Senaste nytt

Avbokning för en pax - Bonusresa

plover

Medlem
Hej, lite nybörjarfråga men jag undrar om någon lyckats avboka sitt resesällskap på en ToR bonusbiljett ARN-CPH ? Vågade inte trycka mig längrfe i flödet förrän det kom upp en varningstext om att avbokningen kostar pengar och att det påverkar alla i sällskapet. Min partner har fått förhinder helt enkelt så jag vill åka själv ToR. Avbokningsavgift för återbetalning av poäng var nytt för mig :) Ser att den är 250 SEK men skatten högre.

Funkade nu, men jag blev återigen påmind om varför SAS aldrig nådde någon vettig lönsamhet; recap of events -

T+0: ringer in på Eurobonus Hotline (stockholmsnumret), ca 15 min väntetid på att komma till agenten i Baltikum eller Polen var det nu är

T+10: id-kontroll, agenten ber att få muta för att slå upp min bokning i systemet

T+12: dags att fråga om dagens ärende, fattade direkt på första serven

T+14; ber att få muta igen för att kontrollera avbokningsreglerna

T+16; informerar om att det är 250 NOK i avbokningsavgift, jag korrigerar och säger att det är SEK, agenten bekräftar på studs (!)

T+17; agenten ber om mina kortuppgifter per telefon för att kunna dra avbokningsavgiften och återföra poängen

T+20; agenten ger att få muta för att kontrollera rätt status med betalningen i systemet

T+25; agenten återkommer och bekräftar att allt är OK och 10k poäng återförs när begäran är godkänd av backoffice

T+26; jag frågar om de också återför skatter samt skattens storlek

T+27; agenten ber att få muta och tala med en kollega

T+29; agentan återkommer och informera om att han inte har dessa uppgifter alls

T+30; tack och hej denna gång

Om jag nu hade för-reggat mina kortuppgifter och kunnat ordna delavbokningar själv så hade bägge parter fått en drägligare vardag - just saying :)

Sist jag läste en SAS ÅR hade de typ 2,000 FTE på IT eller IT-relaterat, visst det var många år sedan och när de var börsnoterade, men ändå - produktivitetet för dessa medarbetare måste ju ändå gå att förbättre.

Funkade nu, men jag blev återigen påmind om varför SAS aldrig nådde någon vettig lönsamhet; recap of events -

T+0: ringer in på Eurobonus Hotline (stockholmsnumret), ca 15 min väntetid på att komma till agenten i Baltikum eller Polen var det nu är

T+10: id-kontroll, agenten ber att få muta för att slå upp min bokning i systemet

T+12: dags att fråga om dagens ärende, fattade direkt på första serven

T+14; ber att få muta igen för att kontrollera avbokningsreglerna

T+16; informerar om att det är 250 NOK i avbokningsavgift, jag korrigerar och säger att det är SEK, agenten bekräftar på studs (!)

T+17; agenten ber om mina kortuppgifter per telefon för att kunna dra avbokningsavgiften och återföra poängen

T+20; agenten ger att få muta för att kontrollera rätt status med betalningen i systemet

T+25; agenten återkommer och bekräftar att allt är OK och 10k poäng återförs när begäran är godkänd av backoffice

T+26; jag frågar om de också återför skatter samt skattens storlek

T+27; agenten ber att få muta och tala med en kollega

T+29; agentan återkommer och informera om att han inte har dessa uppgifter alls

T+30; tack och hej denna gång

Om jag nu hade för-reggat mina kortuppgifter och kunnat ordna delavbokningar själv så hade bägge parter fått en drägligare vardag - just saying :)

Sist jag läste en SAS ÅR hade de typ 2,000 FTE på IT eller IT-relaterat, visst det var många år sedan och när de var börsnoterade, men ändå - produktivitetet för dessa medarbetare måste ju ändå gå att förbättre.
Läste det svenska ordet "muta" och tänkte att det var en girig rackare :)

250 NOK är väl lite mindre än 250 SEK så kanske inte konstigt att du fick igenom just den.

hehe sant, men ändå där tappade jag nog någon krona (SEK) - förstår att de gamla svenska ägarna tröttnade, visst sålde de hotellen i början av 00-talet ? "Det är inte CORE business liksom" :) Rezidor hette dem, blev någon annans core i miljardklassen men glömt vem som tog över.

Toppen