Senaste nytt

Avboka / omboka award fare med utgången 2-4-1 pga sjukdom?

Volatyle

Medlem
Hej

Hamnat i knepig sits här. Bokade en award med voucher under 2022 men som skulle göras nu 2023, där avresa sker på torsdag.

Vouchern gick alltså ut 20221231. Min sambo har åkt på en synnerligen elak magbacill som inte vill släppa och nu närmar sig torsdagen.

Jag kan säkert lösa sjukintyg för vi behöver nog behöva besöka läkare om det inte släpper kommande dagar. Vad finns det för chanser för mig att kunna boka om trots utgången voucher?

Försäkringen på Amex kanske?

Tråkig situationer, har inte koll på exakt var son gäller, men sjukintyg kommer krävas i alla fall.

Jag skulle redan nu prata med sas och se vad de säger. Man ska ju inte lita blint på deras ord, men bör gå att få någonsin hint åtminstone salt kanske få lite info om era möjligheter.

Ska man försöka med award kundtjänsten då (där man gjorde manuella bokningar tidigare) eller direkt till SAS?

Är alltså en star alliance award trip

Det är samma kundtjänst, men ring det numret du brukar använda för vouchers, större chans att någon som kan dessa bokningar svarar

Var i kontakt med SAS kundtjänst precis. Blankt nej där, ingen goodwill även om jag får läkarintyg. Kan såklart prova en annan agent men känns som det kan bli svårt.

Ringde sen AMEX och fick prata med deras försäkringsavdelning. Där var svaret att man kan få upp till 25000kr i ersättning där sjukdom orsakar ekonomisk förlust givet läkarintyg. Vad som gäller vid AWARD fare, betald med poäng / voucher finns det inga explicita villkor för.

Agenten på AMEX menade på att jag kan göra en skadeanmälan och ett "anspråk" och det är sen upp till handläggaren att bestämma. Resan jag bokat har kostat 120k poäng (C klass inom Europa), och således med Vouchern 60k poäng. Poängen kommer jag få tillbaka men inte vouchern då den är expired, så skulle jag vilka boka samma resa fast några veckor längre fram kommer det således utan voucher kosta 120k poäng - med andra ord 60k poäng mer än från början på grund av sjukdomen.

Det jag klurar på är helt enkelt om jag kan göra ett anspråk på antingen 1) 60k poäng - för att kunna göra en ny bokning. Alternativt, den ekonomiska kostnaden för att "köpa" 60k poäng och toppa upp för att kunna göra bokningen igen utan poängförlust.

Vad tror ni om möjligheterna? Inser att ingen kan svara på det, men kanske finns det någon som provat något liknande - känns inte som mitt case bör vara så edgy och nån haft något liknande fall - även om det såklart inte hör till vanligheten.

Vol

Försäkringen (eller åtminstone det elementet du pratar om här) gäller som du skriver för ekonomisk skada som blir inställd resa. Den ersätter inte ekonomisk skada för att du väljer boka resan senare.

Jämför med att boka för pengar, betalar du tusen kronor får du tillbaka de tusen kronorna. Den kommer inte ersätta din resa du bokar längre fram istället för 2000kr. Ersätt nu kronor med poäng så kommer du se varför de inte kommer gå med på det.

Så jag TROR inte du har så mycket att stå på här, annat än att du kan få igen den direkta ekonomiska skadan.

Toppen