Senaste nytt

Anställd + egen företagare. Bästa kreditkortet?!

Mad_Mike

Ny medlem
Hej hej allihopa!

Som rubriken lyder så är jag anställd och driver ett bolag sidan om min anställning. Omsättningen i bolaget börjar springa iväg och en av mina största leverantörer tillåter inte köp på faktura, men dem godkänner t.ex. AMEX cashback kortet, dock så är det ett privat kort. Egentligen inga konstigheter med detta, dock så börjar summorna bli stora och min privata kreditlimit slår i taket en del gånger årligen (limit på ca 90').

Jag gillar så klart cashback kortet, det är extremt bra kickback på det och kostar inte skjortan. Men om jag skulle se över situationen så vore det mest optimalt om jag ordna ett kort på mitt bolag istället, och sedan hade ett "extra kort" till mig själv privat där jag kan sprida kostnaderna och därmed också minska administrationen i mitt bolag.

Det jag är ute efter är bästa kreditkortet för företagaren som är medveten om kostnaderna. Årligen ligger spend på 400' men vid årliga tillfällen slår jag i taket fort. Samtidigt vill jag minska mitt privata kreditutrymme för att ha bättre förhandlingsläge med bank om privatekonomiska punkter.

Amex korten ser ju bra ut, har funderat på GOLD corp kort, men bonus strukturen med rewards gör ju inte direkt så att man springer på den direkt, med återblick på blue cashback kortet som jag kör idag.

Någon med tips och förslag? :)

Fortsatt trevlig påsk!

Det går utmärkt att köra privat Amex oavsett om du har enskild firma, HB eller AB. Det blir många sköna poäng varje år och ett flertal vouchers. Säkra även upp med ett privat SAS MC Premium som du kan använda när inte Amex fungerar. Och för att flyga Plus/Business och endast betala i poäng för Go.

Ja det är privat, Amex hade en gräns på några miljoner i omsättning för SAS företagskort.

Ser mig själv som anställd, betalar resor, gör utlägg och skriver reseräkningar som firman ersätter mig för.

Har dessutom ett sunkigt visa businesses via Swedbank, via mitt bank paket, men gick bara 10000 i kreditgräns... Nästan Helt oanvändbart

Skulle säga att bästa kombon är SAS Amex (någon av dom) samt komplettera med SAS Mastercard Premium.

Du kan handla på alla affärer (både butik och online (dessutom via SAS shopping)) och därmed nå både 2-4-1 OCH FlyPremium ganska fort som egenföretagare.

Kör dessutom lite företagsräkningar via betalo/billhop och ta dessa som utlägg.

Toppen