Senaste nytt

Amsterdam Schiphol måste krympa

airac

Medlem
Jag har citerat några holländska nyheter om Schiphol tidigare i trådar om AF/KLMs investering i SAS. Mitt budskap var där att jag gissar på önskan om en tredje större AF/KLM hubb på Kastrup. Grunden är utlåtande i högsta instansen i holländska rättsväsen att mer ska göras åt utsläpp och snart troligen även buller. Schiphols ledning har själv ställt sig bakom önskemålet att minska antalet flygrörelser.

Nu i veckan kom det några intressanta inlägg på NOS (holländska motsvarigheten till SVT) som ger bra insikt i detta så jag tänkte det förtjänar en egen tråd. Översatt inledningarna med hjälp av Google Translate som gör ett ganska bra jobb:

Hur den amerikanska lobbyn hindrade Schiphols neddragningsplaner
När den avgående ministern Harbers (infrastruktur) meddelade den 14 november 2023 att den planerade krympningen av Schiphol inte kommer att genomföras tills vidare, beror detta delvis på en noggrant konstruerad lobby från Amerika. Hur USA sakta men säkert har ökat trycket på Nederländerna under det senaste och ett halvt året framgår av dokument som släppts efter en begäran från NOS på grundval av Open Government Act. En rekonstruktion av lobbyn.

Schiphol köper upp bondgårdar igen för mer kväveutrymme
Schiphol köper återigen kväverättigheter. Den här gången handlar det om två bönder i Sydholland (län), rapporterar de Volkskrant. Med detta hoppas Schiphol kunna uppfylla villkoren för att få ett naturtillstånd för Rotterdam The Hague Airport, en del av Schiphol Group.
 
Intressant och ganska väntat ärligt talat sedan den nederländska regeringen bytte fot i höstas, just på grund av att USA började prata högt om att dra in slots för KLM när amerikanska bolag inte fick slots på Schiphol med hänvisning till aviserade neddragningar. Att flygplatsbolaget har en annan linje spelar föga roll när ägaren (nederländska regeringen) vill något annat.
 
Intressant och ganska väntat ärligt talat sedan den nederländska regeringen bytte fot i höstas, just på grund av att USA började prata högt om att dra in slots för KLM när amerikanska bolag inte fick slots på Schiphol med hänvisning till aviserade neddragningar. Att flygplatsbolaget har en annan linje spelar föga roll när ägaren (nederländska regeringen) vill något annat.
Håller med, på yngre år bodde jag bara några kilometer från banändan 27 och mina föräldrar bor kvar. Vi är vana, andra upplever det som störande. Diskussionen har pågått länge, men läget har förändrat från 20-15 år sedan tills idag. Mycket pekar idag på att det är en tidsfråga innan antalet rörelser minskas. Det krävs såklart mycket politik så vi pratar år istället för månader men det är absolut annat tonläge från många inblandade. Lelystad kom ju aldrig i gång med kommersiell trafik av samma anledningar och det är i mina ögon mer beroende av miljömål och ny politik än folk som klagar på buller (även om de såklart också är nöjda).

PS. därmed är jag foga förvånad över att AF-KLM tror sig ha en bra affär med ny hubb på CPH och starkare position mot LH-gruppen och IAG.
 
Toppen