Senaste nytt

Bästa business class inom Europa med star Alliance?

Volatyle

Medlem
Hej!

Vet att det är som att svära i kyrkan att bränna 2-4-1 på annat än first class till annan kontinent. Men nu hör saken till att jag har en voucher som går ut i år och sambon vill ej åka längre än inom Europa - på weekend. Så om jag nu ändå måste "vaska" den här kupongen - vilket resmål med vilket star Alliance bolag inom just Europa får jag mest "bang for the buck" vad gäller business class upplevelsen?

Utgår från GOT och har väldigt lite erfarenhet av andra klasser än ekonomiklass om jag skall vara ärlig

Varmt tack för input!

• Gilla
Reactions: Gus
Turkish flyger väl med plan som har "riktig business"?
Huruvida allt annat är bra på Turkish låter jag vara osagt, inga egna erfarenheter senaste åren

Jag skulle välja Swiss.
Det här är nog rätt svar.

Alternativet är möjligen om det går att boka businessbiljett med Etiopian som flyger Dreamliner Oslo-Stockholm-Wien-Addis Abeba. Då kan man möjligen få riktig businessclass på sträckan Stockholm-Wien. Har dock ingen som helst koll på om de flyger nu under corona.

Swiss tycker jag är rätt överlägsna när det gäller business inom Europa, om man håller sig till Star Alliance. Lufthansa är nr 2, och behöver inte skämmas för sig.

Kan man tänkas sig att passera Istanbul, påväg till t.e.x Rom, så erbjuder Turkish Airlines den klart bästa hårdvaran. På givna sträckor är det A330/A340 och riktiga business-säten som gäller.

Med tanke på att du utgår från Göteborg med ett för tillfälle ganska begränsat utbud så skulle jag kanske tipsa att du specificerar när ni kan tänka er att åka :) Det gör det enklare att vara konkreta. Ut året är både Turkish och Swiss rätt begränsade på Landvetter.

Kan även tipsa om Aegean. Nej de flyger inte från Göteborg än, men väl från Stockholm och Köpenhamn. Bra business med god mat och bra service. Vad jag hört upprätthåller de även lite business-service nu under dessa tider.

I övrigt håller jag med om Swiss och Turkish :)

Toppen