Ändrade villkor för Miles & More Prime World Mastercard från 1:e juli 2020

senator

New member
Vänner,



Inte helt oväntat men detta kom precis i mailen:



Ändrade villkor för M&M Prime World Mastercard



Vi vill informera dig om att från och med den 1 juli förändras poängintjäningen för M&M Prime World Mastercard från 25 Award miles/100 kr till 20 Award miles/100 kr. Med tanke på rådande omständigheter hoppas vi att du har överseende med detta.



Jämfört med andra M&M kort runt omkring i världen är det fortfarande bra, men försämringar är alltid tråkigt.
 
Senator skrev:Vänner,Inte helt oväntat men detta kom precis i mailen:Ändrade villkor för M&M Prime World MastercardVi vill informera dig om att från och med den 1 juli förändras poängintjäningen för M&M Prime World Mastercard från 25 Award miles/100 kr till 20 Award miles/100 kr. Med tanke på rådande omständigheter hoppas vi att du har överseende med detta.Jämfört med andra M&M kort runt omkring i världen är det fortfarande bra, men försämringar är alltid tråkigt.Klicka för att utvidga...


Tråkigt? Ja!

Oväntat? Nej!

Gillar jag att de försöker komma undan med det "pga rådande omständigheter"? Absolut inte.



Kortet är fortfarande grymt - speciellt att poängen inte går ut.
 
Hoppas bara att vi kan flyga för poängen framöver. Har lagt en större spend på detta kort de senaste veckorna, men framöver lär det bli fokus på MR hos Amex, då de känns som det tryggaste alternativet för tillfället.
 
Jag förstår inte resonemanget om det inte är så att Lufthansa höjt priset på poäng. Vad har rådande omständigheter med saken att göra?
 
Med rådande omständigheter menar dom att typ alla flygbolagen är pressade så in i helvete. Kniven på strupen och lite till.
 
Borde inte det här innebära en mindre intäkt för Lufthansa? Eller hur fungerar sånt här?



Jag trodde att kortutgivaren köpte poäng av Lufthansa och att desto fler poäng kortet gav, desto fler sålda poäng för Lufthansa.



Så det är kreditkortsutgivaren som tjänar på detta och Lufthansa får det ännu lite surare?
 
danielhog skrev:Borde inte det här innebära en mindre intäkt för Lufthansa? Eller hur fungerar sånt här?Jag trodde att kortutgivaren köpte poäng av Lufthansa och att desto fler poäng kortet gav, desto fler sålda poäng för Lufthansa.Så det är kreditkortsutgivaren som tjänar på detta och Lufthansa får det ännu lite surare?Klicka för att utvidga...
Det måste finnas någon som vill köpa poängen för att den affären ska bli god.



Hade du velat köpa poäng hos Lufthansa när de går ut i media och förklarar sig konkursfärdiga? Jag hade inte gjort det.
 
En tråkig nyhet, men det ändrar inte min prioritering - utan snarare stärker den. Amex Gold på allt som går, sedan M&M World Prime. Och planen är att byta Amex Premium till Classic tills världsläget stabiliserat sig lite...
 
danielhog skrev:Borde inte det här innebära en mindre intäkt för Lufthansa? Eller hur fungerar sånt här?Jag trodde att kortutgivaren köpte poäng av Lufthansa och att desto fler poäng kortet gav, desto fler sålda poäng för Lufthansa.Så det är kreditkortsutgivaren som tjänar på detta och Lufthansa får det ännu lite surare?Klicka för att utvidga...


Hachans skrev:Det måste finnas någon som vill köpa poängen för att den affären ska bli god.Hade du velat köpa poäng hos Lufthansa när de går ut i media och förklarar sig konkursfärdiga? Jag hade inte gjort det.Klicka för att utvidga...


Det kan vara så enkelt att snittpriset per mile har ökat från Lufthansas sida. När jag var med och tog fram ett upplägg för en e-handelsplats i sex länder med M&M fanns det stora variationer i pris per mile beroende av volymer vi kunde garantera. Nu hör det till historien att detta är ett tag sedan så mycket kan ha ändrats.



En annan möjlig teori är att det finns en volymtrappa i avtalet som inte uppnås och därmed ökar pris per mile.



Men om frågan ligger hos Lufthansa/Miles & More eller Resurs Bank vet vi inte.
 
Back
Top