Senaste nytt

Avis, bilgrupper och uppgraderingar

Reine

Medlem
Jag har försökt hitta en karta över vilka bilgrupper Avis för att kunna få en uppfattning vilka klasser en viss bokning har chans att uppgraderas till.

Som President ska man vid mån av tillgång få en dubbel uppgradering, men vad exakt detta innebär kan jag tycka vara lite svårt att få fram när dom som exempel listar olika "mellan suv" i olika klasser med olika priser.

Historiskt sett (uteslutande i USA) har jag mestadels haft tur och ofta fått välja på parkeringen vad jag velat ha, men ibland har det varit blankt nej. Så det vore trevligt att vara lite mera påläst på ämnet.

Historiskt sett (uteslutande i USA) har jag mestadels haft tur och ofta fått välja på parkeringen vad jag velat ha, men ibland har det varit blankt nej. Så det vore trevligt att vara lite mera påläst på ämnet.
Om du vill läsa på så börja med Avis egna regler för programmet. Där står tydligt att Avis medlemsprogram är delat/gäller i olika länder. En europeisk Avis President har inget att hämta i USA, enligt reglerna. Det händer däremot att de gör fel vid bilutlämningen och behandlar en europeisk Avis President som om vore man en amerikansk Avis President, som då kan välja bil nästan helt fritt.

Rätt svar är att du ska, enligt reglerna, nekas.

Om du vill läsa på så börja med Avis egna regler för programmet. Där står tydligt att Avis medlemsprogram är delat/gäller i olika länder. En europeisk Avis President har inget att hämta i USA, enligt reglerna. Det händer däremot att de gör fel vid bilutlämningen och behandlar en europeisk Avis President som om vore man en amerikansk Avis President, som då kan välja bil nästan helt fritt.

Rätt svar är att du ska, enligt reglerna, nekas.
Ok! Det hade jag helt och hållet missat och som det verkar ganska ofta även personalen.

Så om jag bokar en bil i USA genom avis.se gäller det ändå inte?

Ok! Det hade jag helt och hållet missat och som det verkar ganska ofta även personalen.

Så om jag bokar en bil i USA genom avis.se gäller det ändå inte?

The benefits are valid at all participating Avis locations in Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Finland, France (excl. Corsica), Great Britain, Germany, Greece, Iceland, Ireland, Italy (excl. Sardinia), Luxembourg, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland and Turkey.
https://production.rent-at-avis.com...369a1430a86f2cc1257c070058229a/$FILE/Benefits

Avis Preferred-lojalitetsförmåner kan tjänas in över hela världen av medlemmar som bor i följande länder:
Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Tjeckien, Turkiet, Tyskland och Österrike.
Lojalitetsförmåner kan endast lösas in i de länder som anges ovan.
Hyrbilsförmåner från Avis Preferred

Tack för tydligt svar. Finns det något annat bolag som erbjuder statusmatchning där statusen även gäller i USA?

Jag har nyligen samma förmåner på stationerna på HNL och LAX som i Europa. Bägge stationerna körde däremot lite fult med att det var helt slutsålt så att uppgradering inte var möjligt och att förmånen gäller "upon availability". När jag påtalade att man är garanteras uppgradering på t.ex. flygplatser så hittade de märkligt nog bättre bil direkt..

Säger däremot inte att man alltid får möjligheten att använda sin europeiska status. Reglerna säger, som tidigare postats, att den inte gäller i USA.

Edit: Hade bokat F på både HNL och LAX. Blev först tilldelad en Jeep Compass (F) på HNL men fick en Mercedes GLC (X) som visade sig vara risig så dagen efter bytte vi till en Buick Enclave med 9 miles på mätaren (S). På LAX blev jag tilldelad en Mitsubishi Outlander (F) men fick en Kia Sorento (W) med få miles på mätaren. Ståndsmässigt ingen jätteuppgradering men storleksmässigt bättre för oss.

Buick Enclave visade sig vara en riktigt trevlig bil måste jag säga! Full pott på komfort och teknik enligt mig, enda nackdelen var en förvånansvärt törstig V6:a. Utan att räknat på det exakt så landade snittförbrukningen på över 1,5 liter milen.

Last edited:
Toppen