Senaste nytt

Bagage med Thai som Star Alliance Gold

xz0781

Medlem
Bokade en resa i augusti och ser att på Thai-benen är det bara en väska. På hemresan med Swiss är det två?
1717519363163.png

Bokade en resa i augusti och ser att på Thai-benen är det bara en väska. På hemresan med Swiss är det två?
Visa bifogad bild 153436
Ta en kik i thaiappen istället, kommer nog stå en viktbegränsning där istället.
SAS har haft det ganska så buggigt med bagageinfo under "Mina bokningar" länge.

Visar ju knappt rätt för sina egna flyg ibland, så att dom får bagagereglerna rätt för main operating carrier på bonusresor tar jag inte för givet.

På thai får du 40 kg med bussines class, och 20 kg extra som star gold. Så 60 kg totalt på x antal väskor. Kommer inte ihåg vad x är, men mer än 2.

Som sagt så använder Thai "weight concept och inte "piece concept" på flygningar mellan Asien och Europa, se https://www.thaiairways.com/en/travel_information/baggage.page .

Dvs du får ha så många incheckade väskor som helst, bara den sammanlagda vikten inte överskrider din baggage allowance. För business class gäller 40kg + 20kg för *A Gold, så 60 kg totalt. Vilket t.e.x kan fördelas på 2 x 30kg eller 3x 20kg.

Ska själva göra en liknande resa så har undersökt precis :)

Jag ska däremot ta med mig ett skid-bag. Enligt hemsidan ska detta var OK och utan extra kostnad om vikten underskrider ditt allowance (dvs dina väskor + skidbag < 60 kg). Om man däremot överskrider allowance med sport-utrustnignen så tolkar jag det som att man betalar en fix extra-kostnad på $150 (dvs 2 x 30kg baggage <= 60kg + extra skidbag för $150 är OK).

Detta tycker jag dock verkar vara lite märkligt eftersom extra-baggage annars är väldigt dyrt, det kostar $70 per kg mellan Europa och Asien. Dvs en väska på 20kg kostar det smått löjliga $1400 att lägga till. Om man vill slippa att betala så mycket och man behöver lägga till en väska skulle man ju kunna packa ner sakerna i en stor skid-bag istället och på så sätt spara $1250? Känns ju som ett ganska obvious travel-hack?

Som sagt så använder Thai "weight concept och inte "piece concept" på flygningar mellan Asien och Europa, se https://www.thaiairways.com/en/travel_information/baggage.page .

Dvs du får ha så många incheckade väskor som helst, bara den sammanlagda vikten inte överskrider din baggage allowance. För business class gäller 40kg + 20kg för *A Gold, så 60 kg totalt. Vilket t.e.x kan fördelas på 2 x 30kg eller 3x 20kg.

Ska själva göra en liknande resa så har undersökt precis :)

Jag ska däremot ta med mig ett skid-bag. Enligt hemsidan ska detta var OK och utan extra kostnad om vikten underskrider ditt allowance (dvs dina väskor + skidbag < 60 kg). Om man däremot överskrider allowance med sport-utrustnignen så tolkar jag det som att man betalar en fix extra-kostnad på $150 (dvs 2 x 30kg baggage
Detta tycker jag dock verkar vara lite märkligt eftersom extra-baggage annars är väldigt dyrt, det kostar $70 per kg mellan Europa och Asien. Dvs en väska på 20kg kostar det smått löjliga $1400 att lägga till. Om man vill slippa att betala så mycket och man behöver lägga till en väska skulle man ju kunna packa ner sakerna i en stor skid-bag istället och på så sätt spara $1250? Känns ju som ett ganska obvious travel-hack?
Nja, det har testats att försöka cheka in grejer som inte väger så mycket men är volym krävande. Typ kuddar eller i skolboksexemplet tomma flytt kartonger (med rätt mått).

Det blev Njet.....

Nja, det har testats att försöka cheka in grejer som inte väger så mycket men är volym krävande. Typ kuddar eller i skolboksexemplet tomma flytt kartonger (med rätt mått).

Det blev Njet.....
Ja okej, det måste väl vara inom rimligheternas gränser :) Men med 60kg baggage allowance bör det väl vara lugnt att sprida det på 3-4 väskor.

Toppen