Senaste nytt

Backup-tips?

Jag försöker alltid att ha plånboken på mig (inte i bakfickan). Vilket kan vara besvärligt i sommartid om den är stor och man saknar kavaj. Jag har därför rensat ut en massa kort och skrafs och skaffat mig en liten kredikortshållare (4 kort) som lätt slinker ner i framfickan även på lite trånga jeans. Mina FFP/hotell kort bor den gamla tjockplånkan i handbagageväskan numera. Jag har t.o.m. två kreditkortshållare när jag reser. En i fickan och en i väskan. Det är inte för att jag är listig, utan det har mest slumpat sig så då jag har en uppsättning Australiska kort och en uppsättning Svenska, men det ger en extra säkerhet.
En kollega som besökte Sverige i sommar blev av med sin plånbok på Köpenhamns flygplats, tydligen ökänt i röran framför biljettautomaterna till tågen. Vi ringde polisen som frågade om det var en gammal man. En konstig fråga tyckte vi. Ja han är i 70 års åldern sa vi. Plånboken i bakfickan sa polisen. Vi frågade vår Australiska kollega och han nickade urskuldande.

För övrigt använder jag mSecure som är en krypterad databas som finns som app till både iOS, Android, Windows phone, Mac och PC. Synkar smärtfritt mellan alla enheterna. Där har jag mina kortuppgifter (inkl FFP) och inloggningsuppgifter. Pdf på pass och körkort i Skydrive.

GE Money bank Mastercard har ingen årsavgift (eller växlingsavgift). Ett bra kort att ha undanstoppat någonstans i reserv när man reser (om man inte använder det förstås).

Jeg har selv kreditkortene flere steder og kontanter flere steder. Jeg kan faktisk også kreditkortsoplysningerne på det kort jeg bruger mest i hovedet. Jeg ved der findes både "nødkort" og "nødkontanter" tilknyttet mit MasterCard Gold, men jeg har ingen anelse om hvordan det virker og det er såvidt jeg husker ikke helt billigt, men det kan sikkert være nyttigt når l*rten rammer blæseren...

Det med at bruge boksen på hotelværelser gør jeg konsekvent ikke da tingene helt sikkert ville forblive der efter jeg var checket ud...

En kollega som besökte Sverige i sommar blev av med sin plånbok på Köpenhamns flygplats, tydligen ökänt i röran framför biljettautomaterna till tågen. Vi ringde polisen som frågade om det var en gammal man. En konstig fråga tyckte vi. Ja han är i 70 års åldern sa vi. Plånboken i bakfickan sa polisen. Vi frågade vår Australiska kollega och han nickade urskuldande.

Desværre en "klassiker" - der har været (er?) store problemer med lommetyve i den del af lufthavnen og med pungen i baglommen er man desværre et nemt offer

Last edited:
Toppen