Thai "weight concept och inte "piece concept" på flygningar mellan Asien och Europa, se
https://www.thaiairways.com/en/travel_information/baggage.page .
Dvs du får ha så många incheckade väskor som helst, bara den sammanlagda vikten inte överskrider din baggage allowance. För business class gäller 40kg + 20kg för *A Gold, så 60 kg totalt. Vilket t.e.x kan fördelas på 2 x 30kg eller 3x 20kg.
Ska själva göra en liknande resa så har undersökt precis
Jag ska däremot ta med mig ett skid-bag. Enligt hemsidan ska detta var OK och utan extra kostnad om vikten underskrider ditt allowance (dvs dina väskor + skidbag < 60 kg). Om man däremot överskrider allowance med sport-utrustnignen så tolkar jag det som att man betalar en fix extra-kostnad på $150 (dvs 2 x 30kg baggage
Detta tycker jag dock verkar vara lite märkligt eftersom extra-baggage annars är väldigt dyrt, det kostar
$70 per kg mellan Europa och Asien. Dvs en väska på 20kg kostar det smått löjliga $1400 att lägga till. Om man vill slippa att betala så mycket och man behöver lägga till en väska skulle man ju kunna packa ner sakerna i en stor skid-bag istället och på så sätt spara $1250? Känns ju som ett ganska obvious travel-hack?