Senaste nytt

Awardresa Stockholm - Las Vegas februari 2025

flytbojen

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN)
  2. Var är din destination? Las Vegas (LAS) om det inte går så skulle eventuellt LAX funka också så får jag flyga inrikes därifrån
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Utresa tidigast 18 februari och senast 21 februari 2025
  5. När vill/behöver du komma hem? Senast 25 februari 2025
  6. Hur länge vill du vara borta? Bara några dagar - Det är för ett Vegas halvmaraton
  7. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  8. I vilken kabinklass?
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  10. Vad är din budget? (per person): Har 2 st vouchers (2for1) samt 100 000 Eurobonuspoäng
  11. Vad är det viktigaste för dig? Att åka business den större delen av resan, går okej att åka t.ex ekonomi ner till Köpenhamn, Frankfurt eller så, men långa flygningen ska vara business
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej,
Hej alla awardsexperter fattar att det är oerhört begränsade datum jag kan vara borta och även specifikt när jag måste vara där senast. Men det beror på att jag tänkt springa detta halvmarav https://www.runrocknroll.com/las-vegas efter en längre tids skada. Det kanske finns något ändå?

Uppskattar all hjälp jag kan få från er :)

Finns till exempel ut 18:e och hem 24:e tor LAX i business med Swiss.

2025-02-18

1723526232304.png

2025-02-24

1723526243220.png

Sen får du ringa in och se vilka ev. anslutningsflyg med United som finns tillgängliga. Tillgänglighet hos Air Canada kanske kan ge en hint, de har platser i ekonomi på två flighter efter Swiss-flyget anländer till LAX (den första kanske är lite för tight).

1723526512948.png

och till hemresan
1723526611322.png

Här kan du söka själv:

Attachments

• 1723526001739.png
    1723526001739.png
    20,1 KB · Visningar: 85
  • 1723526020562.png
    1723526020562.png
    21,1 KB · Visningar: 83
  • 1723526147523.png
    1723526147523.png
    21 KB · Visningar: 89
Det är mycket billigt att flyga från SFO/LAX (LA område för den delen) till Vegas. Hittar du ingen anslutning är det värt att kolla en lämplig revenue biljett dagen efter, eller redan samma dag beroende på hur mycket risk man vill ta. Eftersom biljetterna är ganska billiga till LAS är det inte hela värden att missa anslutningen.
Förut gjorde jag så att bokade jag något mycket billigt som kan nås (typ 3-4 timmar från landning) och en dyrare full-flex senare med bra marginal (t.o.m kanske dagen efter...) i fall första skulle skita sig.

Ett alternativ är kanske bil mellan LAS och LAX? 4-5 timmar om jag minns rätt, kan ju alltid göra lite sightseeing i Mojave öknen

Ett alternativ är kanske bil mellan LAS och LAX? 4-5 timmar om jag minns rätt, kan ju alltid göra lite sightseeing i Mojave öknen

4-5 timmar stämmer generellt, MEN trafiken i LA är alltid en stor chansning. Senast tog det mig 3 timmar bara att komma ut från Hollywood bort mot I15.

Det är en ganska enkel körning men inte särskilt mycket att se förrän man kommer upp i bergen mellan Kalifornien och Nevada imo. Dock en mäktig körning in mot Las Vegas sista halvtimmen där om man kommer i mörkret.

För övrigt (glömde säga det förut) så är det kanske värt att vänta några veckor till. Jag tycker nämligen att det finns två riktigt bra vägar att ta sig till Vegas (från Stockholm). Min favorit är att åka via London med BA. Flyget går vid 11:30 har jag för mig från ARN och du har ca 4h på Heathrow och kommer sen fram vid 19:30 i Vegas. Då kan du direkt gå och checka in på hotellet, hitta närmsta Wahlgreens eller CVS för att köpa lite vatten och snacks för att slippa betala $25 (sic!) för en flaska på hotellrummet och sen raka vägen i säng så får du så bra start som möjligt på jetlaggen (iom du vid det laget oftast är ganska död). Flyget hem med BA går sen oftast sent på kvällen vid 21:30 så du maximerar tiden där.

Den anslutning som jag tycker är nästan lika bra är anledningen till denna kommentar. Det är KLM via Amsterdam. Så när SAS nu byter så finns det kanske ngn bra tillgänglighet med just KLM. Efter att SAS går med är dessutom anslutningarna lite bättre. Just nu så behöver man antingen flyga kl 6:30 från Arlanda och sen har man gott om tid i Amsterdam innan flyget går vidare därifrån. Andra alternativet om man inte tycker om allt för tidiga flyg är ett jag provade för två år sen och då flyga vid ca 9:30. Du har dock då endast 55 minuter i Amsterdam och det var väldigt stressigt. Nu när SAS går med har de dock en kärra som går mittemellan dessa KLM-flyg vid 7:50 så man kan sova lite längre men får det ändå inte lika stressigt i Amsterdam.

Flyget landar vid 14:30 ungefär har jag för mig i Vegas vilket då är ganska perfekt för att maximera tiden på hotellet med incheckningstid (akta dig dock för deras sjuka avgifter på 50-60 USD för att checka in tidigt, före kl 16). Du har även gott om tid att gå en vända, äta en bit mat och handla snacks / vatten. Dock så upplevde jag det som betydligt jobbigare att hålla mig vaken till dess att man av jetlagskäl tyckte det var rimligt att lägga sig (iaf efter kl 20).

Om du vill flyga just inom Star Alliance har jag för mig att det finns en förbindelse med Lufthansa via Munchen eller Frankfurt men den går kl 6 från Arlanda så jag brukar försöka undvika den då jag ogillar så tidiga morgonflyg. Dock antar jag att det börjar bli tight att boka just award inom Star Alliance.

Air France flyver direkte til Phoenix, derfra lettere med bil, og ofte billigere end flyve til LAX? Ankommer PHX ved middagstid...

Air France flyver direkte til Phoenix, derfra lettere med bil, og ofte billigere end flyve til LAX? Ankommer PHX ved middagstid...

Jo, men det är minst 5 timmars bilkörning så det är ju kanske inte helt lämpligt att dra iväg samma dag som man anländer. Dock går det en hel del flyg mellan PHX och LAS (framför allt med American och Southwest).

P.S. Detsamma gäller nog att köra LAX-LAS direkt efter ankomst.

• Gilla
Reactions: pep
Jo, men det är minst 5 timmars bilkörning så det är ju kanske inte helt lämpligt att dra iväg samma dag som man anländer. Dock går det en hel del flyg mellan PHX och LAS (framför allt med American och Southwest).

P.S. Detsamma gäller nog att köra LAX-LAS direkt efter ankomst.
Ja man ska verkligen inte underskatta hur brutalt trött man kan vara vid landningstiden där. Kl 16 Las Vegas-tid är ju 7 på morgonen svensk tid och då har man varit igång i över ett dygn generellt.

Toppen