Senaste nytt

Bästa kvalificeringsperioden?

Hej
Är helt ny på detta med poängnörderi och intjäning av bonuspoäng via kreditkort men tänkar att det är något jag ska ta tag i efter avslutade gymnasiestudier och har därför en fråga.
När man blir medlem i Eurobonus eftersläpas din intjäningsperiod med en månad. Sitter därför här och funderar på när i kalenderåret man helst vill ha sin intjäningsperiod och om det egentligen spelar någon roll tänker rörande bonusar, dubbelpoängkampanjer osv.
Rent psykologisk känns det bäst att ha den rullande Jan-Dec, men det bör väl rent praktiskt inte ge någon skillnad?

Det där en väldigt relevant fråga, och den gäller även mig.

Det beror egentligen på resemönstret, Har du återkommande årsvisa resor kanske du vill att bryten mellan olika år inte ligger mitt i din resesäsong.

För min del är jag sommarhalvåret i Sverige, vinterhalvåret i Asien. Jag vill helst att brytpunkten ligger emellan dessa reseperioder, så att inte utresan ligger på ett kvalificeringsår, återresan på ett annat.

För min del blev frågan akut när BA gjorde det "omöjligt" att kvalificera mig till önskvärd nivå. Jag beslutade mig för att byta program (till CX) och sedan sikta in mig på önskvärd brytpunkt (som i mitt fall blir tidig höst). Prognosen ser lovande ut, och grejen är att jag vill inte bli uppgraderad hos CX för tidigt. Juli skulle vara en katastrof, och göra alla framtida semesterresor svårplanerade.

Bonusar och kampanjer beaktar jag inte.

Hej
Är helt ny på detta med poängnörderi och intjäning av bonuspoäng via kreditkort men tänkar att det är något jag ska ta tag i efter avslutade gymnasiestudier och har därför en fråga.
När man blir medlem i Eurobonus eftersläpas din intjäningsperiod med en månad. Sitter därför här och funderar på när i kalenderåret man helst vill ha sin intjäningsperiod och om det egentligen spelar någon roll tänker rörande bonusar, dubbelpoängkampanjer osv.
Rent psykologisk känns det bäst att ha den rullande Jan-Dec, men det bör väl rent praktiskt inte ge någon skillnad?
En fördel med att ha ditt brytdatum under året istället för Jan-Dec är att du kan utnyttja Consicous Traveller två gånger i så fall. Då CT är per kalenderår kan du om du har ex Jun-Jun köra två vändor och få in 10k nivåpoäng ist för 5k.

En fördel med att ha ditt brytdatum under året istället för Jan-Dec är att du kan utnyttja Consicous Traveller två gånger i så fall. Då CT är per kalenderår kan du om du har ex Jun-Jun köra två vändor och få in 10k nivåpoäng ist för 5k.
Gäller väl bara första året, därefter blir det ett år per år för de bägge osynkade programmen.

Jag skulle inte prioritera det kriteriet, även om i mitt fall det skulle ge samma resultat. 1/1 är ingen bra brytpunkt. Jag skulle undvika mitt i vintern och mitt i sommaren.

Gäller väl bara första året, därefter blir det ett år per år för de bägge osynkade programmen.

Jag skulle inte prioritera det kriteriet, även om i mitt fall det skulle ge samma resultat. 1/1 är ingen bra brytpunkt. Jag skulle undvika mitt i vintern och mitt i sommaren.
Så någonstans runt April/Maj är där man helst vill ha start/slut på kvalificeringsperioden?

Har själv Mars-Feb, men tycker att det krockat ibland. Höst hade funkat bättre för mig, kunnat planera milage-runs slutet av sommaren vid behov och kanske även höstlov om man har brytdatum senare.

Nej, du kommer "alltid" ha CT-år jan-dec och EB-år enligt när du gick med i programmet. Det gör att du flera gånger kan välja att lägga poängen för två CT-år i samma EB-år om brytpunkterna är de rätta. Efter att du gjort så måste du dock först köra ett EB-år utan CT-poäng innan du kan dubbla igen.

Själv har jag feb-jan som EB-år, vilket inte heller är optimalt från ett CT-perspektiv då det inte ger nog mycket tid på nya året för att kunna känna sig säker att man hinner få in medvetna steg från att beställa produkter (vilket ju är enklaste sättet att garantera de poängen utan att behöva flyga).

• Gilla
Reactions: hco
Har bryt juli/augusti och det har varit fördelaktigt några gånger att kunna lägga en köpt hemresa från sommarsemestern antingen sist eller först i medlemsåret beroende på hur man ligger till för återkval.

Personligen om jag fick välja skulle jag ha bryt vid årsskiftet, enklare för egen del då flera bryt inträffar samtidigt och blir lättare att ha koll på.

Jag har dock bryt juni/juli och det funkar bra för mig. Om man behöver nyttja Grace period så är den juli-september, du kan styra conscious traveller, min semester är oftast i juli så jag startar kvalåret med en rivstart med resor mm.

Det du vill undvika är att i slutet på kvalåret behöver stressa in poäng. Sen ska du kanske tänka att detta är livslångt (om inte sas gör förändringar) och vad som är bra som student kanske inte passar som ny i vuxenlivet, familjelivet, barnen flyttar ut, pensionär...
Med det sagt så skulle jag säga att det inte spelat så stor roll, det kommer ha minimal påverkan i det långa loppet. Ju förr du börjar samla poäng desto bättre oftast.

Toppen