Senaste nytt

Asiana har cateringsproblem för avgångar från Korea

Dr. Miles

Expert
Asiana skulle byta cateringsleverantören från LSG Sky Chefs Korea till Gate Gourmet Korea fr o m 2018-JUL-01.
Men nya fabriken av Gate Gourmet Korea brann i mars, så som övergångslösnig tecknade Asiana avtal med Sharp DO&CO.

Problemet var att Sharp DO&CO inte hade kapacitet att kunna försörja hela Asianas avgångar från Korea.
Så det blev utebliven leverans av maten (och antagligen dryckerna) på många flighter.
Vilket ledde till 51 försenade flighter.

Korea Joongang Daily skrev:
Asiana flights delayed as supplier runs out of meals
July 03,2018

Fifty-one international flights operated by Asiana Airlines were delayed on Sunday because the country’s second-largest carrier couldn’t get its in-flight meals onboard in time - or at all.

Over half of Asiana’s delayed flights took off undersupplied or without any in-flight meals on Sunday, the first time since 2001 that the carrier has failed to provide in-flight meals on a long-distance flight.

The problem occurred as Asiana changed its in-flight meals supplier. Until June 30, meals were provided by Lufthansa subsidiary LSG Sky Chefs, but the carrier opted to change to smaller catering firm Sharp DO&CO.

Sharp DO&CO, used to preparing about 3,000 in-flight meals a day, apparently failed to handle the sudden increase in demand. Roughly 25,000 passengers fly from Incheon with Asiana every single day.

The debacle wasn’t the fault of bad planning on Asiana’s part - they never intended to work with Sharp DO&CO.

.
.

Disaster struck this March when a fire at the construction site for Gate Gourmet Korea’s factory meant it would be impossible for Asiana to start using the service in July. As a temporary measure, the airline decided to work with Sharp DO&CO for three months.
Asiana flights delayed as supplier runs out of meals-INSIDE Korea JoongAng Daily
 
Så det var orsaken till den uteblivna cateringen till Manila, nåja vi fick 50 USD i voucher i alla fall per person.
 
Flög första klass ut från Seoul Incheon igår och för oss var det full service, ända som saknades var den röda rosen som brukar pryda middagsbordet under måltiden.

B3DDA431-8502-478C-BD65-A8B91D4F6EEB.jpeg


Bibimbap.

För övriga passagerare (oklart om det var endast ekonomi) meddelades att Asiana inte kunde erbjuda dubble meals, oklart om det innebar att endast ett alternativ erbjöds ett val av måltid eller om den andra serveringen uteblev.

I söndags flög vi business till Seoul Incheon från Tokyo Narita och inte heller där märktes någon försämring när der gäller catering. Nu vet jag iof inte om catering sker från Japan eller om maten lastas redan i Sydkorea.

E907C5FF-601C-478E-B09F-A25A764F2FE5.png


Information från Asiana.
 
Flög just en mellan ICN och PVG, full service i business, men info till alla i ekonomi att det inte var nån service alls på flighten. Så verkar som de kämpar en del med att få ihop det.
 
Mkt Mkt surt! Sitter på flighten ICN - fra i business och de informerade just att tack vare cateringproblemen kunde de endast servera maten allt på en gång på en bricka. Inte kunde man välja heller utan samma till alla.. Kändes ngt B-charter. Nu har jag inte sett det än så det ska bli 'intressant' att uppleva.. Jaja, champagnen är god iaf!
 
Servicen var excellent och drickan likaså.. Men maten var en sorglig upplevelse.. Ekonomiklass på en bricka.. Och second service var äggröra och frukostkorv, mao likadan bricka som vi fick till frukost från Palau. Men att servera detta klockan 15? (eller 22 koreansk tid).

20180713_122814.jpg
 
Servicen var excellent och drickan likaså.. Men maten var en sorglig upplevelse.. Ekonomiklass på en bricka.. Och second service var äggröra och frukostkorv, mao likadan bricka som vi fick till frukost från Palau. Men att servera detta klockan 15? (eller 22 koreansk tid).

Visa bifogad bild 77792
Det ser ut som en vanlig koreansk lunchmeny för mig.
På riktig restaurang hade man kunnat få bättre stekt kött, men annars tror jag att det är likadant.
 
Toppen