Senaste nytt

Bästa sätt att ta sig från Bangkoks flygplats.

Kricka

Medlem
Jodå, vi läser och kommenterar - du behöver inte vara orolig ! Tyckte att ditt pris var lite
högt men med kompletteringen nyss om att det var t/r så blev priset högst rimligt.
 

JonW

Medlem
Nu verkar inte så många läsa vad jag skriver, men det kan så vara. Den prisangivelse för en limo jag angav är för en t/r resa, vilket är det mest prisvärda. Till sist kan det förtjänas att påpekas att väl framkommen till BKK, kanske efter en resa med dålig sömn, kanske i ett obekvämt säte, efter en prövande väntan i pass och tull och efter att ha insett hur hög temperaturen och fuktigheten är för dagen; ja, då ter sig en bekväm, luftkonditionerad BMW 740, med en förare som inte kör som en tok. dörr till dörr, med bagagehantering inkluderad, väldigt attraktivt. Back-packing har aldrig varit min grej. Jag reser med slips.
Även om limopriset är t o r är det ca 4-5 ggr högre än taxi.
Visst kan man unna sig det, men jag har aldrig varit med om en taxi som saknat a-c, så helst inte av den orsaken.
Sen ska man nog försäkra sig om innan vilken "limo" man faktiskt får.
Kollade alternativen på HKT för några år sen och då var limon en gammal Volvo 740 medan den billigare sedanen var en ny fräsch Toyota Camry! (Volvo anses i denna del av världen förnämare an allt som är asienprodducerat.)
Åker man ensam kan nya tåget vara ett alternativ, kom bara ihåg att ändhållplasen inte är direkt mitt i smeten, utan vidare transfer fordras i regel.
Är man flera bör man kolla att taxin får med allt bagage, en del har stora gastankar i kofferten vilket kan göra att de då vill knö in väskor i kupén.
Immigration kan f ö innebära prövande väntan om man inte har prio pass, men knappast tullen.
På mina 18 resor har jag vid två tillfällen ombetts köra stora väskan genom en röntgenmaskin, vilket tog max 30 s extra. Samtliga övriga tillfällen har jag gått rakt igenom utan kö.
Röntgenkillarna är inte heller petiga. Mina 6 l vin jmfrt med tillåtna 1 l har inte föranlett någon som helst kommentar.
 

Magino

Medlem
Angende hur vin och sprit genom tullen så är min erfarenhet så här. Du kan ha med dig klart över gränsen på tillåtna liter så länge flaskorna ligger i en väska även fast de skulle få för sig att röntga dinna väskor. Har du däremot flaskorna i en plastpåse vid sidan av och de ser flaskorna blir det knepigare. Detta hände min kompis men som tur var var det några snälla svenskar som hjälpte till och tog varsin flaska genom tulle för honom.
 

JonW

Medlem
För några veckor sen hade jag två pannor från HEL i en transparent plastpåse + 4 l i bagaget.
Inga kommentarer...
 

Kricka

Medlem
En rad, något OT, angående Volvo i Thailand: Bilarna byggs/monteras lokalt och enligt
en del så blir resultatet bättre än vad som kommer från Torslanda. Kanske är det därför
de har en högre status än vanliga Japanbilar ?
 

JonW

Medlem
Tvivlar jag starkt på.
Vad jag vet kommer de som prefab byggsatser som sätts ihop på så få punkter som möjligt.
Detta är bara ett sätt att kringgå Thailands 205 % importskatt på bilar.
Oavsett är det ju makalöst att försöka sälja en gammal 740 som limousineservice.
 
Toppen