Amex värvningskampanj - April 2022

maxilaxen

New member
Ny värvningskampanj:

5 April - 15 Maj / 2022.

Om du har ett SAS Amex premium kort så får du 24 000 eurobonuspoäng om du värvar en vän.

Om du har ett SAS Amex Elite kort så får du 36 000 eurobonuspoäng om du värvar en vän.

Väntar på att mitt kort ska bli uppgraderat till Elite. (Väntar fortfarande sen Mars-dealen) med att man får 30k poäng. Sedan har jag minst en vän som är sugen på att haka på poängjakten. Skulle bli 66k poäng, inte helt fel.

Gäller även för Platinum där man nu får DI Digitalt om man blir värvad

upload_2022-4-5_13-46-48-png.127947

Läste även lite i reglerna för att bjuda in, de blir hårdare och hårdare på Amex kan man lugnt säga.

Varför ska jag följa villkoren?

Om du inte följer villkoren för att bjuda in en vän kommer ditt medlemskap i programmet att avslutas. Poängen du belönats med genom att bjuda in vänner kommer förfalla och du kommer inte längre att kunna tjäna ytterligare Membership Rewards-poäng.

palmen skrev:Läste även lite i reglerna för att bjuda in, de blir hårdare och hårdare på Amex kan man lugnt säga.Varför ska jag följa villkoren?Om du inte följer villkoren för att bjuda in en vän kommer ditt medlemskap i programmet att avslutas. Poängen du belönats med genom att bjuda in vänner kommer förfalla och du kommer inte längre att kunna tjäna ytterligare Membership Rewards-poäng.Klicka för att utvidga...
Verkligen… vad läser ni andra in i detta? Säg att någon illvillig skulle använda min länk som de tidigare kommit åt, men inte uppfyller ”kriterierna” - skulle jag då kunna bli avstängd? Eller en slarvig vän som är ”säker på” att de uppfyller kraven men misstagit sig? Inte särskilt orolig själv, men den hypotetiska frågan är ganska intressant många av oss såklart har eller har haft länk som värvare här på BC t ex.

Rent hypotetiskt, så kan man väl be familj/syskon som inte använder kreditkort att bli inbjudna, nå 10k spend och sedan avsluta medlemskap? (Förutsatt att man själv redan uppnått sina vouchers). Läste igenom villkoren men ser inget som säger att man inte kan göra detta?

FilipJ skrev:Verkligen… vad läser ni andra in i detta? Säg att någon illvillig skulle använda min länk som de tidigare kommit åt, men inte uppfyller ”kriterierna” - skulle jag då kunna bli avstängd? Eller en slarvig vän som är ”säker på” att de uppfyller kraven men misstagit sig? Inte särskilt orolig själv, men den hypotetiska frågan är ganska intressant många av oss såklart har eller har haft länk som värvare här på BC t ex.Klicka för att utvidga...
Tror nog Amex vill skydda sig med tanke på GDPR, kanske redan fått lite skit. Mitt bolag har också blivit mer strikta hur potentiella kunders kontaktuppgifter får sparas. De kanske implementerat något som automatiskt triggas ifall ovanligt många använder klickar på en persons länk, och därefter tror att man spammar folk.

WillePille skrev:Rent hypotetiskt, så kan man väl be familj/syskon som inte använder kreditkort att bli inbjudna, nå 10k spend och sedan avsluta medlemskap? (Förutsatt att man själv redan uppnått sina vouchers). Läste igenom villkoren men ser inget som säger att man inte kan göra detta?Klicka för att utvidga...
Och ju fler som gör så, desto hårdare blir reglerna för alla…

ekf skrev:Och ju fler som gör så, desto hårdare blir reglerna för alla…Klicka för att utvidga...
Amex vill ju att du värvar familj/nära vänner med deras värvningserbjudanden? Bara för man avslutar kortet så är inte relationen med amex borta kanske kommer tillbaks om 1-2år..

Flyer722 skrev:Amex vill ju att du värvar familj/nära vänner med deras värvningserbjudanden? Bara för man avslutar kortet så är inte relationen med amex borta kanske kommer tillbaks om 1-2år..Klicka för att utvidga...
Det är väl ändå rätt genomskinligt vad avsikterna är om man säger upp kortet direkt efter utbetald bonus?

ekf skrev:Det är väl ändå rätt genomskinligt vad avsikterna är om man säger upp kortet direkt efter utbetald bonus?Klicka för att utvidga...
Om du skaffar kortet och uppnår spendkravet för bonus ser jag inget fel, däremot om du avslutar utan att uppnå spendkravet är en annan sak vilket du inte diskuterade från början.

Flyer722 skrev:Om du skaffar kortet och uppnår spendkravet för bonus ser jag inget fel, däremot om du avslutar utan att uppnå spendkravet är en annan sak vilket du inte diskuterade från början.Klicka för att utvidga...
Båda fallen är nog lika oönskade av Amex…

Förstår om de drar öronen åt sig lite extra när det gäller folk som bjuder inga flertalet som sedan aldrig spenderar något… Då förbehåller de sig ju dessutom rätten av dra tillbaka värvarens bonus. Sätter man det i system så är det klart missbruk…

Flyer722 skrev:Om du skaffar kortet och uppnår spendkravet för bonus ser jag inget fel, däremot om du avslutar utan att uppnå spendkravet är en annan sak vilket du inte diskuterade från början.Klicka för att utvidga...

Nej det är ju inget fel att göra så enligt villkoren, och Amex har helt säkert tagit höjd för att det kommer finnas kunder som gör så (finns ju helt legitima skäl så som att kortet visar sig helt enkelt inte passa ens behov). Så är det ju med alla sådana här välkomsterbjudanden.

Det jag tror andra försöker säga är helt enkelt att om det blir för många som gör så, så håller kanske inte Amex kalkyler längre, och de kan därför komma att ändra reglerna till det sämre för oss. Det har vi redan sett att de har gjort på andra områden.

igelkotten skrev:Nej det är ju inget fel att göra så enligt villkoren, och Amex har helt säkert tagit höjd för att det kommer finnas kunder som gör så (finns ju helt legitima skäl så som att kortet visar sig helt enkelt inte passa ens behov). Så är det ju med alla sådana här välkomsterbjudanden.Det jag tror andra försöker säga är helt enkelt att om det blir för många som gör så, så håller kanske inte Amex kalkyler längre, och de kan därför komma att ändra reglerna till det sämre för oss. Det har vi redan sett att de har gjort på andra områden.Klicka för att utvidga...
Vilket ändå är rimligt när ett företag växer på en marknad att man börjar avveckla sina värvningskampanjer. Vilket har skett med AMEX tror inte kortvärvningar kommer vara kvar länge till.

Flyer722 skrev:Vilket ändå är rimligt när ett företag växer på en marknad att man börjar avveckla sina värvningskampanjer. Vilket har skett med AMEX tror inte kortvärvningar kommer vara kvar länge till.Klicka för att utvidga...

Mitt motargument är att Amex har kortvärvningar kvar i exempelvis UK, och alla andra marknader jag vet om - jag tvivlar på att Sverige är den första det ryker.

Kommer någon ihåg spenderingskraven för den som blir värvad (både för Elite och Premium) för denna kampanj? Och hur många poäng den personen skulle få?

Back