Senaste nytt

Bästa kort / upplägg för företagsutlägg ?

jimpan343

Medlem
Nu slår man sig i huvudet här för att man inte började med detta för 10år sedan :)

Jag har en deklarerarad inkomst på 1.2M ca.

Driver ett aktiebolag där jag köper utländska tjänster/licenser ca 2M SEK per år. Dessa går att betala på respektive parters sidor där jag bara anger kontokortsnummer. De tar Amex / Visa / MC. Majoriteten utav dessa faktureras dock i USD så eventuell netto växlingskurs får tas i beaktning.

Jag kommer aldrig kunna uppnå en sådan spend privat på egen hand som inte skulle innebära större förändringar i levnadssätt på hur fakturor betalas (betalo tex). Jag vill undvika att använda sådana tjänster öht i den mån det går. Jag kan nog komma upp i en privat (riktig spend) på ca 120tusen SEK per år.
Jag tänkte dra fördel här av ett extrakort just för att separera onlineköp och offline köp vilket egentligen i sin tur hade underlättat bokföring/redovisning med då online kommer vara 100% bolagsrelaterat.

Mitt mål är att kunna åka 2 långresor (Asien/Oceanien/Paradis ö) årligen i business/first tur och retur, jag och min fru på enbart poäng/vouchers.

Kunna utnyttja Lounge etc när övriga resor görs inom Europa (2-3st årligen för 2 pers).
Om jag på något sätt kan komma åt fly premium här och bli uppgraderad till Plus och ha möjlighet att få resorna betalda med bonuspoäng så skulle det vara en bonus det med då lounge access även ingår i EB gold.

Jag funderade på en AMEX lösning men ser att de uppdaterat sina villkor i år och inte tillåter företagsspendering.
Frågan är om de kontrollerar det på något sätt ens ?

Finns det andra kort som rekommenderas som ger hög EB per spenderad krona och som fungerat smidigt att använda för utlägg ?

Hur hade ni lagt upp detta om ni var i min sits med mina förutsättningar ?

Följdfråga på ovan:
Fakturan för kortet som används för onlinespendering kan jag antingen betala privat och görs som utlägg för bolaget.
Men istället för att göra på detta sätt undrar jag om det går att betala denna faktura direkt från bolaget istället?
Någon som lyckats göra det långsiktigt ? Denna kommer till 100% innehålla endast företagsrelaterade utgifter egentligen.

Utan att ta ställning till om det är bra eller inte, så har ju amex företagskort som du också tjänar membership rewards på. Och de tillåter definitivt företagsspend, det är ju hela poängen.

(och på vilket sätt har de förbjudit företagsutlögg?)

• Gilla
Reactions: hco
Utan att ta ställning till om det är bra eller inte, så har ju amex företagskort som du också tjänar membership rewards på. Och de tillåter definitivt företagsspend, det är ju hela poängen.

(och på vilket sätt har de förbjudit företagsutlögg?)

God tanke med MR men känns man går miste om allt här isåfall om Amex företag ska användas och MR intjänas.
Ingen voucher 2-4-1 och dessutom är MR så värdelös att man knappt kommer ut i Europa även med min spend.

Angående inköp till företag med privat Amex nya villkor iår.

Medlemsvillkor:
1723015403675.png

Kom ihåg att eventuella resor intjänade på ett företagskort ska deklareras och beskattas.
Tack för infliken, men om man skapar en pointsharing grupp och resan görs från konto 2 där poängen spenderas från den gemensamma potten tror jag inte detta kommer behövas.
I annat fall för underlagets skull om man nu ska vara helt regelrätt så går värdet på poängen att diskuteras. 19.45EB = 1 krona om man kollar vad det kostar att flyga i SEK kontra köpa biljett med poäng men går såklart att beräkna detta på andra mer gynnsamma sätt med. Bolaget säljer sina intjänade poäng för X kronor. Men detta ämne tycker jag inte vi ska fokusera så mycket på i denna tråd.

Eller användas i tjänsten! (men det förutsätter visserligen i det här scenariot att frun också jobbar för bolaget)
Stämmer bra!

Amex Platinum med Points Plus? Spend i annan valuta ger 8 poäng per kr. Om det är värt valutapåslag etc låter jag vara osagt men det skulle ge rätt bra med poäng som du kan växla till t.ex. avios.

Amex Platinum med Points Plus? Spend i annan valuta ger 8 poäng per kr. Om det är värt valutapåslag etc låter jag vara osagt men det skulle ge rätt bra med poäng som du kan växla till t.ex. avios.
Alt Amex Elite vilket resulterar i 2x 2-4-1 och 400.000 poäng med en spend på 2m.

Optimera skulle man också kunna göra genom att ha två Elite och därmed kunna få ut 4x 2-4-1.

Vill du även bli EBG (som jag kanske lite frikostigt tolkar från ditt inlägg?) behöver du, utöver att ha ett Amex SAS Elite-kort betala betala ett par hundra tusen kronor med ett SAS MC Premium för att skrapa ihop den mängden statuspoäng utan att faktiskt flyga.

Inte för att jag ser någon större nytta för dig att vara EBG om du ändå främst planerar att resa för bonuspoäng i Plus eller Business - men det får du givetvis avgöra själv :) .

Mitt mål är att kunna åka 2 långresor (Asien/Oceanien/Paradis ö) årligen i business/first tur och retur, jag och min fru på enbart poäng/vouchers.
Amex Platinum Points Plus. 8x poängen på utländsk valuta kan likställas med Amex 2for1 vouchern när man ser till antalet poäng (Avios) som du tjänar per spenderad hundralapp. I detta fall 40 Avios per 100kr.

En årlig spend på 2M SEK I utländsk valuta motsvarar 16M Amex-poäng vilket motsvarar 800 000 Avios. För 360 000 Avios kan ni resa två personer i business med Qatar till Australien eller Nya Zeeland. För resor till USA/Asien är Finnair ett bra alternativ, kostar endast 125 000 Avios per person för en tur och returresa till valfri long haul destination i business.

Jag funderade på en AMEX lösning men ser att de uppdaterat sina villkor i år och inte tillåter företagsspendering.
Frågan är om de kontrollerar det på något sätt ens ?
Otillåtet enligt villkoren men i praktiken så ser Amex mellan fingrarna. Ingen policy som de enforcar (i alla fall enligt min uppfattning).

Toppen