Senaste nytt

Amex - vilken sida om året hamnar spenden

Atom

Medlem
Jag har hittat ett bra erbjudande på mellandagsrean som jag hade tänkt köpa i januari pga att en stor utgift/behov. Rean stänger såklart på söndag natt.

Om jag klickar hem den på söndag kommer utgiften hamna på spenden till januari? Eller finns det risk att transaktionsdatumet är det som gäller och spenden hamnar på fel år? Någon med erfarenhet från Amex gällande denna fråga?

Jag har haft tur med en sent inrapporterat SAS-köp som tog mig över gränsen till voucher, köpet var i december, transdatum i januari men efter ett telefonsamtal till customer service så triggade dom vouchern manuellt. Jag skulle dock inte utgå från detta!

Hm, tack för svar. De kanske är mer tillmötesgående när det gäller just sistaminuten spend. I mitt fall vill jag att det hamnar på andra sidan året då jag vill börja "tjäna" ihop poäng/spend på nytt år .

Den hamnar på det året som transaktion görs (skillnad på transaktionsdatum och bokföringsdatum). Utgå ifrån att allt du handlar 2017 hamnar på 2017 års spend, allt annat är bara tur/otur beroende på hur man ser det.

Om jag klickar hem den på söndag kommer utgiften hamna på spenden till januari? Eller finns det risk att transaktionsdatumet är det som gäller och spenden hamnar på fel år? Någon med erfarenhet från Amex gällande denna fråga?
Som palmen nämnde ovan så är transaktionsdatum det datum butiken drar pengarna (eller reserverar) och bokföringsdatum något annat..

Om du tänkt att nätshoppa så finns risken att butiken inte genomför någon transaktion på söndag utan väntar med det tills att det blir vardag eller att de skickar varorna. Och är transaktionen på fel sida gränsen så är den det...

Om du tänkt att nätshoppa så finns risken att butiken inte genomför någon transaktion på söndag utan väntar med det tills att det blir vardag eller att de skickar varorna. Och är transaktionen på fel sida gränsen så är den det...

I det här fallet var det ju just detta som TS vill åstadkomma, att få spenden registrerad efter nyår trots köp före nyår. Men det finns inga sätt att garantera varesig det ena eller det andra så det blir en chansning.

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen