Senaste nytt

Award-resa i business med Thai Airways (Singapore-Bangkok-Arlanda)

Mr Basic

Medlem
Tänkte slutföra ”trilogin” om vår resa ToR Singapore. De föregående delarna finns i nedanstående trådar.

Award-resa i business class med LOT (till Singapore). | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

5 dagar i Singapore | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

SIN
Vi åkte ut väldigt tidigt till Changi då vi kände att vi hade gjort det vi planerat i staden samt att vi ville kolla in flygplatsen. När vi anlände kunde man fortfarande checka in på TG408 (vi skulle med TG410). Hänvisades av personalen till en separat lokal för business-check in. Här fick vi slå oss ned i stora fåtöljer medan allt fixades, väldigt smidigt. Därefter gick vi mot airside och loungen.

B6320152-59BC-4781-AE5F-EEA6C2F2D479.jpeg

Thai business-check in Changi, smidigt.

Här hände ngt underligt. När vi lämnade check in-lokalen passerade vi en röntgenmaskin där personalen vinkade oss vidare mot den automatiska passkontrollen (som fungerade smidigt efter lite instruktioner från personalen). Därefter var vi på airside utan att ha gått igenom ngn som helst security!? o_O Kanske därför Changi anses vara en av världens bästa flygplatser? Man hade dock en security vid boarding så väl ombord var säkerheten återställd. Prio-boarding fungerade bra med personal som kollade boarding pass/status redan i kön.

Medan vi väntade på vår flight hamnade vi i Thai:s lounge. Var en ganska liten lounge men lugn och även om utbudet varm mat/snacks/dryck var litet, så höll det en hög kvalitet. Bra wifi också.

367FC5D4-DC45-41F4-9CCD-A64E28BDDD79.jpeg

Thai:s lounge Changi, liten men bra.

77A64BEA-32FA-4C06-9FF8-EC4E440D0BF1.jpeg

Fika och snacks i loungen.

TG410 SIN-BKK A359
Var tänkt att denna flight skulle vara min premiär på B744 övervåning men i sann Thai-anda blev det flygplansbyte ngn vecka innan avresa. Premiär för A350 istället. Vi hade plats 14E+F där man sitter i mitten nära varann med avläggningsytorna ut mot gången. Stolen var mkt skön att sitta i och IFE var lättanvänt med helt ok utbud. Helt ok hörlurar.
Ingen alkohol fick serveras på marken enligt Thai (Singaporianska regler), må så vara och inte hela världen. Valde den thailändska huvudrätten då jag flög med Thai men den var ok, inte mer. Det vita vinet får godkänt.
Fick 2x20MB voucher till wifi som fungerade även om uppkoppling var lite omständigt (en voucher lämnades tillbaka). I övrigt förlöpte flygningen på ca 2 timmar utan anmärkning.

78AF5CB1-75CA-45E5-A27C-011B529F918A.jpeg

14E+F och Frk Basic i flip flop då foten tagit onaturliga proportioner.

1534F768-DA27-4BC0-AA8A-74953918E8D9.jpeg

Första ggn med 3-punktsbälte på flyg, obekvämt men säkert.

D349491A-D6A3-44ED-9F21-85332D2A9924.jpeg

Thaimat. Ok, inte mer.

BKK
(denna recension kan vara lite färgad av att Frk Basic dragit på sig rosfeber under vistelsen i Singapore pga ett elakt skavsår)
Första ggn på BKK. Upplevde skyltningen lite sisådär. Hittade en ”sjukstuga” på kartan men lyckades inte hitta den irl? Frågade i airport info-disken men de hade ingen aning (om de ens förstod engelska?). Efter att gått fram och tillbaka några ggr lyckades jag få förklarat för mig att ”sjukstugan” var stängd sedan ett tag tillbaka. Engelskan var överlag usel, betydligt sämre än jag minns från Krabi/Phuket när jag varit där. Blir väldigt mkt leende och ”Yesss” men lite substans.
Till slut tog vi oss fram till Thai:s business-lounge vilken var gigantisk. Upplevde att utbudet av mat/snacks var lite skralt men det fanns en bemannad bar, bra. Vid den här tiden (ca 23 lokal tid) var det extremt lugnt och skönt i loungen. Kan inte förstå varför de visade El Classico när Sirius hade en otroligt viktig match mot BP?! :D
Då vår flight skulle avgå från F-gate började vi gå ca 40 min innan men då vi gått i ca 5 min blev det final call varpå vi halvsprang och sedan fick stå 15 min i en buss på plattan. När vi gick ut till bussen blev vi informerade om att vi flyttats från plats 14E+F till 11E+F pga defekta stolar, bra gjort Thai!

781EE82B-3276-4442-AF36-7FBA5F3B68DE.jpeg

Thai:s business-lounge BKK (ganska intetsägande bild men ni får uthärda).

TG960 BKK-ARN B77W
Layouten (i business) är exakt densamma som på A359 om än lite mer sliten. Om sanningen ska fram märkte jag ingen större skillnad i övrigt.
Champagne serverades omgående och bemötande var trevligt även om det även här var en del ”Yesss” men sämre koll. Necessären kändes ”lågkvalitativ” (är det ett ord?) och utbudet däri begränsat.
Då thaimaten varit ok men inte mer valde jag att ta den västerländska fisken - ouch, det skulle jag inte ha gjort. Smaklös, torr och allmänt tråkig. Efter maten beställde jag en cappuccino men den var sötad, usch! Det vita vinet får iaf godkänt. Innan man släckte ner kabinen fick alla beställa frukost.
Kollade färdigt filmen jag börjat se på flighten SIN-BKK innan det var dags för sömn. Stolen är skön att sova i men ”lådan” som skiljer sätet från gången är dock i vägen när man vill ligga på sidan och behöver böja benen för att få plats. Detta fick till följd att mina knän inkräktade på Frk Basic:s sovutrymme. Hade valt den kontinentala frukosten och den var fräsch. Tyvärr hade man rört ihop beställningarna så jag fick inget kaffe utan te och Frk Basic fick inte sitt te. Hade misstänkt detta då de inte skrev upp beställningarna.
Efter landning Arlanda deboardade man business och eco samtidigt. Vi kom ändå av bland de första och samtliga 6 passkontroller var öppna. Prio-bagage fungerade utmärkt då våra väskor kom som nr 2 och 8 på bandet.

E45F50F3-662F-47AB-BE57-C5BE5B836606.jpeg

Plats 11E+F.

92799068-BE06-444A-B6EB-94C4F3E00624.jpeg

Necessär med innehåll.

5ED4D1A6-93EC-434C-89C5-CC5CA562125F.jpeg

Förrätt. Denna var faktiskt god......

DADDB0C8-35C6-4ECF-B727-063570D9CB2E.jpeg

.....till skillnad från denna huvudrätt, undvik!

C16D8D81-4338-48B5-AC3E-C17E32D044C5.jpeg

Vilken film kollade jag på?

79F8EC61-7546-4433-AFF2-CE57B77EA33D.jpeg

Fräsch frukost.

Sista etappen blev en förbeställd taxikurir Arlanda-Uppsala.
Summering. Thai som bolag var ok och då framförallt hårdvaran. BKK kommer jag undvika om jag kan (motsvarande flygplatser i området, t ex SIN och KUL, är betydligt bättre).
Tack för att ni tog er tid och läste. :)
Mr Basic
 
Toppen