Senaste nytt

Avboka sas biljett betald med Amex Guld

MrDollar

Medlem
Hej alla,

God jul!

Jag bokade i april 3st sas go biljetter arn-lax-arn (vi skulle åka nu i början av januari 2017) och i augusti i år uppgraderade jag dessa 3 biljetter till SAS plus saver (ombokade och betalade avgiften) allt betalt med mitt amex guld.

Tyvärr måste jag avboka dessa biljetter. Kan jag räkna med några pengar tillbaka via amex försäkring? Någon som varit i samma situation och kan hjälpa mig? Hur går jag vidare, avbokar jag via SAS eller ska jag först kontakta American Express Gold på tisdag?

//MrDollar

Mod får gärna flytta denna tråd om den ligger fel.

Du får väl fråga SAS vad som gäller om du inte har de exakta biljettreglerna tillgängliga, men jag skulle tro att det stämmer som @blobloblo säger att du får tillbaka skatterna och inget mer. Har inget minne av att jag i någon AmEx-försäkring sett något annat som ger dig ersättning om du bara avbokar biljetterna utom möjligen ifall du har sjukintyg på att du inte får resa.

Det är för övrigt SAS du ska prata med om att avboka. AmEx ska du bara diskutera med ifall du först hittat något i dera försäkringsvillkor som är applicerbart på ditt fall.

Om du får väldigt lite pengar tillbaka på biljetten kan du alltid testa med att sälja biljetterna i marknadsplatsen. Kanske någon som kan åka på era datum och är villiga att betala mer än vad ni får tillbaka från SAS.

Ni skulle ju även kunna boka om resan till senare i år om ni vill. Just nu är det kampanj till USA så det finns billiga biljetter i vinter/vår. Om samma regler gäller för er som för min ombokning så kunde jag omboka till valfri destination i USA men inte i Asien men resan fick inte vara senare än 1 år efter ordinarie bokningen gjordes. Nu vet jag inte vad som händer i ert fall då ni redan uppgraderat en gång om ni då kanske kan boka till en billigare biljett eller inte och betala ytterligare en ändringsavgift.

En annan sak jag funderar på, vad händer om du bokar om dessa 3 biljetter till Full Flex Business, kan man då avboka dessa och få tillbaka allt utom ombokningskostnaden?

En annan sak jag funderar på, vad händer om du bokar om dessa 3 biljetter till Full Flex Business, kan man då avboka dessa och få tillbaka allt utom ombokningskostnaden?
Jag vet inte vilken Fare basis @MrDollar har bokat med men de flesta restricted biljetter har följande texter när det gäller avbokning.
Kod:
PENALTIES

CANCELLATIONS

IN CASE OF TICKET UPGRADE THE ORIGINAL
          NON-REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON-REFUNDABLE
Vilket innebär att man inte får tillbaka den summan som man har betalat för icke-återbetalningsbar biljetten (exkl. skatter).

Toppen