Senaste nytt

Awardbiljett icke komplett, upptäckt vid incheckning vid hemresa.

gneken

Medlem
Hej BC

Just nu är jag och 4 andra vänner i Asien och skulle ta oss hem. Vid incheckning för två av kompisarna så visar det sig att deras ticket number inte är giltiga. Efter många om och men så ses vi att SAS gjort fel vid biljetteringen. Detta har inte min kompis upptäckt då de inte har riktigt koll på hur det funkar vid ombokningar.

det började med att LH bokade om oss i juli så att resan till Osaka skulle bli omöjligt. Men av en slump så fanns många platser öppna till Tokyo och vi bestämde oss för att åka dit istället. Biljetter ställdes ut till alla och allt verkade se bra ut.

men det som egentligen har hänt två av kompisarna är att agenten missat att lägga på hemresan på biljetten. Kompisarna som använder SAS appen märker såklart inte av detta då man fortfarande ser hemresan från Seoul.

vi har lyckats prata med SAS US och de kunde inte göra något, de försökte hitta nya awardiljetter men det gick inte. Nyss pratade de med SAS i Sverige och där bad de mina kompisar att köpa nya biljetter och sen claims SAS. De flyger business class egentligen och fick även boka business class om de ville enligt agenten. Är det nån som har liknande erfarenhet av att claima SAS på större summor? SAS själva kunde inte hjälpa till att köpa biljetterna vilket jag tycker känns konstigt då de ändå ska claimas hos de enligt SAS.

hur hade ni gjort? Köpt biljetter i ekonomi eller business class och sen claima SAS?
 
Tråkigt! Om de inte fått någon bekräftelse vid/efter ombokning tror jag tyvärr att det blir väldigt svårt att få ersättning av SAS. Det är nog tyvärr snarare något agenterna nämner för att de inte kan göra mer och det är alltid lättare för en kundtjänst arbetare att hänvisa till ett onlineformulä, utan att för den delen lova något, istället för att erkänna att kunden inte kommer att få någon hjälp.

Köp business om de tycker att det är värt det även om de inte får ersättning för biljetterna för jag tror som sagt det är stor risk att de inte får något från SAS.
 
HUACA? Dvs ring (den svenska) kundtjänsten igen, det är ju tyvärr så att man ibland behöver ha tur i agentlotteriet
 
Tittade lite snabbt på SAS hemsida och det finns GO-bonus den 15:e från Tokyo till CPH med SAS. Vet inte om det är ett alternativ för dina kompisar
 
Nu har mycket hänt jag skrev.

Jag skulle ringa tillbaka till kundservice åt mina vänner efter att jag kom fram till hotellet. samtidigt såg jag två missade samtal. Det visade sig vara kvinnan som jag talat med från USA. Tidigare hade hon ju försökt hjälpa oss, men nu när backoffice hade öppnat här i Norden så lyckades hon få de att lösa biljetten. De fick åka med sista Asiana flyget till Shanghai och de biljetterna de biljetterna korrekt nu från Shanghai till Wien och vidare till Sverige. Nu har de landat och tagit sig in på ett hotell för att kunna ta sig vidare hemåt imorgon.

Mycket tacksam att hon i US hade tålamod även om hon i början stod på sig att biljetten va korrekt, till att senare inse att biljetten va fel utställd av agent och kunna dra detta vidare till en lösning så snabbt.
Tack för alla förslag och kommentarer. När det panikar såhär så tycker jag det är väldigt skönt att skriva här och få er syn på allt och även tips osv.
 
Påbörjad resa = flygbolagets problem.

Hade blivit en fet EU261 om de inte hostat upp nya biljetter. Skönt att det löste sig utan den dramatiken.
 
Toppen